Thursday, August 25, 2011

MENCARI MALAM LAILATUL QADAR



Terjadinya lailatul qadar di malam-malam ganjil itu lebih memungkinkan daripada malam-malam genap, sebagaimana sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, “Carilah lailatul qadar di malam ganjil dari sepuluh malam terakhir di bulan Ramadhan.”
(HR. Bukhari )


Semua sedia maklum mengenai malam Lailatul Qadar. Tetapi bilakah berlakunya malam Lailatul Qadar tersebut? Malam Lailatul Qadar berlaku pada salah satu malam daripada 10 malam terakhir (hari ganjil) bulan Ramadhan. Berikut pula merupakan petua mencari malam Lailatul Qadar oleh Imam Ghazali dan lain-lain ulama :

Malam Lailatul Qadar dijangka berlaku pada malam 21 Ramadan.
Malam Lailatul Qadar dijangka berlaku pada malam 23 Ramadan.
Malam Lailatul Qadar dijangka berlaku pada malam 25 Ramadan.
Malam Lailatul Qadar dijangka berlaku pada malam 27 Ramadan.
Malam Lailatul Qadar dijangka berlaku pada malam 29 Ramadan.


Tanda-tanda malam Lailatul Qadar ialah :

- Malam itu tenang, tidak dingin dan tidak panas.

- Siangnya cahaya matahari warnanya pucat.

- Pada malam itu malaikat jibril akan menyalami orang yang beribadat pada malam itu dan tandanya ialah kita tiba-tiba rasa sangat sayu dan kemudiannya menangis teresak-esak secara tiba-tiba. Sama-samalah kita memeriahkan suasana 10 malam terakhir Ramadan. Mudah-mudahan kita dapat kurniaan Allah yang kelebihannya pahalanya melebihi 1000 bulan atau
sama dengan 83 tahun kita beramal. Insyallah. Semoga Ramadan kali ini penuh bermakna.


Bagaimanapun pahala ibadat pada malam al Qadar akan tetap mendapat ganjaran dari Allah s.w.t biarpun tanda-tandanya tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Sesiapa yang ikhlas melakukan ibadat puasa dan amal ibadat lain sepanjang bulan Ramadhan.


---------------------------------------------------------------------------------------------------


Alhamdulillah, aku telah menemui malam yang penuh barokah itu. DIA telah sudi memperkenalkan diriNya kepadaku. Aku lemah Ya Allah, aku hina, aku daif , aku faqir, sesungguhnya aku tiada daya dan upaya melainkan dengan daya upaya Mu dan Rahmat mu Ya Allah.


Dan sesungguhnya KekasihNya juga sudi mengunjungiku di malam penuh barokah itu dan mengijazahkan akan daku amalan-amalan atau Anak Kunci Pembuka Khazanah Langit Dan Bumi dan pengiktirafan Rasulullah untukku dengan Amalan Para Ariffin.


Syukur Ya Allah