Tuesday, February 15, 2011

ILMU IBU GERAK

Mukadimah

Aku menerima banyak email yang bertanyakan mengenai Ilmu Ibu Gayong. Pada kesempatan di entri ini aku akan perjelaskan serba sedikit mengenai Ilmu Selisih, Ibu Gayong (Ibu Silat) dan Ibu Gerak.

Ummul Kitab (Ibu Segala Kitab)

Segala jenis ilmu mengenal ALLAH (MakrifatuLLAH) asalnya dari Ummul Kitab. ‘Ummul’ di dalam bahasa Melayu ialah ‘Ibu’, dan Ummul Kitab (Ibu Segala Kitab) difirman Tuhan pada Surah Ar-Ra’du,

يَمْحُو اللَّهُ مَا يَشَاءُ وَيُثْبِتُ ۖ وَعِنْدَهُ أُمُّ الْكِتَابِ
(QS. Ar-Ra’du 13:39)

Terjemahan:
“ALLAH menghapuskan apa yang Dia kehendaki dan menetapkan (apa yang Dia kehendaki), dan di sisi-Nya terdapat Ummul Kitab.”

Ayat di atas menerangkan firman ALLAH mengenai hak mutlak-Nya untuk menurunkan Ayat-ayat Wahyu, menghapus atau menetapkannya dan bukanlah hak seseorang rasul untuk mendatangkan Ayat Wahyu melainkan dengan izin ALLAH. Segala Ayat-ayat Wahyu dari Kitab-kitab Taurat, Zabur, Injil dan Al-Qur’an berasal dari ‘Ibu’ atau ‘mastercopy’ dan ‘ibu’ tersebut difirman sebagai Ummul Kitab.

Maka segala jenis ilmu mengenai Agama Islam asalnya dari Wahyu Ilahi yang diturunkan melalui para rasul yang diutus dengan lantikan Nabi ALLAH. Sebenarnya jika diperhalusi pemahaman Al-Qur’an dengan pintu hati yang bersih (Ulul Albab), kita akan menemui banyak ayat-ayat Taurat, Zabur dan Injil yang dikandungi oleh Al-Qur’an, Pelengkap Segala Kitab Wahyu. ‘Ibu’ kepada Al-Qur’an letaknya di sisi ALLAH, Tuhan Yang Maha Memelihara Kalimah-Nya.

Misalnya seorang ustaz berguru dengan beberapa orang ‘alim. Para ‘alim ini berguru pula dengan beberapa guru yang lebih ‘alim berstatus ulamak yang bertaqwa (takutkan Tuhan). Para ‘alim ulamak ini berguru dengan Syeikhful Islam. Syeikhful Islam ini berguru pula dengan beberapa ‘ArifbiLLAH sehinggalah Nasab Ilmu ini bertemu dengan para sahabat Nabi dan akhirnya bersambung dengan Ilmu Nabi Muhammad, RasuluLLAH yang menerimanya dari Al-Qur’an dan Al-Hikmah.

Sekiranya Nasab Ilmu ini terputus, yakni tidak bersambung dengan Nabi Muhammad RasuluLLAH dan tidak juga bersambung dengan mana-mana Nabi ALLAH yang lain maka ilmu ini bukanlah berasal dari sisi Tuhan dan ianya berasal dari setan dan syaitan.


Ilmu Selisih

Ilmu Selisih ialah sejenis Ilmu Makrifat yang tingkatannya lebih rendah dari Ilmu Ibu Gayong (Ibu Segala Jenis Silat) manakala Ibu Gayong dengan penambahan tingkatan makrifat yang lebih tinggi membawa kepada Ilmu Ibu Gerak, Ibu Segala Jenis Gerak. Mat Komando yang ditembak mati oleh polis suatu ketika dulu mengamalkan Ilmu Selisih yang diperturunkan oleh gurunya. Konsep Ilmu Selisih ini amatlah ringkas iaitu menyelisih (mengelak) dengan memloloskan diri dari musuh, jadi Mat Komando dapat meloloskan diri dari kepungan pihak berkuasa. Mengenai arwah Mat Komando, beliau bukanlah seorang yang ganas atau samseng. Sebaliknya beliau adalah seorang yang warak, merendah diri dan tidak pernah membunuh mangsa rompakannya. Kelemahan Ilmu Selisih ialah ilmu ini tidak dilengkapkan dengan makrifat Ilmu Kebal. Jadi Mat Komando terpaksa mengamalkan pemakaian sejenis pendinding kebal, yang tidak perlu aku sebutkan di sini. Bukan apa, aku khuatir jika aku sebutkan jenis pendinding tersebut akan adalah manusia yang mencarinya tanpa tauhid yang kukuh lalu menjadi kafir dan aku tidak mahu bersubahat dalam hal-hal sebegini. Mat Komando ditembak mati ketika beliau sedang bersembahyang, pendinding kebal tersebut tidak boleh dipakai ketika sedang bersembahyang. Tiga hari selepas Mat Komando ditembak mati, gurunya pula meninggal dunia. Sebelum meninggal dunia, gurunya berfirasat bahawa ada seorang lagi yang lebih hebat ilmunya dari Mat Komando. Orang yang dimaksudkan tersebut mengamalkan Ilmu Ibu Gayong yang lebih tinggi tingkatan makrifatnya dari Ilmu Selisih.


