Rasulullah SAW di dalam rumah kediamannya
:
Kehidupan Rasulullah SAW di dalam rumah
kediamannya terbahagi kepada dua masa :
- Masa yang pertama sewaktu di Mekah.
- Masa yang kedua sewaktu di Madinah.
Di dalam kedua-kedua masa itu ada banyak
perbezaannya serta banyak pula terdapat pahit gentir dan suka
dukanya.
Adapun sewaktu di Mekah baginda tinggal
sehingga sampai kepada umur dua puluh lima tahun dalam keadaan teruna, tidak ada
rumah yang khusus untuknya di mana baginda di kala meningkat umur enam tahun
dibawa oleh bondanya ke Madinah untuk menziarahi ibu saudaranya dari suku kaum
Bani An-Najar dan ikut serta bersama-samanya pengasuhnya Ummu Aiman Al-Habsyiah.
Baginda tinggal bersama-sama bondanya dan pengasuhnya di Madinah selama sebulan
kemudian balik pula ke Mekah, apakala di Abwa' iaitu satu tempat di antara Mekah
dan Madinah bondanya meninggal dunia dan dikebumikan di situ. Dan baginda
diambil alih penjagaannya oleh Ummu Aiman dan dibawa balik kepada datuknya Abdul
Muttalib selepas lima hari dari kematian bondanya. Maka datuknya terus menerima
dengan memberi layanan yang istimewa mengatasi anak-anaknya. Pada ketika itu
satu hamparan permaidani diletakkan di bawah bayangan Kaabah khusus untuk Abdul
Muttalib sebagai menghormatinya dan tidak ada seorang pun baik dari kalangan
keluarganya mahu pun dari bangsawan Quraisy yang berani duduk di atasnya malah
mereka sentiasa menjaga dan mengawas hamparan itu dan baginda Rasulullah SAW
semasa masih kanak-kanak lagi apabila tiba di sisi Kaabah terus duduk di atas
hamparan itu lalu diketepikan oleh bapa-bapa saudaranya (anak kepada Abdul
Muttalib sendiri) maka apabila datuknya Abdul Muttalib melihat tindakan itu lalu
mengarahkan bapa-bapa saudaranya supaya membiarkan baginda duduk di atas
hamparan itu kerana datuknya merasa satu penghormatan kepada dirinya dan
berharap agar baginda akan sampai kepada kemuncak kemuliaan yang belum pernah
dicapai oleh bangsa Arab sama ada sebelum atau selepasnya. Dan sesudah itu
mereka tidak menghalang baginda lagi sama ada ketika datuknya hadir atau
tidak.
Kemudian apabila baginda meningkat umur
delapan tahun datuknya Abdul Muttalib pula meninggal dunia dan di waktu datuknya
sakit tenat beliau telah berpesan dan memberi wasiat kepada Abu Talib bapa
saudara baginda supaya memelihara baginda maka Abu Talib menerimanya dengan
penuh kasih sayang sehingga tempat tidur baginda disediakan di sampingnya dan
diberi makanan-makanan yang istimewa dan sebaik-baiknya.
Pada satu ketika
sedang Abu Talib mengemaskan kenderaan dan bersiap sedia untuk keluar berniaga
di negeri Syam baginda bergantung kepada bapa saudaranya hendak ikut sama dan
umur baginda pada ketika itu baru dua belas tahun maka Abu Talib merasa kasihan
kepada baginda lalu membawanya bersama dan berjanji tidak akan berpisah buat
selamanya. Maka apabila selesai urusan perniagaan di Syam baginda balik semula
ke Mekah, selepas beberapa tahun kemudian. Rasulullah SAW keluar pula ke negeri
Syam untuk berniaga bagi kali keduanya dan selepas itu Abu Talib berkata kepada
baginda "Wahai anak saudaraku. Aku sudah tua dan tidak ada lagi sesuatu barang
untuk diperniagakan dan seterusnya memberitahu kepada baginda bahawa di sana ada
terdapat Khadijah yang menghantar orang-orang berniaga dengan modalnya dan
diberi upah dan sebagainya di mana ramai yang mendapat manfaat daripadanya dan
jika engkau pergi berjumpa dengannya nescaya beliau (Khadijah) akan mengutamakan
engkau daripada orang lain kerana kejujuran dan kebaikan engkau telah pun ada
dalam pengetahuan Khadijah. Maka jawab baginda diharap semoga pihak Khadijah
menghantar utusan kepadaku bersabit dengan perkara itu.
Percakapan dan
dialog di antara Abu Talib dengan baginda itu sampai kepada pengetahuan Khadijah
lalu dihantar utusan kepada baginda dengan tawaran lebih sekali ganda daripada
yang telah diberi kepada orang lain. Ini adalah kerana telah terbukti kepada
semua pihak tentang kejujuran, kebaikan dan akhlak yang mulia yang telah
ditunjukkan oleh baginda semasa bersama-sama bapa saudaranya berniaga di
Syam.
Setelah mendapat tawaran itu baginda
memberitahu kepada bapa saudaranya. Maka bapa saudaranya berkata "Itu adalah
merupakan rezeki kurniaan Allah kepada engkau".
Maka keluarlah
baginda bersama-sama Maisarah orang gaji Khadijah yang ditugas khas untuk
membuat perhatian yang teliti di atas segala urusan dan pekerjaan baginda SAW
serta membuat laporan kepada Khadijah.
Muhammad SAW telah
menjalankan urusan perniagaan dengan baik serta dapat membawa balik keuntungan
yang sangat banyak dan lantaran itu Maisarah telah melaporkan dan menceritakan
kepada Siti Khadijah apa yang dilihat semasa dalam perjalanan dan juga
kebijaksanaan serta kejujuran baginda dalam menjalankan urus
niaganya.
Maka Siti Khadijah
pun tertarik hati kepada Muhammad SAW dan memutuskan untuk mengambil satu
langkah dengan menghantar salah seorang temannya yang sangat dipercayai iaitu
Nafisah bt Manbah berjumpa Muhammad bagi membayangkan hasrat hatinya serta ingin
mengetahui apa pula pandangan dan pendapat Muhammad.
Nafisah : Wahai
Muhammad apakah yang menghalang engkau dari berkahwin ?.
Muhammad : Aku tak dapat apa benda pun
untuk perbelanjaan kahwin.
Nafisah : Jika itu pendapat jaminan dan
ditambah pula dengan kecantikan-kecantikan harta dan kemuliaan apa kata engkau
?
Muhammad : Siapa dia
?
Nafisah :
Khadijah.
Muhammad : Macam mana caranya
?
Nafisah : Itu
urusanku.
Muhammad : Aku bersetuju.
Tidak syak lagi
bahawa Muhammad tidak mengeluarkan kata-katanya yang terakhir itu melainkan
setelah baginda juga terasa seperti mana Khadijah tertarik kepadanya dan saling
timbang menimbang dan menghormati di antara sama lain.
Betul Siti Khadijah
lebih tua dari Muhammad akan tetapi itu bukan menjadi penghalang dan tidak
memberi apa-apa erti jika dibandingkan dengan kecantikannya dan lain-lain
keistimewaan yang boleh menarik hati baginda kepadanya. Muhammad dan Khadijah
telah kemukakan perkara ini kepada bapa saudara masing-masing dan semua pihak
bersetuju dan merestuinya. Seterusnya berlangsunglah perkahwinan di antara
Muhammad dengan Khadijah dengan dihadiri dan disaksikan oleh pembesar-pembesar
Quraisy. Siti Khadijah mengarahkan pelayan-pelayannya supaya memukul gendang dan
menari seraya berkata kepada Muhammad supaya menyuruh bapa saudaranya
menyembelih unta dan beri makan kepada orang ramai (mengadakan kenduri kahwin)
bapa saudara baginda Abu Talib sangatlah gembira dan sukacita dengan perkahwinan
itu serta bersyukur kepada Allah yang telah menghilangkan daripadanya perasaan
resah dan gelisah selama ini.
Rumah Kediaman
yang pertama bagi Muhammad SAW.
Rumah kediaman yang
pertama bagi Muhammad SAW ialah rumah Siti Khadijah bt Khuwailid isteri pertama
baginda di lorong 'Atarin Mekah berhampiran dengan Masjid Al-Haram yang
mengandungi empat bilik :
1.
Satu bilik untuk anak-anak
perempuan baginda.
2.
Satu bilik untuk baginda
bersama Khadijah.
