Thursday, October 21, 2010

ILMU SEGALA - TITIK SEGALA ILMU

Salam...


Apakah itu ILMU SEGALA

-ilmu segala adalah titik bermulanya ilmu yang mana menerbitkan pancaran ilmu yang kita boleh pelajari.

-dalam bahasa mudah, ilmu segala ini adalah punca bermulanya ilmu-ilmu

Kenapa di namakan ILMU SEGALA

-ini kerana segala keilmuan itu datang dari satu titik yakni PUNCA ILMU. Dek kerana itulah di namakan ILMU SEGALA


Di mana ILMU SEGALA ini

-Ilmu segala ini berada pada setiap makhluk. Namum, jin dan manusia sajalah yang mampu manipulasi dan aplikasikan pancaran ilmu segala ini.


Jadi, apakah sebenarnya ILMU SEGALA ini

-Ilmu segala ini adalah titik atau 'spot' yang ghaib lagi ghaib yang tak mungkin dapat di ketahui hujung pangkalnya


Jika tiada siapa yang mengetahui hujung pangkal ILMU SEGALA, kenapa orang boleh tahu
-yang tidak di ketahui ialah tentang bagaimana ianya berfungsi dan keadaan ilmu ini. Seperti kita ketahui, jika ilmu sains, keadaannya adalah mengkaji sesuatu. Jika ilmu doktor, keadaannya mengkaji penyakit dan mengubat penyakit. Jika ilmu astronomi, keadaannya mengkaji bintang dan pergerakkannya.

Apa beza ILMU SEGALA dengan ilmu-ilmu lain

-Ilmu segala adalah titik bermulanya ilmu-ilmu lain. Jika mereka yang bijak pandai, mereka akan merasakan titik itu bersifat KOSONG. Tiada apa yang dapat di perkatakan. Tapi, terbit dari situ, ia boleh menjadi berbagai ilmu. Dek kerana itulah ilmu duniawi ini di katakan 'berasal' dari ILMU SEGALA yang kosong itu.

Bagaimana ia terjadi

-bayangkan anda menutup mata dan kosongkan fikiran, tidak lama kemudian, minda anda akan menayangkan visual secara rawak. Pada masa itu anda tidak mengawal minda anda untuk men-visual-kan imej pada otak anda. Tapi ia ada dan anda menikmati visual itu sehingga terbawa, lantas terjadilah MIMPI, ASTRAL TRAVEL dan pelbagai lagi. Begitu jugalah ILMU SEGALA. Ianya terjadi sendiri kerana setiap ilmu yang wujud adalah bersesuaian dengan jasad, diri dan roh anda. Oleh yang demikian, jika anda tidak bijak dalam sesuatu ilmu, maka itu bukan ilmu yang 'fit' untuk anda. Ada ilmu lain yang lebih baik untuk anda.



Jadi, ILMU SEGALA ini adalah titik kosong yang penuh dengan ilmu-ilmu lain

-Ya. Ilmu segala adalah peti kepada ilmu-ilmu lain yang sebenarnya tiada kerana ia 'tercipta' dari kekosongan.


Makanya, dari mana datangnya ILMU SEGALA ini pula

-Sudah tentu dari pada yang maha berkuasa, yang maha berilmu. Muslim akan menyahut ALLAHUAKBAR jika faham tentang konsep ILMU SEGALA ini. Hal ini bersesuai dengan ayat kursi:-

"Allah, tidak ada Tuhan melainkan Dia Yang Hidup kekal lagi terus menerus mengurus ; tidak mengantuk dan tidak tidur. Kepunyaan-Nya apa yang di langit dan di bumi. Tiada yang dapat memberi syafa'at di sisi Allah tanpa izin-Nya? Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendaki-Nya. Kursi Allah meliputi langit dan bumi. Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar."


Kenapa di namakan ILMU SEGALA sedangkan ianya lebih sesuai di namakan TITIK SEGALA

-Benar, tapi biarpun apa namanya, tanpa ilmu, bagaimana kita boleh tahu tentang wujudnya titik segala ilmu ini. Oleh yang demikian, untuk 'melihat' ILMU SEGALA juga perlu ada ilmu untuk itu.


Jadi, di mana ilmu untuk melihat ILMU SEGALA ini

-Jika anda tanya saya, maka jawapan yang saya beri adalah, 'kosong'. Hanya kekosongan berada di dalam ILMU SEGALA. Oleh itu, kosonglah cara untuk melihat ilmu segala ini.


Bagaimana mahu 'kosong' itu

-Biasanya orang akan fikir kosong itu adalah seperti matikan minda, pejamkan mata atau sebagainya. Tapi, sebenarnya kosong yang saya maksudkan ialah kosong yang tumpu pada satu titik. Maksudnya, kosong yang tidak di buat-buat.