Ilmu Ibu Gayong

Gayong ialah sebutan Melayu Klasik untuk ‘bersilat’. Jadi Ilmu Ibu Gayong ialah bukanlah asalnya dari Silat Gayong yang diperkenalkan oleh arwah Dato’ Meor. Ilmu Ibu Gayong berkenaan dengan mengenali Zat ALLAH. Tiada cara lain untuk mempelajari ilmu ini melainkan dengan berguru dengan guru mursyid, berserah diri kepada ALLAH dan memahami Al-Qur’an. Konsep Ibu Gayong juga amatlah ringkas tetapi untuk mencapai makrifatnya amatlah sukar.Ilmu ini merangkumi beberapa makrifat asas iaitu:

1) Mengenal diri dan asal usul kejadian Alam Makhluk dan Alam Benda ciptaan ALLAH.
2) Meletakkan status diri sebagai hamba ALLAH dengan sepenuh ketaqwaan (ketakutan) kepada ALLAH semata-mata. Maka dengan ketakwaan hakiki ini pengamalnya tidak akan pernah takut kepada sesuatu apa pun yang lain melainkan hanya Tuhan Yang Maha Perkasa.
3) Meletakkan perlindungan diri dan nyawa di bawah kekuasaan mutlak Tuhan Yang Maha Kuasa, Yang Maha Melindungi hamba-Nya.
4) Meletakkan sebarang jenis ancaman dari musuh dari kalangan manusia, jin atau objek sebagai musuh kepada Zat ALLAH.
5) Meletakkan para Malaikat sebagai makhluk yang tunduk kepada Khalifah ALLAH.
6) Meletakkan diri sebagai Khalifah ALLAH dengan mempertajamkan MakrifatuLLAH.
7) Menyeru meminta perlindungan hanya dari Tuhan secara mutlak, bukan dari malaikat atau pun jin.

Ilmu Ibu Gayong ini merangkumi beberapa rangkap serapah mentauhidkan diri kepada Tuhan dan serapahnya mengandungi beberapa jenis ilmu:

1) Serangkap serapah BismiLLAH Tauhid 121 Asma-Al-Husna
2) Serangkap serapah menyumpah musuh (dari kalangan manusia, jin dan objek) sebagai musuh kepada Zat ALLAH.
3) Serangkap serapah bersumpah diri di bawah kandungan Zat ALLAH.
4) Serangkap serapah Ilmu Selisih.
5) Serangkap serapah Ilmu Pendinding (Kebal).
6) Serangkap serapah Ilmu Memulangkan Ancaman kembali kepada musuh.
7) Serangkap serapah Ilmu Khalifah Pemerintah Makhluk.
8) Serangkap Dua Kalimah Shahadah.

Kejituan atau ‘sensitivity’ Ilmu Ibu Gayong amatlah tajam walaupun dalam keadaan tidur sekali pun. Contohnya ketika pengamalnya sedang tidur nyenyak di atas lantai; apabila digolekkan sebiji buah pinang yang lembut (tidak menghasilkan bunyi) ke arah pengamal, tubuh akan terangkat sendiri membiarkan buah pinang tersebut melepasi di bawah tubuh pengamal. Apabila ditetak dengan parang semasa sedang tidur, tubuh berpusing 90 darjah dan tetakan tersebut dipatahkan balik mengena diri musuh. Apabila ditembak dengan pistol, pelurunya menyimpang lalu berpatah balik mengena musuh atau senapang meletup ditangan musuh. Apabila tubuh pengamal dibiarkan untuk dipukul atau ditembak peluru, udara membentuk lapisan pendinding yang menyerap hentakan. Semuanya berlaku dengan izin ALLAH.