3.
Satu bilik untuk baginda
beribadat.
4.
Satu bilik lagi di sebelah luar
untuk tetamu.
Baginda tinggal di
rumah tersebut sehinggalah baginda berhijrah ke Madinah dalam keadaan yang
tenang dan dapat menumpukan kepada apa yang diminatinya selama ini banyak
mengasingkan diri dan berfikir dengan dibantu oleh Khadijah lebih-lebih lagi
bila mana baginda merasa gentar dan terkejut apabila menerima wahyu yang pertama
dan balik ke rumah dalam keadaan yang terkejut seraya berkata kepada Khadijah
sesungguhnya aku rasa bimbang ke atas diriku tetapi Khadijah dapat mententeram
dan menenangkan perasaan baginda dengan kata-katanya yang masyhur seperti mana
yang terdapat dan termaktub dalam Sohih Bukhari "
والله لا يخزيك الله أبدا اءنك لتصل الرحم وتؤدي الأمانة وتحمل الكل
وتقري الضيف وتعين على نوائب الحق
Maksudnya : Demi
Allah. Allah tidak akan menghina engkau sama sekali, sesungguhnya engkau akan
menghubungi silaturahim , menyempurnakan amanah, memikul beban dan
tanggungjawab, memuliakan tamu dan menolong orang yang mempunyai hak terkena
zalim.
Kemudian Khadijah terus pergi berjumpa
sepupunya Waraqah B Naufal dan menceritakan kepadanya berita suaminya. Maka
Waraqah menjawab dengan satu jawapan yang menggembirakan. Iaitu apa yang dilihat
oleh Muhammad SAW ialah ketua Malaikat (Jibril) seperti mana yang telah
diturunkan ke atas Nabi Isa dan Nabi Musa dan dengan itu rasa sejuklah hati
Khadijah dan mulai saat itu beliau (Khadijah) beriman dengan dakwah suaminya dan
ianya merupakan orang yang pertama percaya dan beriman dengan Muhammad SAW. Satu
ketika Khadijah berharap dan meminta kepada Muhammad supaya memberitahunya
apabila dikunjungi Jibril. Maka apabila Muhammad memberitahu kepadanya Siti
Khadijah berkata kepada Muhammad : Bangunlah duduk di atas paha kiri aku maka
Muhammad lakukan seterusnya berkata Khadijah : Adakah engkau nampak dia lagi ?
Jawab Muhammad : Ya lalu Khadijah pun membuang tudung kepalanya dan bertanya
lagi kepada Muhammad. Maka jawab Muhammad : Sekarang aku tak nampak dia lagi.
Khadijah selanjutnya berkata : Gembiralah sesungguhnya itu adalah Malaikat dan
bukan syaitan.
Dengan kejadian itu bertambah kuat
keyakinan dan keimanan Siti Khadijah terhadap dakwah dan perjuangan suaminya
serta sentiasa berada di sampingnya memberi segala bantuan dan sokongan. Segala
susah payah dan pahit getir sama-sama dirasai dan ketika tekanan Quraisy dan
kepungannya bertambah kuat sehingga disekat bekalan makanan, air dan sebagainya.
Siti Khadijah tidak menghiraukan itu semua malah terus bersabar di samping
suaminya, kaum kerabat dan anak-anak perempuannya. Dan oleh kerana kepungan
Quraisy itu memakan masa yang panjang menyebabkan Siti Khadijah jatuh sakit dan
tidak lama selepas itu Khadijah meninggal dunia pada sepuluh hari bulan Ramadhan
tahun yang ke sepuluh dari kebangkitan Rasulullah SAW dalam usia enam puluh lima
tahun.
Sudah ditakdirkan Allah selepas
kehilangan Khadijah dan di tahun yang sama bapa saudara baginda Abu Talib pula
meninggal dunia dan oleh kerana dua kejadian sedih berlaku dalam tahun yang sama
ke atas Rasulullah SAW maka tahun itu dikenali dengan tahun sedih ('Am
AlAhzan).
Kecemasan yang telah berlaku di rumah
Khadijah
Telah berlaku dalam kehidupan Rasulullah
SAW di rumah Khadijah dua kejadian cemas yang hampir serupa
:
Yang pertama kecemasan putus
wahyu.
Selepas turunnya wahyu yang pertama
firman Allah :
اقْرَأْ
بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ , خَلَقَ اْلإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ
, اقْرَأْ وَرَبُّكَ اْلأَكْرَمُ , الَّذِي
عَلَّمَ بِالْقَلَمِ , عَلَّمَ اْلإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ
.
Yang bermaksud : Bacalah wahai Muhammad
dengan nama Tuhanmu yang menciptakan sekalian makhluk. Ia mencipta manusia dari
sebuku darah beku. Bacalah dan Tuhanmu yang amat pemurah yang mengajar manusia
melalui pena dan tulisan Dia ajarkan manusia akan apa yang tidak diketahuinya.
Telah terputus wahyu dan berhenti kunjungan Jibril seketika sehingga dikenali
pula dengan zaman putus wahyu. Ada pendapat yang mengatakan bahawa masa putus
wahyu itu ialah dua tahun dan setengahnya pula tiga tahun. Tetapi yang
sebenarnya tidak memakan masa yang panjang bagaimana yang telah diriwayatkan
oleh Ibnu Abbas iaitu paling lama empat puluh hari saja dan pendapat ini ada
mempunyai alasan yang teguh dan kuat dan di sebaliknya pula tersembunyi hikmah
dan rahsia. Sesungguhnya telah berlaku ke atas Rasulullah SAW satu perasaan yang
menakutkan ketika mula-mula didatangi Malaikat dan perasaan itu amat berkesan
pada dirinya, maka adalah menjadi hikmah Ilahi membiarkan beberapa ketika
berlalu selepas ujian pertama sehingga boleh menghilangkan perasaan cemas dan
takut serta menetapkan hatinya semula bagi membolehkan Rasulullah SAW membuat
persediaan untuk menerima wahyu dan risalah seterusnya.
روى
البخاري أن جابر بن عبد الله الأنصاري رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله
عليه وسلم وهو يحدث عن فترة الوحي في حديثه :
بينما
أنا أمشي إذ سمعت صوتا من السماء فرفعت بصري فإذا الملك الذي جاءني بحراء جالس على
كرسي بين السماء والأرض فرعبت منه فرجعت فقلت دثروني دثروني فأنزل الله تعالى
:
يَا
أَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ , قُمْ فَأَنذِرْ , وَرَبَّكَ فَكَبِّرْ , وَثِيَابَكَ
فَطَهِّرْ , وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ , وَلاَ تَمْنُن تَسْتَكْثِرُ
, وَلِرَبِّكَ فَاصْبِرْ . المدثر 7-1
Maksudnya : Telah
diriwayatkan oleh Imam Al-Bukhari bahawa Jabir Bin Abdullah Al-Ansari RA berkata
sabda Rasulullah SAW sambil menceritakan berkenaan dengan turun wahyu seraya
berkata dalam ceritanya sedang aku berjalan-jalan aku telah terdengar suara yang
datang dari arah langit maka aku tengok ke atas maka tiba-tiba kelihatan
Malaikat yang telah datang kepadaku semasa di gua Hira' dahulu sedang duduk di
atas kerusi di antara langit dan bumi maka aku terasa takut lalu aku balik ke
rumah sambil berkata selimutkan aku selimutkan aku maka pada ketika itu turunlah
firman Allah Taala yang bermaksud : Wahai orang yang berselimut bangunlah serta
berilah peringatan dan amaran kepada umat manusia dan akan Tuhammu hendaklah
engkau agungkan dan ingatlah kebesaranNya dan pakaianmu hendaklah engkau
bersihkan dan segala kejahatan hendaklah engkau jauhi dan janganlah engkau
memberi sesuatu dengan tujuan hendak mendapat lebih banyak daripadanya dan bagi
menjalankan perintah Tuhanmu hendaklah engkau bersabar terhadap tentangan
musuh.
Kemudian selepas kejadian itu wahyu pun
terus turun tidak terhenti-henti lagi.
Yang kedua
Kecemasan yang berlaku semasa putus wahyu.
Kcemasan ini
berlaku dalam masa yang singkat sahaja tidak lebih daripada tiga
hari.