Apa maksud kosong yang tidak di buat-buat

-sudahlah kosong, malah bukan di buat-buat. Pening orang nak fahaminya. Inilah 'rare'nya ilmu ini. Bila di bicarakan tentang ini, makanya ia akan pergi kepada konsep kenal diri. Hanya diri sendiri yang tahu bila masa kita 'kosong'.


Apa manfaat ILMU SEGALA

-bila di kata ilmu, semestinya ada manfaat. Tapi Ilmu segala bukanlah sesuatu benda yang anda boleh aplikasikan kerana ianya sekadar punca semata-mata. Bila anda tahu tentang ini, maka anda akan rasa dekatnya ALLAH, empunya ilmu kepada anda.


Jadi, tiada gunalah saya baca perihal ILMU SEGALA ini

-ILMU SEGALA adalah titik pada pancaran ilmu. Bila anda fahami konsep, maka anda mampu mendapatkan ilmu-ilmu yang anda mahukan. Contohnya cendikiawan muslim terdahulu. Daripada ahli falsafah, menjadi sufi dan kemudiannya menjadi ahli sains yang membina macam-macam dan seterusnya menjadi ahli politik dan sebagainya. Satu jasad tapi pelbagai keilmuan. Tidak seperti orang sekarang, satu orang satu expertise saja. Malah ada yang berbangga dengan PHD dan macam-macam. Tapi nak buat macammana, orang sekarang melihat sijil lebih dari kegunaan ilmu itu sendiri.


Apa tujuan memberitahu perihal ILMU SEGALA ini

-tujuannya adalah untuk menyedarkan muslim bahawa mereka mampu jadi lebih dari yang di jangka. KIta bukan hamba pada dunia. Kita adalah hambaNYA yang mana DIA telah berikan segala-galanya pada kita. DIA telah berikan ILMU-ILMUNYA pada kita tapi kita pula 'sombong' tidak mahu menerima ilmu-ilmu itu. Alasannya mudah, 'aku mahu belajar untuk akhirat, dunia kemudian'. Konsep itu salah kerana baik dunia mahupun akhirat adalah ILMU DARINYA. Janganlah kalian sombong dengan ilmu yang di berikan kerana tanpa ILMU, nak makan pun kalian tak tahu.





Ilmu Segala ialah titik kepada segala keilmuan yang ada.

Titik yang bagaimana? Titik ini bukanlah 'dot' seperti kita bayangkan bahkan ianya tidak bertempat dan tidak ternyata. Ini terjadi kerana keilmuan itu sendiri bersifat abstrak.

Percayalah, semakin kita 'korek' semakin banyak ilmu yang keluar. Ianya tak pernah putus. Kenapa ini terjadi? Ini kerana titik atau punca ilmu itu ada pada kita semua yakni manusia. Manusia di cipta 'sempurna' kerana sempurnanya dua perkara.

1- jasad dari ADAM, ADAM dari tanah yang suci dan Tanah yang suci hadirnya dari punca Bumi.
2- Roh dari Nur Muhammad, Nur itu dari CahayaNYA dan CahayaNYA punca segala makhluk.

Di sini ada dua jenis punca yakni zahiriah dan batiniah. Dek kerana itulah keilmuan manusia mampu untuk pergi jauh dari langit dan bumi.

Sebelum ini saya pernah berjanji untuk ceritakan tentang 'kosong' dan cara mendapatkan 'kosong' itu. Sebenarnya inilah paling mudah bagi segalanya. Jadi apakah caranya?!

CARANYA IALAH 'EMPTY YOUR CUP'... Kosongkan diri anda.

Baiklah, kosongkan diri ini bermaksud begini. Jika anda sudah tahu tentang masak ayam goreng dan anda di gelar 'master' dalam masak ayam goreng, bagaimana anda hendak tahu tentang satu lagi jenis masakan yang sama tapi berlainan dari apa yang anda tahu? Agaknya bagaimana hendak masak ayam goreng madu... masak ayam goreng KFC, masak ayam goreng tepung dan sebagainya?!

Jadi, kosongkan diri anda untuk memberi laluan pada ilmu lain hadir pada anda. Kosongkan diri bukan pula bermaksud 'bodohkan diri anda' atau 'jom jadi orang gila'... Tidak, ia tidak bermaksud begitu.

Kosongkan diri ialah sentiasa duduk di dalam ketenangan atau 'tidak menunjuk-nunjuk' atau 'cuba fahami maksud ilmu lain' atau AKU INI INSAN YANG TIDAK TAHU APA-APA, MAKA TIAP YANG DATANG ITU ADALAH ILMU DARINYA MESKIPUN DARI ANJING HITAM YANG BUSUK...


Ilmu SEGALANYA....
INNA LILLAH WA INNA ILAI HI RAJIUN
(dari NYA kita datang, kepadaNYA jualah kita kembali)