Apabila ada orang menyangka Ilmu Ibu Gayongnya cukup hebat, akan ada lagi seorang yang dikurniakan ilmu yang lebih tinggi makrifatnya iaitu Ilmu Ibu Gerak.


Ilmu Ibu Gerak

Aku tidak tahu jika ada lagi ilmu yang tingkatannya lebih tinggi dari Ilmu Ibu Gerak. Hanya ALLAH Yang Maha Mengetahui.

Ilmu Ibu Gerak asasnya dari Ilmu Ibu Gayong. Cuma pemahaman MakrifatuLLAH yang lebih mendalam akan menambah beberapa lagi Ilmu Hikmah kepada Ilmu Ibu Gayong iaitu:

1) Ilmu Membaca Gerak Hati dan Isi Hati seseorang hanya dari sekilas gerakan.
2) Ilmu Penunduk, menundukkan manusia dan jin yang tidak taqwa sehinggakan manusia dan jin tersebut menjadi bertaqwa.
3) Ilmu Malaikat, di alam Malakut dalam menjalankan Perintah ALLAH.
4) Ilmu Halimunan, menghentikan (membekukan) masa selama 45 minit.
5) Ilmu Lipat Bumi, berada di beberapa tempat pada sesuatu ketika.
6) Ilmu Lipat Masa, berada di sesuatu masa di hadapan atau di belakang.
7) Mentadbir makhluk dan alam benda di bawah Zat ALLAH dengan izin-Nya, sebagai Khalifah ALLAH di muka bumi.


Prasyarat Menuntut Ilmu Ibu Gayong dan Ibu Gerak

Memahami Al-Qur’an sebagaimana Nabi Muhammad RasuluLLAH memahaminya melalui Pintu Hati Yang Bersih (Ulul Albab). Perkataan ‘Ulul Albab’ difirman beberapa kali pada beberapa ayat Al-Qur’an dan salah satunya ialah pada Ayat Akhir Surah Ibrahim,
هَٰذَا بَلَاغٌ لِلنَّاسِ وَلِيُنْذَرُوا بِهِ وَلِيَعْلَمُوا أَنَّمَا هُوَ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ وَلِيَذَّكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ
(QS. Ibrahim 14:52)

Terjemahan:
“Ini adalah penjelasan yang sempurna bagi manusia, dan supaya mereka diberi pelajaran dengannya, dan supaya mereka mengetahui bahwasanya Dia adalah Tuhan Yang Maha Esa dan agar orang-orang Ulul Albab berzikir (mengambil peringatan darinya).”

Pantang Larang

Seorang lelaki pernah diajar Ilmu Ibu Gayong. Akibat melanggar Sumpah Kalimah Syahadah dan menyimpang keluar dari Perjanjian Al-Qur’an, lelaki tersebut menyeru malaikat (tidak menyeru Tuhan) lalu 7 Ekor Raja Jin Kafir menyahut seruannya. Lelaki tersebut tidak mengetahui bahawa dia telah mengamalkan Ilmu Ibu Jin lalu dia mati dipanah petir dalam keadaan kafir musyrik (engkar lagi syirik, penghuni Neraka Jahannam). Untuk melanggar pantang amatlah mudah, putar belit hukum Al-Qur’an, engkar perintah Tuhan, melakukan larangan-Nya dan menyeru sesuatu yang lain selain dari-Nya.

Penutup

Ilmu sebegini adalah ilmu-ilmu Al-Hikmah untuk jalan yang Haq (Kebenaran) , tidak berlaku sesuatu apa pun melainkan dengan izin ALLAH. Salah pemahaman makrifat akan membawa kepada kafir musyrik sebagai tiket menuju Neraka Jahannam tanpa hisab. Benar pembawaan makrifatnya pula akan membawa kepada tingkat-tingkat (maqam) yang lebih baik di sisi ALLAH, Tuhan Yang Maha Empunya Haq.

Aku tidak mahu menyembunyikan sebarang ilmu tambahan lagi Ilmu Khalifah sebegini untuk tujuan haq atau fi sabiliLLAH. Kepada mereka yang menghubungi aku melalui email untuk mempelajari ilmu sebegini, buktikan bahawa anda memahami Al-Qur’an sepertimana Nabi Muhammad Abdullah ‘AbduHU wa RasulluHU atau setidak-tidaknya seperti Imam Jawi Pesuruh ALLAH memahaminya.
Sekian.

Read more: http://longtambang.blogspot.com/2010/09/ilmu-ibu-gerak.html#ixzz1E6EO7JvM