روى
في الصحيحين أن رسول الله صلى الله عليه وسلم اشتكى فلم يقم للتهجد ليلتين أو ثلاثا
فجاءت امرأة وهي أخت أبي سفيان فقالت متهكمة : يا محمد ماأرى شيطانك الا قد
تركك لم أره قربك منذليلتين أو ثلاثا فأنزل الله عزوجل :
وَالضُّحَى
, وَاللَّيْلِ إِذَا سَجَى , مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَى , وَلَلآخِرَةُ
خَيْرٌ لَّكَ مِنَ , الأُولَى , وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى , أَلَمْ
يَجِدْكَ يَتِيمًا فَآوَى , وَوَجَدَكَ ضَالاًّ فَهَدَى ,
وَوَجَدَكَ عَائِلاً فَأَغْنَى , فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلاَ
تَقْهَرْ ,وَأَمَّا السَّائِلَ فَلاَ تَنْهَرْ ,
وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ . سورة الضحى 11-1
Ertinya : Bahawa Rasulullah SAW telah
demam. Maka baginda tidak bangkit sembahyang sunat tahajud selama dua atau tiga
malam maka datanglah seorang perempuan iaitu saudara kepada Abu Sufian sambil
berkata sebagai menyindir wahai Muhammad aku tak kelihatan syaitan menghampirimu
sejak dua atau tiga malam. Maka turunlah firman Allah taala yang bermaksud
:
1.
Demi waktu
Dhuha.
2.
Dan malam apabila ia sunyi
sepi.
3.
Bahawa Tuhanmu wahai Muhammad
tidak meninggalkanmu dan Dia tidak benci kepadamu sebagaimana yang dituduh oleh
kaum musyrik.
4.
Dan sesungguhnya kesudahan
keadaanmu adalah lebih baik bagimu daripada
permulaannya.
5.
Dan sesungguhnya Tuhanmu akan
memberi kepadamu kejayaan dan kebahagiaan di dunia dan di akhirat sehingga
engkau redha dan berpuashati.
6.
Bukankah Dia mendapati engkau
yatim piatu, lalu Dia memberikan perlindungan ?.
7.
Dan mendapati engkau
tercari-cari jalan yang benar lalu Dia memberikan pertunjuk dengan wahyu
Al-Quran.
8.
Dan didapati engkau miskin,
lalu Dia memberikan kekayaan ?.
9.
Oleh itu adapun anak-anak yatim
maka janganlah engkau berlaku kasar terhadapnya.
10.
Dan adapun orang-orang yang
meminta bantuan maka janganlah engkau tengking
herdik.
11.
Dan adapun nikmat Tuhanmu maka
hendaklah engkau sebut-sebutkan sebagai menzahirkan
kesyukuran.
Surah ini
diturunkan untuk menghiburkan hati dan memberi semangat kepada Nabi Muhammad SAW
yang sedang berdukacita kerana wahyu telah terputus dalam satu peringkat masa
yang singkat sepertimana yang dijelaskan di atas.
Anak-anak
baginda dengan Siti Khadijah
Baginda SAW dikurniakan anak dengan Siti
Khadijah seramai enam orang, dua lelaki dan empat perempuan. Kedua-dua anak
lelaki itu ialah yang pertama bernama Al-Qasim ana sulung baginda dilahirkan
sebelum baginda dibangkit menjadi Rasul dan dengannya baginda SAW dipanggil Abal
Qasim dan dapat dipelihara sehingga boleh berjalan tetapi meninggal dunia semasa
masih kecil. Anak kedua bernama Abdullah dilahirkan selepas baginda menerima
wahyu dan meninggal dunia dalam usia yang masih kecil
juga.
Ada pun anak-anak
perempuannya ialah seramai empat orang iaitu Zainab, Raqiah, Umi Kalthum,
Fatimah RA. Kesemuanya dilahirkan sebelum Nabi dibangkit menjadi
Rasul.
1.
Zainab
Zainab ialah anak perempuan baginda yang
pertama dilahirkan ketika baginda berusia tiga puluh tahun iaitu selepas lima
tahun baginda berkahwin dengan Siti Khadijah dan sempat memeluk Agama Islam dan
berhijrah ke Madinah selepas peperangan Badar. Dan telah berkahwin dengan Abil
'As sepupu sebelah ibunya.
Islah telah
memisahkan di antara Zainab dengan suaminya Abi 'As apabila Zainab memeluk agama
Islam dan Abil 'As kekal dengan agama syiriknya tetapi Rasulullah SAW tak
berupaya pada peringkat awalnya untuk mengasingkan di antara keduanyan
sehinggalah Rasulullah SAW berhijrah ke Madinah.
Abul 'As B.
Ar-Rabi' suami Zainab telah ikut bersama-sama kaum kafir Quraisy dalam
peperangan Badar dan telah ditawan bersama-sama tawanan perang yang lain dan
dibawa ke Madinah dan apabila ahli-ahli Mekah menghantar utusan untuk menebus
tawanan perang masing-masing maka Zainab pun turut menghantar utusan untuk
menebus Abul 'As suaminya dengan memberi rantai tengkuknya yang telah diberikan
oleh bondanya Siti Khadijah semasa perkahwinan dengan Abi 'As dulu. Apabila
Rasulullah SAW melihat rantai itu lalu baginda rasa kasihan yang amat sangat
kepada Zainab lalu bersabda kepada para sahabatnya. Jika kamu fikir boleh
membebaskan tawanan perang Zainab tanpa bayaran maka hendaklah kamu lakukan.
Jawab para sahabat, ya boleh wahai Rasulullah lalu Abil 'As pun dibebaskan dan
diberi balik rantai tengkuk Zainab kepadanya. Dan seterusnya baginda memberitahu
Abil 'As bahawa pembebasannya itu adalah dengan syarat pihak Abil 'As melepaskan
Zainab datang ke Madinah. Syarat ini diterima oleh Abul 'As dimana beliau
sebaik-baik saja sampai balik ke Mekah terus menyuruh Zainab bersiap untuk pergi
bersama-sama ayahandanya di Madinah dan Zainab pun tidak membuang masa terus
bersiap-siap dengan mengemaskan segala barang-barang keperluannya dan keluarlah
ianya dari rumah suaminya menuju ke Madinah dengan satu kenderaan yang
disediakan kepadanya oleh Kinanah B. Ar-Rabi' iaitu adik beradik suaminya dan
ini tidak dipersetujui oleh orang-orang Quraisy lalu dikejar dari belakang dan
dilontar dengan lembing dan terkena kenderaan Zainab dan terjatuh Zainab yang
sedang hamil ke atas batu pejal sehingga gugur kandungannya. Walau macam mana
pun Zainab dapat meneruskan perjalanannya dan mulai dari hari itu kedua-duanya
tinggal berasingan. Abul 'As di Mekah manakala Zainab di Madinah sehinggalah
Abul 'As memeluk Islam dan datang ke Madinah dan dikahwinkan semula oleh
Rasulullah SAW dengan Zainab dalam tahun yang ke tujuh hijrah dan setahun
kemudian Zainab pun meninggal dunia kerana kesan dari penyakit guguran yang
menimpanya semasa terjatuh dari kenderaannya dalam perjalanan ke Madinah
dahulu.
2.
Raqiah.
Raqiah dilahirkan semasa baginda berusia
tiga puluh tiga tahun iaitu selepas berkahwin dengan Khadijah delapan puluh
tahun. Pada mulanya Raqiah dikahwinkan dengan Utbah B. Lahab dan Umi Kalthum
berkahwin dengan Utaibah B. Lahab, perkahwinan ini berlaku sebelum Muhammad
diutus menjadi Rasul. Maka manakala turun ayat :
تَبَّتْ
يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ
Surah Al-Lahab ayat
1. Maksudnya : Binasalah kedua tangan Abu Lahab dan binasalah dia bersama. Ayat
ini turun selepas Nabi Muhammad SAW memberi ingatan dan amaran kepada kaum
kerabat baginda apabila turun ayat
وَأَنذِرْ
عَشِيرَتَكَ اْلأَقْرَبِينَ
214. As-Syu'ara' yang bermaksud dan berilah peringatan serta
amaran kepada kaum kerabatmu yang dekat yakni hendaklah kamu terlebih dahulu
mengajak dan menyeru kaum kerabatmu yang dekat memeluk agama Islam. Abu Lahab
pun memerintah kedua-dua anaknya Utbah dan Utaibah seupaya menceraikan kedua-dua
anak perempuan Rasulullah Raqiah dan Umi Kalthum. Lalu mereka terus menceraikan
kedua-dua isteri mereka dan kedua-dua pasangan tersebut sebenarnya belum lagi
bersatu. Kemudian Raqiah telah berkahwin dengan Uthman Ibn 'Affan di Mekah dan
berhijrah ke Habsyah dan pada satu ketika putus berita keduanya dari pengetahun
Rasulullah SAW sehingga diberitahu kepada baginda oleh seorang perempuan yang
datang dari Habsyah bahawa beliau ada melihat kedua-duanya di Habsyah lalu Nabi
bersabda "
صحبهما
الله أن عثمان أول من هاجر بأهله بعد لوط
Maksudnya : Allah
telah menemani kedua-duanya. Sesungguhnya Uthman ialah orang yang pertama
berhijrah bersama-sama keluarganya selepas Nabi Luth. Raqiah meninggal dunia di
Madinah sewaktu Nabi sedang berperang di Badar.
3. Umi
Kalthum
Umi Kalthum dilahirkan lebih kurang
setahun selepas Raqiah dan apabila Rasulullah SAW turun dari rumahnya menuju
rumah Abu Bakar As-Siddiq untuk menemani baginda ke gua Thur dan seterusnya
berhijrah ke Madinah hanya Umi Kalthum dan Fatimah sahaja yang ditinggal di
rumah dalam keadaan yang cemas dan gelisah tiada ada yang menjaga keduanya
selain Allah. Kemudian tibalah Zaid b. Harithah untuk menemani Umi Kalthum dan
Fatimah berhijrah ke Madinah, dan setelah kakaknya yang sangat dikasihi Raqiah
meninggal dunia beliau berkahwin dengan Uthman b. Affan dalam tahum yang ke
sembilan hijrah.
4. Fatimah
Az-Zahra'
Keluarga Rasulullah SAW telah menyambut
bayi perempuan (Fatimah) lima tahun sebelum Nabi Muhammad diutus menjadi Rasul
iaitu setelah sepuluh tahun baginda berkahwin dengan Siti Khadijah dan Fatimah
meripakan anak bongsu perempuan, beliau tinggal tetap di rumah ayahandanya
sehinggalah berpindah ke Madinah bersama-sama kakaknya Umi Kalthum dan
dikahwinkan dengan Ali b. Abi Tholib dalam tahun yang ketiga hijrah selepas
peperangan Uhud dan Fatimah menjadi anak kesayangan baginda dan sekalian
keluarganya. Rumah kediaman Fatimah terletak berhampiran dengan rumah baginda
Rasulullah dan apabila baginda Rasulullah hendak musafir, rumah Fatimah yang
akhir dijenguk oleh baginda dan begitu juga sekembalinya baginda dari musafir
rumah Fatimah yang mula-mula dilawatinya selepas sembahyang dua rakaat di
Masjid. Kemudia baginda mengunjungi rumah-rumah isterinya selepas itu sabda Nabi
SAW "
فاطمة
بضعة مني فمن أغضبها أغضبني
Yang bermaksud :
Fatimah adalah sebahagian dariku maka sesiapa yang melakukan perbuatan yang
menyebabkan kemarahannya maka sesungguhnya ia melakukan perbuatan yang
menyebabkan kemarahanku.
Keadaan kehidupan
Fatimah bersama Ali tidak boleh dianggap sebagai orang yang senang lenang malah
boleh dikatakan hampir kepada kesusahan dan miskin. Ada hadis yang diriwayatkan
dalam Musnad Al-Imam Ahmad dan Bukhari dan Muslim daripada Ali maksudnya :
Bahawa Fatimah pernah mengadu tentang kesusahan buat kerja sendiri dan pernah ke
rumah ayahandanya untuk mendapat khadam tetapi tak berhasil lalu ia memberitahu
Saidatina Aisyah, maka apabila tiba baginda Rasulullah ke rumahnya Aisyah pun
menceritakan tentang kedatangan Fatimah dan tujuannya lalu baginda pun terus
pergi ke rumah Fatimah dan pada ketika itu Fatimah dan suaminya Ali mula masuk
tidur dan apabila terdengar ketibaan ayahandanya Fatimah terus bangkit lalu
baginda berkata tak payahlah duduklah di situ seraya bersabda
"
ألا
أعلمكما خيرا مما سألتماني , قلنا بلى قال كلمات علمنيهن جبريل . إذا أخذتما
مضاجعكم من الليل فكبرا ثلاثا وثلاثين وسبحا ثلاثا وثلاثين واحمدا ثلاثا وثلاثين
فهو خير لكما من خادم.
Yang bermaksud :
Tidakkah kamu setuju aku ajar kepada kamu satu perkara yang lebih baik daripada
apa yang diminta oleh kamu berdua ?
Jawab Fatimah dan
Ali : Ya benar. Sabda Nabi ialah beberapa kalimah yang telah diajarkan kepada
aku oleh Jibril.
Yang bermaksud :
Apabila kamu mula mengambil tempat tidur di waktu malam hendaklah kamu baca
takbir (Allahu Akbar) tiga puluh kali dan bertasbih (Subhanallah) tiga puluh
kali dan bertahmid (Alhamdulillah) tiga puluh kali maka ianya lebih baik bagi
kamu berdua daripada mendapat seorang khadam. Selepas itu kehidupan mereka boleh
dikatakan bahagia saling bantu membantu di antara satu sama lain serta
dikurniakan Allah anak lelaki dan perempuan iaitu Hasan, Husin, Muhsin, Zainab
dan Umi Kalthum.
Pada permulaannya
sewaktu anak sulungnya lahir mereka namakan Harb maka apabila Rasulullah SAW
tiba baginda minta hendak tengok bayi yang baru lahir dan bertanya kamu beri
nama apa ? Mereka menjawab Harb, sabda Rasulullah SAW (بل
هو حسن) yang
bermaksud : Bahkan ianya bernama Hasan begitu juga kelahiran Husin dan Muhsin
tetapi Muhsin meninggal dunia semasa kecil lagi. Rasulullah memang
bermanja-manja dan bermain-main dengan mereka. Pernah dilihat kanak-kanak
tersebut memijak-mijak dada baginda dan lagi dilihat pada satu ketika sewaktu
Rasulullah sedang sujud dalam sembahyang Hasan dan Husin naik atas bahu baginda
maka baginda terus sembahyang dengan berhati-hati serta memanjangkan masa sujud
kerana bimbang takut mereka terjatuh, malah pernah juga berlaku sewaktu baginda
di atas mimbar maka tiba-tiba Hasan dan Husin muncul di hadapan baginda lalu
baginda turun dari mimbar mendukung kedua-duanya seraya berkata :
صدق
الله العظيم (إِنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلاَدُكُمْ فِتْنَةٌ)
Surah Al-Taghabun
ayat 15. Yang bermaksud : Benar firman Allah yang Maha Besar sesungguhnya harta
benda kamu dan anak-anak kamu itu menjadi ujian. Dan apabila saja baginda
terdengar cucu-cucunya menangis terus memanggil Fatimah sambil bertanya apakah
yang menyebabkan mereka menangis ? Dan sambung lagi sabdanya :"Tidakkah kamu
tahu bahawa tangisan mereka itu menyakiti aku".
Fatimah meninggal
dunia di samping Saidina Ali dan anak-anaknya di Madinah selepas enam bulan
daripada wafat ayahandanya Rasulullah SAW.
Masa-masa yang
akhir di rumah baginda di Mekah
Kehilangan Khadijah
meninggalkan kesan yang berat dan menyedihkan di dalam jiwa dan perasaan
baginda. Maka sebab itu baginda telah merasa dukacita yang amat sangat di dalam
hatinya. Keadaan ini mendapat perhatian dari salah seorang Muslimat iaitu
Khawlah bt Hakim yang telah datang menemui baginda seraya berkata
:
Khawlah : Wahai
Rasulullah SAW , adakah tuan hamba tak mahu berkahwin lagi
?
Rasulullah : Dengan
siapa ?
Khawlah :
Terpulanglah kepada kehendak Rasulullah sama ada anak dara atau
janda.
Rasulullah : Siapa
dia anak dara dan siapa dia janda ?
Khawlah : Adapun
anak dara ialah Aisyah bt Abu bakar manakala janda ialah Saudah bt
Zum'ah.
Rasulullah :
Pergilah buat tinjauan.
Dalam tinjauan
Khawlah beliau mula-mulanya telah menemui Ummu Ruman.
Khawlah : Wahai
Ummu Ruman, Allah akan memberi kebaikan dan keberkatan kepada
engkau.
Ummu Ruman : Apa
dia itu ?
Khawlah :
Rasulullah ada menyebut Aisyah.
Ummu Ruman : Aku
setuju tetapi tunggu dulu kata Abu Bakar.
Maka apabila
perkara itu dikemukakan kepada Abu Bakar beliau berkata apakah boleh baginya
sedangkan Aisyah anak saudaranya. Lalu Khawlah pun terangkan hal itu kepada
Rasulullah SAW maka sabda Nabi maksudnya : Katakanlah wahai Khawlah kepada Abu
Bakar engkau (Abu bakar) saudaraku (Nabi) dan aku saudara engkau di dalam Islam
dan anak perempuan engkau boleh berkahwin dengan aku. Sebaik-baik sahaja Khawlah
mendengar jawapan dan sabda Nabi itu, beliau terus memberitahu kepada Abu Bakar
maka Abu Bakar pun berkata kepada Ummu Ruman bahawa Mut'im bin Adi pernah
menyebut Aisyah untuk anak lelakinya dan demi Allah Abu Bakar tidak pernah
mungkir janji sama sekali.
Lalu Abu Bakar pun
terus pergi berjumpa Mut'im yang kebetulan ada bersama-samanya isterinya
bertanya hal budak-budak itu ? Mut'im meminta pendapat isterinya maka isteri
Mut'im menjawab, jika dikahwinkan anak kami dengan Aisyah akan terkeluarlah ia
dari agamanya dan terpengaruhlah dengan agama engkau wahai Abu Bakar. Maka Abu
Bakar hadapkan pertanyaan kepada Mut'im. Apa pendapat dan pandangan engkau ?
Mut'im menjawab isteriku telah berkata bagaimana yang kami telah dengar sekejap.
Dengan jawapan itu terlepaslah Abu Bakar dari ikatan janji dan seterusnya
memberitahu Khawlah supaya menemui Rasulullah SAW untuk memberitahu baginda akan
persetujuannya dan bolehlah melamar Aisyah.
Khawlah seterusnya
berkata : Sesudah itu aku pergi berjumpa Saudah bt Zum'ah lalu berkata
:
Khawlah : Allah
akan memberi kebaikan dan berkat ke atas kamu wahai
Saudah.
Saudah : Apa dia
itu ?
Khawlah :
Rasulullah mengutus aku supaya datang meminang engkau
untuknya.
Saudah : Aku setuju
tetapi kenalah minta kebenaran bapa aku terlebih dahulu.
Lalu Khawlah pun
berjumpa bapa Saudah seraya berkata
Khawlah : Selamat
pagi wahai Zum'ah (ucap selamat secara orang jahiliah).
Zum'ah : Siapa
engkau ?
Khawlah : Saya
Khawlah bt Hakim.
Zum'ah : Selamat
datang dan apa tujuan kamu datang ?
Khawlah : Muhammad
b. Abdullah b. Abdul Muttalib hendak datang meminang Saudah anak perempuan
engkau.
Zum'ah : Beliau
(Rasulullah) seorang yang mulia tetapi apa kata Saudah ?
Khawlah : Saudah
setuju.
Zum'ah : Bolehlah
beliau datang.
Maka selepas itu
datanglah Rasulullah SAW dan berkahwin dengan Saudah serta hidup bersama sebagai
suami isteri, sebulan selepas berkahwin dengan Saudah Rasulullah SAW berkahwin
pula dengan Aisyah.
Rumah yang kedua
di Madinah.
Apabila Rasulullah
SAW sampai di Madinah baginda bawa masuk barang-barang kelengkapan ke rumah Abi
Ayub Al-Ansari dan tinggal di situ selama tujuh bulan dan dari situlah baginda
mula merancang dan melaksanakan tiga projek :
1. Projek yang
pertama membina Masjid.
Rasulullah SAW pada
peringkat awalnya sembahyang di mana-mana sahaja apabila masuk waktu-waktunya,
maka sebab itu baginda berhasrat untuk membina sebuah masjid jami' bagi
kemudahan umat Islam berjemaah bersama-samanya, lalu baginda pun memberitahu
kepada masyarakat Bani An-najar. Dengan sabdanya :
يا
بني النجار ثامنوني - أي اذكرو إلى ثمنه لأشتريه منكم بحائطكم أي
بستانكم.
Bermaksud : Wahai
kaum Bani An-najar sebutlah harga kebun kamu supaya dapat aku
membelinya.
Permintaan
Rasulullah itu disambut baik oleh kaum Bani An-Najar dengan memberitahu baginda
bahawa mereka bersedia memberi percuma kepada Rasulullah. Tetapi Rasulullah
enggan menerima tapak masjid secara percuma sehingga baginda membelinya.
Kemudian barulah dibina di atasnya masjid.
Dan ditapak itu ada
pokok-pokok tamar, rumah-rumah runtuh dan perkuburan orang-orang musyrikin. Maka
baginda mengerahkan supaya digali dan dipindah kubur membersih dan merata tanah
serta menebang pokok-pokok tamar dan dijadikan tiang masjid. Kemudian baginda
mengerahkan pula supaya mengumpul tanah-tanah liat. Dan seterusnya masjid pun
didirikan dengan batang tamar sebagai tiang. Tanah liat dijadikan dinding dan
daun tamar dijadikan atap. Pembinaan itu dijalankan secara gotong royong oleh
semua umat Islam yang berada di Madinah. Diriwayatkan oleh Bukhari dari
Saidatina Aisyah RA. Maksudnya : Bahawa baginda sendiri mengangkat tanah liat
(batu bata) di peringkat permulaannya (meletak batu asas) sebagai menggalak dan
mendorong mereka membinanya. Seorang sahabat bernama Ammar bin Yasir membawa dua
keping bata. Satu untuknya dan satu lagi untuk Rasulullah lalu Nabi bersabda
selepas menggosok belakangnya dan menyapu debu di tubuhnya
:
للناس
أجر ولك أجران
Yang bermaksud :
Bagi orang yang lain mendapat satu pahala dan bagi engkau mendapat dua
pahala.
2. Projek yang
kedua membina rumah
Sesudah selesai
membina masjid baginda mula membina dua buah rumah berhampiran dengan masjid dan
bahan binaannya sama seperti mana bahan binaan masjid iaitu tanah liat, batang
tamar dan daun-daunnya. Rumah pertama untuk isterisnya Aisyah, rumah kedua untuk
isterinya Saudah bt Zum'ah kemudian baginda menambah bilik-bilik bilamana
keadaan memerlukan.
Apabila rumah siap
dibina baginda pun berpindah dari rumah Abi Ayub Al-Ansari yang ditumpanginya
itu ke rumah baginda yang baru dibinanya.
3. Projek yang
ketiga membawa anak-anak dan isteri-isterinya dari
Mekah.
Setelah menetap di Madinah baginda telah
menghantar Zaid bin Harithah dan Aba Rafi' ke Mekah manakala Abu Bakar pula
telah mengutus Abdullah bin Arit supaya membawa anak-anaknya dan isteri
masing-masing dari Mekah ke Madinah.
Maka Zaid bin Harithah dan Abu Rafi'
telah membawa bersama-samanya Fatimah, Umi Kalthum, Saudah bt Zum'ah, Usamah bin
Zaid dan Ummu Amin. Manakala Abdullah bin Arit pula telah membawa keluar
bersama-samanya Ummu Ruman dan ibu kepada Abu Bakar serta Aisyah dan saudaranya
Asma' dan dengan ketibaan mereka rumah Madinah pun telah mula didiami secara
berkeluarga di mana Saudah bt Zum'ah sebagai suri rumah. Kemudian disusuli pula
oleh Siti Aisyah dan seterusnya diikuti oleh isteri-isteri yang lain (sembilan
orang).
Di rumah yang sangat sederhana inilah
baginda menginap dan dari sinilah Rasulullah SAW menyampaikan risalah Allah,
Menunaikan segala titah perintah-Nya. Berjihad dan
berjuang di jalan yang lurus dan benar demi kebaikan kemanusiaan tanpa jemu dan
takut. Dari situlah juga terpancarnya iman dan tersebarnya Islam ke dalam jiwa
yang bersih dan hati yang tenang.
Dalam tahun yang ketujuh hijrah raja
Muqaiqis telah menghadiahkan kepada Rasulullah SAW seorang perempuan bernama
Mariah Al-Qibtiah dan tinggal di 'Aliah (kampung di pinggir Madinah) yang
dikenali sekarang dengan nama Masyrabah Ummu Ibrahim dalam sebuah rumah dalam
kebun kurma. Maka dalam tahun kedelapan hijrah Mariah Al-Qibtiah ini telah
melahirkan anak Rasulullah bernama Ibrahim tetapi umurnya pendek meninggal dunia
dalam tahun ke sepuluh hijrah.
Kehidupan Rasulullah secara berkeluarga
bolehlah dibahagikan kepada empat peringkat:
1.
Peringkat pertama : Kehidupan
Rasulullah semasa remaja sebagai seorang teruna sehingga sampai umur dua puluh
lima tahun.
2.
Peringkat kedua : Baginda hanya
bersama seorang isteri sejak dari umur dua puluh lima tahun sehingga kepada umur
lima puluh tiga tahun.
3.
Peringkat ketiga : Bersama-sama
beberapa orang isteri di antara umur lima puluh lima hingga enam puluh
tahun.
4.
Peringkat keempat : Tidak lagi
berkahwin lain bermula dari umur enam puluh sehingga baginda wafat dalam usia
enam puluh tiga tahun.
Perkahwinan
di peringkat ketiga
Peringkat yang
ketiga bermula dari tahun yang kedua hijrah di mana banyak berlaku peperangan
dengan kaum kafir Quraisy dan lain-lain kabilah Arab. Maka ramailah dari
golongan lelaki terkorban (Mati Syahid) dan di masa inilah Rasulullah telah
berkahwin beberapa kali yang mana jika dipandang dan ditilik secara sepintas
lalu agak ganjil juga, tetapi bagi mereka yang memahami keadaan yang sebenar
berlaku pada masa itu perkara seperti itu menjadi kebiasaan saja dan tidak ada
apa bangkangan dan bantahan. Lebih-lebih lagi kepada mereka yang mengetahui
bahawa apa yang mendorong kepada Rasulullah melakukan demikian adalah
semata-mata kerana kasihan belas dan timbang rasa dan bukan kerana hendak
bersedap-sedap dan berseronok-seronok. Apa lagi masa itu merupakan semangat
hidup atau mati bagi perjuangan Islam kerana Madinah menjadi sasaran musuh dari
segenap penjuru.
Cuba kita tinjau
sepintas lalu dari segi sejarah dan siasah yang menyebabkan baginda berkahwin
setiap satu dari isteri-isterinya. Setiap isteri ada sebab-sebab yang khusus
baginya di samping sebab-sebab lain secara amnya.
Di antara
sebab-sebab dan hikmah secara amnya baginda berkahwin lebih dari satu selepas
hijrah dalam usia yang sudah lanjut di samping tanggungjawab yang b erat
menyempurnakan risalah Allah dan menghadapi tentangan musuh dan tidak berkahwin
sebelum semasa muda remaja dan dalam keadaan yang senang. Adalah semata-mata
untuk mendidik ummah serta menunjuk contoh teladan yang baik dalam mempergauli
perempuan dengan penuh keadilan dan bijaksana di samping dapat mengeluarkan
mahaguru-mahaguru perempuan untuk mengajar golongan wanita hukum-hukum syarak
yang khusus untuk wanita yang mana baginda sendiri malu untuk menyebutnya di
hadapan wanita dalam sesetengah perkara yang betul-betul khusus bagi wanita
begitu juga kebanyakan wanita malu untuk bertanya baginda dalam perkara-perkara
tersebut seperti hukum-hukum mandi wajib, menyuci dan
sebagainya.
عن
عائشة رضي الله عنها أن امرأة من الأنصار سألت النبي صلى الله عليه وسلم عن غسلها
من المحيض فأمرها كيف تغتسل ، ثم قال "خذي فرصة ممكسة فتطهري بها ، قالت : كيف
أتطهر بها ؟ قال : تطهري بها ، قال سبحان الله تطهري قالت عائشة فاجتذبتها إلي فقلت
تتبعي بها أثر الدم .
Maksudnya : Dari
Saidatina Aisyah R.A bahawa seseorang perempuan dari kalangan Ansar bertanya
Rasulullah SAW berhubung dengan cara hendak mandi untuk menyuci dari darah haid
maka Rasulullah SAW mengajarnya bagaimana cara mandi. Kemudian Rasulullah SAW
bersabda : Ambillah sedikit kapas yang disapu dengan sedikit minyak atar maka
bersucilah dengannya. Bertanya lagi perempuan itu, bagaimana ? Sabda Rasulullah
Subhanallah bersucilah lalu aku (Saidatina Aisyah) menarik perempuan itu dekatku
serta memberitahu kepadanya bahawa kapas itu dimasukkan ke dalam saluran
farajnya untuk mengetahui apakah masih ada lagi kesan
darahnya.
Sudah menjadi
kebiasaan bagi wanita-wanita Islam bertanya isteri-isteri Rasulullah SAW segala
masalah dan kemusykilan mereka dan telah menjadi tempat rujukan dan fatwa
kalangan wanita selepas wafatnya Rasulullah. Malah lebih dari itu golongan
lelaki juga merujuk kepada mereka dalam kebanyakan hukum-hukum agama terutamanya
yang berkaitan dengan hal-hal kekeluargaan.
Ringkasnya kesemua
isteri Rasulullah setelah wafatnya baginda menjadi guru dan mufti kepada
perempuan-perempuan dari umatnya malah bagi lelaki dalam perkara-perkara yang
tidak dapat diketahui selain dari mereka berhubung dengan hukum-hukum syarak.
Hukum-hukum kekeluargaan dan perkara-perkara yang berkaitan dengan kenabian dan
merekalah sebagai contoh dan ikutan yang baik dalam kerja-kerja kebajikan dan
sebagainya.
Sebab-sebab yang
khusus bagi setiap isteri selain dari
Khadijah
1. Saudah Bt.
Zamah R.A.
Di antara hikmah Rasulullah SAW memilih
Saudah Bt Zamah menjadi isterinya ialah kerana beliau dari kalangan mukminat
yang berhijrah meninggalkan keluarganya dan jika beliau kembali kepada
keluarganya akan diseksa dan dipaksa keluar dari Islam maka Rasulullah
mengambilnya bagi menjamin kedudukannya. Di samping itu dengan perkahwinan itu
juga akan mengeratkan perhubungan dengan golongan Bani Abd Syams dan sebagai
penghormatan kepada golongan Bani An-Najjar kerana ibunya As-Syumus Bt. Qais B.
Zaid Al-Ansari itu dari keturunan Bani Adi B. An-Najjar.
2. Aisyah Bt. Abu Bakar As-Siddiq
R.A
Sesungguhnya
perkahwinan Rasulullah dengan Saidatina Aisyah R.A merupakan satu penghormatan
yang paling istimewa untuk seorang sahabat baginda yang utama iaitu Abu Bakar
As-Siddiq R.A dan sebagai tanda kasih mesra di antara keduanya yang telah
terjalin begitu lama sejak sebelum Islam lagi dan ianya juga merupakan
sebesar-besar pemberian dan sebaik-baik jalan bagi perkembangan
risalahnya.
3. Hafsah Bt.
Umar B. Al-Khattab R.A
Hafsah sebelumnya menjadi isteri kepada
Hasan Bin Hirafah yang ikut sama dalam peperangan Badar dan meninggal dunia di
Madinah selepas peperangan tersebut.
Memandang kepada
Hafsah sebagai anak perempuan kepada seorang sahabat dan menteri baginda yang
kedua maka baginda pun ingin menyamai Saidina Umar dengan Saidina Abu Bakar dari
segi penghormatan berbesan dan tidak ada suatu yang boleh diberi balasan dalam
masa hidup ini lebih baik dan tinggi dari berbesan. Maka lantaran itu baginda
mengahwini Hafsah dan dengan demikian gembiralah hati Saidina Umar B. Al-Khattab
R.A.
4. Zainab Bt.
Jahsy Al-Asadiah R.A
Sebagai menyahut perintah Allah
Rasulullah telah mengahwinkan Zainab Bt. Jahsy dengan Zaid B. Harithah yang
telah dimerdekan oleh baginda dan dijadikan anak angkatnya. Kemudian baginda
dikahwinkan oleh Allah Taala dengan Zainab selepas diceraikan oleh Zaid kerana
suatu hikmah yang mengatasi segala hikmah lain dalam perkahwinan baginda dengan
isteri-isteri yang lain iaitu menghapuskan kepercayaan karut jahiliah yang masih
berjalan sehingga dewasa itu. Bahawa anak angkat sama seperti anak sendiri
diberi segala hak anak hatta harta pusaka dan sebagainya. Dan perkahwinan itu
berlaku di tahun yang ketiga dan ada yang mengatakan di tahun yang kelima
selepas hijrah.
Apabila Allah
menghendaki menghapuskan kepercayaan dan segala hukum karut jahiliah itu lalu
Allah memerintahkan Rasulnya supaya mengahwinkan Zainab dengan Zaid dan Allah
Taala memang mengetahui bahawa kedua-duanya (Zainab dan Zaid) tidak akan kekal
lama. Rasulullah telah pergi menemui Zainab dan berkata : Sesungguhnya aku ingin
kahwinkan engkau dengan Zaid B. Harithah dan aku telah berkenan Zaid untukmu.
Maka jawab Zainab dengan berkata : Wahai Rasulullah aku tak setuju Zaid menjadi
suami aku. Dan aku ini sepupu engkau dan aku tidak akan menerimanya. Maka
berikutan dari itu turunlah ayat berikut :
وما
كان لمؤمن ولا مؤمنة إذا قضى الله ورسوله أمرا أن يكون لهم الخيرة من أمرهم ومن يعص
الله ورسوله فقد ضل ضلالا مبينا . الأحزاب أية 36 .
Yang bermaksud :
Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman lelaki dan perempuan apabila
Allah dan Rasul-Nya menetapkan keputusan bagi sesuatu perkara membuat pilihan
sendiri mengenai urusan mereka. Dan sesiapa yang tidak taat kepada hukum Allah
dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang jelas
nyata.
Setelah itu Zainab
pun menyatakan persetujuan lalu berkahwin dengan Zaid. Semasa mereka berdua
hidup sebagai suami isteri, Zainab selalu mengeluarkan kata-kata kasar kepada
Zaid dan membesar-besarkan dirinya, lalu Zaid pun pergi mengadu kepada
Rasulullah dan meminta kebenaran dari Rasulullah untuk bercerai dengan Zainab
maka jawab Rasulullah امسك
عليك زوجك واتق الله yang bermaksudnya : Jangan cerai isterimu itu dan bertakwalah
kepada Allah.
Rasulullah memang
mengetahui satu ketika nanti akan berlaku juga perceraian di antara Zaid dengan
Zainab dan Allah akan mengharapkan baginda berkahwin dengan Zainab sesudah
bercerai nanti sebagai menghapuskan kepercayaan karut jahiliah tentang bekas
isteri anaknya sendiri. Tetapi Rasulullah menyembunyikan perkara itu dan tidak
menerangkan kepada Zaid dan kepada sesiapa pun kerana dibimbang orang akan
bercakap lebih-lebih lagi golongan musyrikin. Bahawa Muhammad berkahwin dengan
isteri anaknya lalu turun Firman Allah :
وَإِذْ
تَقُولُ لِلَّذِي أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَأَنْعَمْتَ عَلَيْهِ أَمْسِكْ
عَلَيْكَ زَوْجَكَ وَاتَّقِ اللَّهَ وَتُخْفِي فِي نَفْسِكَ مَا اللَّهُ مُبْدِيهِ
وَتَخْشَى النَّاسَ وَاللَّهُ أَحَقُّ أَن تَخْشَاهُ فَلَمَّا قَضَى زَيْدٌ
مِّنْهَا وَطَرًا زَوَّجْنَاكَهَا لِكَيْ لاَ يَكُونَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ حَرَجٌ
فِي أَزْوَاجِ أَدْعِيَائِهِمْ إِذَا قَضَوْا مِنْهُنَّ وَطَرًا وَكَانَ أَمْرُ
اللَّهِ مَفْعُولاً . الأحزاب اية 37
Yang
bermaksud : Dan ingatlah wahai Muhammad ketika engkau berkata kepada orang yang
telah dikurniakan oleh Allah dengan nikmat Islam dan yang engkau juga berbuat
baik kepadanya dengan memberi kemerdekaan. Jangan ceraikan isterimu itu dan
bertakwalah kepada Allah sambil engkau menyembunyikan dalam hatimu perkara yang
Allah akan menyatakan dan engkau pula takut kepada cacian manusia padahal Allah
jualah yang berhak engkau takuti melanggar perintahnya. Kemudian setelah Zaid
selesai habis kemahuannya terhadap isterinya dengan menceraikannya, Kami
kahwinkan engkau dengannya supaya tidak ada keberatan atas orang-orang yang
beriman untuk berkahwin dengan isteri-isteri anak angkat mereka apabila
anak-anak angkat itu telah selesai habis kemahuannya terhadap isterinya dan
sememangnya perkara yang dikehendaki Allah itu tetap
berlaku.
Dan dalam
firman Allah زوجنكها yang bermaksud : Kami
kahwinkan engkau dengannya, itu menunjukkan bahawa perkahwinan tersebut adalah
dari Allah SWT sebagaimana yang disebutkan tentang hikmatnya dan bukan dengan
kehendak dan kecenderungan Nabi SAW dan tidak berlangsung akad nikah seperti
mana yang telah berlaku dengan isteri-isteri yang lain kerana perkahwinan Allah
kepada Nabi lebih kuat dan mengatasi segala akad yang
lain.
5.
Hindun Ummu Salamah Al-Makhzumiah R.A
Bapanya
dari keturunan Arab yang baik dan terkenal. Sebelumnya Hindun telah berkahwin
dengan sepupunya Abdullah B. Al-Asad Al-Makhzumi dan ianya dari kumpulan
orang-orangorang yang mula-mula memeluk agama Islam di mana beliau juga sepupu
sebelah ibu dengan Rasulullah di samping menjadi saudara susu dengan baginda dan
lagi beliau orang yang mula-mula berhijrah ke Habsyah bersama-sama dengan
isterinya Hindun kemudian mereka balik ke Mekah dan berhijrah ke Madinah setelah
banyak halangan dan dugaan ditempuhi. Abdullah suami Hindun meninggal dunia di
Madinah kerana luka parah dalam peperangan Uhud dan Hindun sangat sayang kepada
suaminya. Pada mulanya Abu Bakar dan Umar telah meminang belaiau tetapi beliau
menolaknya. Lalu Nabi masuk meminangnya untuk baginda sendiri dan pada mulanya
beliau menolak pinangan Rasulullah dengan alasan beliau sudah tua dan ramai anak
yatim. Maka Rasulullah menjawab bahawa baginda lebih tua daripadanya dan
anak-anak yatim itu terserahlah kepada Allah dan rasul-Nya. Lalu Hindun pun
menyatakan persetujuannya dan berkahwin dengan Rasulullah
SAW.
6.
Juwairiah Bt. Al-Harith R.A
Juwairiah adalah salah seorang dari
tawanan perang Bani Al-Mustaliq dan telah dapat kepada salah seorang Ansar maka
Juwairiah hendak menebus dirinya dari tuannya lalu diletakkan harga yang sangat
mahal memandang kepada bapanya orang besar dan ketua Kaum Bani Al-Mustaliq serta
mampu membayarnya. Tetapi Juwairiah bimbang dan takut dari kesan dan implikasi
harga yang keterlaluan itu. Lalu pergi mengadu kepada Rasulullah dan pada ketika
itu baginda berada di rumah Siti Aisyah dan berkata kepada Rasulullah : Saya
Juwairiah Bt. Al-Harith Abi Dirar ketua kaumnya dan aku telah ditimpa kemalangan
di mana engkau lebih mengetahuinya. Sesungguhnya aku telah jatuh ke tangan
seorang Ansar maka tak dapat tidak aku mesti menebus diriku. Sebab itu aku
datang meminta pertolongan engkau. Maka sabda adakah engkau berkehendak yang
lebih baik dari itu ? Berkata Juwairiah apa dia ? Sabda Nabi aku tebus engkau
dan aku berkahwin dengan engkau. Tawaran ini diterima oleh Juwairiah. Maka
apabila berita perkahwinan Rasulullah SAW dengan Juwairiah tersebar, golongan
Ansar telah membebas tawanan perang dari Kaum Ban iAl-Mustaliq sebagai
menghormati besan Rasulullah. Berikutan dari perkahwinan ini Rasulullah telah
membina rumah yang khusus bagi Juwairiah berdekatan dengan rumah-rumah isterinya
yang lain berhampiran dengan masjid.
7.
Sofiah Bt Hayyi B. Akhtob Al-Israiliah.
Dalam
tahun yang keenam hijrah Rasulullah SAW telah berkahwin dengan Sofiah dari
keturunan Nabi Allah Harun dan ianya dari golongan Bani Al-Nadhir dan telah
ditawan selepas kematian suaminya dalam peperangan
Khaibar.
Para
sahabat telah memberitahu Rasulullah bahawa Sofiah tak sesuai bagi orang lain
selain daripada baginda sendiri. Maka Rasulullah bersetuju dengan pendapat itu
serta tidak mahu membiarkan Sofiah hidup dalam penderitaan dan dengan itu juga
dapat membuat perhubungan silaturahim dengan kaum Bani Israel mudah-mudahan
dapat meringankan sedikit sebanyak permusuhan mereka terhadap
Rasulullah.
Imam
Ahmad telah meriwayatkan bahawa baginda telah memberi kepada Sofiah pilihan
selepas dibebaskan dari belenggu kehambaan hendak menjadi isterinya atau balik
kepada kaum keluarganya, maka Sofiah memilih untuk menjadi isteri Rasulullah
SAW.
8.
Ummu Habibah Bt. Abi Sufian Al-Umawiyah
R.A
Perkahwinan Rasulullah dengan Ummul Mukminin Habibah Bt Abi Sufian
berlangsung dalam tahun ketujuh hijrah dan namanya yang sebenar ialah Ramlah.
Sebelumnya Ramlah menjadi Isteri kepada Abdullah B. Jahsy dan telah berhijrah
buat kali kedua bersama Ramlah ke Habsyah. Kemudian suaminya Abdullah masuk
Kristian dan keluar dari agama Islam (murtad) dan mati di Habsyah manakala Ummu
Habibah tetap tidak berganjak dari agama Islam. Maka Rasulullah telah menghantar
Amru dan Umaiyyah A-Dhomiri kepada An-Najasyi untuk meminang Sofiah dan
berkahwin dengan baginda secara wakil lalu An-Najasyi mengutus seorang gundik
bernama Abrahah untuk memberitahu Ummu Habibah lamaran baginda itu itu dengan
katanya (Abrahah) :
Sesungguhnya Raja telah bertitah bahawa Rasulullah memberi wakil
kepadanya untuk mengahwinkan engkau dengan baginda maka hendaklah engkau pula
memberi wakil kepada sesiapa dalam urusan perkahwinan engkau ini. Lalu Ummu
Habibah bersetuju dan memberi wakil kepada Khalid B. Said B. Al-As B. Umayyah B.
Abd Syams Ibn Abd Manaf dan seterusnya berlangsunglah perkahwinan baginda dengan
Ummu Habibah dengan mas kahwin sebanyak empat ratus dinar mas di mana An-Najasyi
telah membayarnya kepada Khalid dan setelah selesai akad nikah mereka pun mahu
meninggalkan majlis lalu An-Najasyi bertitah : Tunggu dan duduk dulu kerana
mengikut Sunnah Nabi-nabi apabila berlangsungnya perkahwinan mesti diadakan
jamuan maka mereka pun dijemput ke satu majlis jamuan sempena dengan perkahwinan
tersebut dan apabila selesai barulah mereka bersurai.
Ummu
Habibah menyambung cerita, apabila mas kahwin diberi kepadanya lalu ia memberi
kepada Abrahah lima puluh dinar tetapi Abrahah menolaknya. Kemudian pada
keesokan hari Abrahah telah memberinya hadiah berupa minyak atar, kayu gaharu
dan barang-barang makanan yang banyak maka aku bawa balik bersama-sama ku
mengadap Rasulullah SAW. Dan dengan perkahwinan Rasulullah SAW dengan Ummu
Habibah itu boleh meredakan ketegangan baginda dengan musuh ketatnya Abi Sufian
di samping tidak membiarkan Ummu Habibah sebagai seorang janda yang dihina di
negeri asing setelah suaminya masuk Kristian.
9.
Maimun Bt. Al-Harith Al-Hilaliah R.A
Di akhir tahun yang ketujuh hijrah
Rasulullah telah berkahwin dengan Maimun Bt. Al-Harith dan namanya yang sebenar
ialah Barrah tetapi dipanggil Maimunah. Saidatina Aisyah menyatakan bahawa
Maimunah adalah yang paling takwa kepada Allah dari kalangan kami dan dialah
yang menjadi orang perantaraan dalam hubungan silaturahim di antara kami
sekalian dan orang yang pertama mendorong kepada perkahwinan ini ialah bapa
saudara baginda Al-Abbas dan jika tidak ada apa-apa kebaikan dan muslahah sudah
tentu bapa saudara baginda Al-Abbas tidak mengambil berat dan tidak mengesyorkan
kepada baginda untuk berkahwin dengan Maimunah. Kesimpulannya : Bahawa baginda
Rasulullah SAW mementing dan mengambil kira kemuslihatan dalam memilih setiap
isterinya baik dari segi perundangan. Timbang rasa dan jaminan bagi janda-janda
yang suami mereka gugur syahid dalam peperangan dan anak-anak
yatim.
Berapa
banyak pembesar-pembesar kabila tertarik kepada Rasulullah melalui perkahwinan
di samping memberi pengajaran kepada pengikut-pengikutnya bagaimana cara
menghormati perempuan serta berlaku adil terhadap mereka dan menetapkan hukum
kekeluargaan dan sebagainya.
Jika
sekiranya baginda hendak bersuka ria dan berseronok dengan cara berpoligami
sudah tentu baginda akan memilih anak-anak dara yang cantik-cantik dan tidak
mengambil perempuan-perempuan janda yang mempunyai anak dan
sebagainya.
Berpoligami pada masa itu merupakan satu perkara yang tak dapat
dielakkan malah ianya termasuk dalam perkara darurat disebabkan banyak lelaki
gugur di medan perang dan perempuan-perempuan yang ditinggalkannya perlu
mendapat perhatian dan jaminan hidup kerana sebilangan besar daripada
keluarganya adalah dari golongan musyrikin.
Perkahwinan seperti ini adalah semata-mata untuk kebaikan dan
kepentingan perempuan dan bukan untuk lelaki.
Polisi
baginda dalam rumah tangganya.
Rasulullah SAW merupakan contoh utama
dan ikutan yang paling baik dalam pergaulan dengan isteri-isterinya. Baginda
bergaul dengan isteri-isterinya dengan cara yang baik, lemah lembut dan penuh
rasa kasih sayang dan tanggungjawab serta berlaku adil dalam memberi nafkah,
giliran dan sebagainya. Baginda sentiasa melawat mereka waktu pagi untuk memberi
nasihat dan pengajaran manakala di sebelah petang pula untuk mengambil hati,
menunjukkan kasih sayang dan bermuasyarah dengan baik dan pihak isteri-isteri
baginda pula mereka berkumpul dengan baginda di rumah masing-masing. Baginda
menjalankan sendiri tugas dan kewajipan rumah tangga dan menyempurnakan segala
keperluan dengan tangan baginda sendiri. Berkata Saidatina Aisyah R.A bahawa
Rasulullah SAW tak pernah memukul isterinya dan ditanya lagi apakah baginda
lakukan semasa bersama-sama ahlinya di rumah kediamannya ? Jawab Saidatina
Aisyah : Apabila masuk waktu sembahyang baginda berjemaah bersama dan baginda
pernah menjahit sendiri kainnya, menampal kasutnya, menampung baldinya, memerah
susu kambingnya dan berkhidmat untuk dirinya sendiri.
Demikianlah kehidupan Rasulullah SAW di dalam rumah kediamannya dalam
rupa bentuk dan gambaran yang memancarkan cahaya yang sungguh terang dan jelas
bagi dicontohi oleh umat manusia seluruhnya. Kehidupan yang tenang, sederhana
dan penuh dengan budi pekerti dan adab sopan yang tinggi dan
sebaik-baiknya.
اللهم
صل على محمد النبي الأمي وأزواجه امهات المؤمنين وذريته وأهل بيته كما صليت على على
إبراهيم وعلى أل إبراهيم إنك حميد مجيد.
وبالله
التوفيق والسلام.