Kitab Usul At-Tahqiq
Ini Kitab ” Syarah Usul Al-Tahqiq
“ Pada bicara Usuluddin diterjemahkan dia dengan bahasa Melayu oleh setengah
daripada Al-Ulama’ as-sohlihin dan tiada hamba dapat akan ketentuan namanya
dengan nas, tetapi telah dikhbarkan hamba oleh “Ba’dha saqata” bahawa yang
menterjemahkan Kitab ini daripada ahli negeri Patthani.
“Bismillah
hirrahmanirrahim”
Dengan tolong Allah Ta’ala ku...
mulai Kitab ini. Ia lah Tuhan Yang Maha Pemurah
didalam negeri dunia ini pada mengurniakan rezeki hambaNya zahir dan batin, Jin
dan Manusia, Binatang dan Malaikat, Islam dan kafir dan lagi amat sangat
mengasihi akan segala hambaNya yang beriman Jin dan Manusia didalam negeri
akhirat kemudian.
” Segala puji-pujian itu milik bagi Allah Ta’ala, Tuhan
seru oleh sekelian alam “
” Dan kebajikan akhirat itu tertentu bagi segala
orang yang takut mereka itu akan Allah Ta’ala “
” Dan Rahmat Allah Ta’ala dan
Salam Allah Ta’ala lagi tetap Ia atas Nabi Muhammad iaitu penghulu segala Rasul
“
” Dan atas segala keluarganya dan segala sahabatnya yang baik lagi suci
mereka itu daripada salah “
Dan adapun kemudian daripada itu, maka inilah
suatu Risalah Usul Tahqiq; ertinya Persuruhan yang melengkapi ia atas pohon
Agama.
Sabda Nabi s.a.w: “Awalluddin Ma’rifatullah” Ertinya:
‘Pertama-tama ugama itu “Mengenal Allah”..
Maka adalah makna ‘Ma’rifat’
ertinya “Mengenal” itu ;
Ertinya: “Simpulan yang putus; yakni pegangan yang
teguh, yang berbetulan ia dengan yang sebenar daripada dalil.”
Maka
adalah dalil itu 2 perkara:-
Pertama-dalil Naqli namanya iaitu firman
Allah Ta’ala dan Hadis Rasulullah.
Kedua -dalil ‘Aqli namanya iaitu
menyatakan ia akan keadaan Allah Ta’ala itu.
‘Itiqad atau Pegangan Yang Salah
:
Jikalau ada seseorang ‘itiqadnya putus tetapi tiada berbetulan ia yang
benar, maka BUKAN ia bernama ‘Ma’rifat’ ,maka adalah namanya itu seperti itiqad
Falsafah; – yang mengatakan alam ini Qadim (Sedia atau jadi dengan
sendirinya).
‘Itiqad Qadariah – Qudrat hamba yang baharu ini boleh memberi
bekas.
‘Itiqad Nasrani – Mengatakan Nabi Allah Isa a.s itu anak Allah Ta’ala.
Dan berbagai-bagai lagi ‘itiqad yang tiada berbetulan bagi yang
benar.
Jikalau ada seseorang itu ‘itiqadnya putus lagi berbetulan bagi yang
benar tetapi TIADA padanya dalil Naqli dan dalil Aqli (akal) maka BUKAN ia
dikatakan ‘Ma’rifat’ , sebaliknya itu ‘Taklid’ namanya, ertinya mengikut-ikut
perkataan orang sahaja.‘Itiqad Yang Benar :
Yang dikatakan ‘Ma’rifat’ ialah
seseorang itu ‘itiqadnya putus berbetulan yang benar dan ADA padanya 2 dalil
iaitu Firman Allah Ta’ala (Al-Quran) dan Hadis Rasulullah saw.
Asal makna
‘MAKRIFAT’ itu – ialah “Membezakan antara yang Qadim dengan Muhadas”
Yang
Qadim itu :- Zat Allah Ta’ala, Sifat-sifatNya, Efeil-Nya (Perbuatan) dan Asma’
(Sempurna Nama atau Kata-kata Allah Ta’ala), yang terkandung pada Kalimah
Syahadah Tauhid yakni Kalimah pengakuan mengEsakan Allah Ta’ala iaitu :
” AS
HADU AL LAA ILAHA ILLALLAH “
Ertinya: ” Aku ketahuilah bahawasanya Tiada
Tuhan Melainkan Allah; itulah Tuhan “
Rukun Syahadah itu terbahagi kepada
4 perkara :
1. Mengisbatkan ada Zat Allah Ta’ala.
2. Mengisbatkan ada
Sifat (Kelakuan) Allah Ta’ala.
3. Mengisbatkan ada Efeil (Perbuatan) Allah
Ta’ala iaitu mengadakan segala
“Mumkin” (alam dunia) atau tidak mengadakan
segala “Mumkinat” itu.
4. Mengisbatkan ada Asma’ Allah – (Sempurna Nama atau
Kata-kata bagi Zat)
iaitu segala 25 para Rasul itu dari Nabi Allah Adam
hingga Nabi Muhammad
saw. adalah Kata-kata bagi Zat Allah Ta’ala.
-
membenarkan segala Perkataan, Perbuatan, Kelakuan dan segala diamnya
tiada
menyalahi akan Rasul Allah.
Fardhu Syahadah terbahagi kepada 2 perkara
:
Melafazkan Dua Kalimah Syahadah itu dengan lidah pada sekali seumur
hidupnya.
Menyungguhkan maknanya didalam hati sentiasa selama hidupnya; harus
jangan berkata putusan selagi ia berakal.
Itulah pertama-tama Fardhu
daripada segala fardhu ‘Ain; dahulunya daripada segala ibadat seperti sembahyang
lima waktu, puasa bulan Ramadhan, Zakat dan Mengerjakan Haji ke Baitullah dan
merupakan SYARAT pada MENGESAHKAN segala ibadah dan jikalau tiada mengetahuinya
makna Dua Kalimah Syahadah itu, maka belum lagi dikatakan SAH amal ibadat yang
lain itu.
Hendaklah kita bersungguh-sungguh memahamkan makna Dua Kalimah
Syahadah itu dan untuk memahaminya perlulah terlebih dahulu mengetahui segala
Sifat yang WAJIB bagi Allah Ta’ala dan para Rasul-Nya serta segala Sifat yang
MUSTAHIL pada keduanya dan segala yang HARUS pada keduanya itu.
Oleh yang
sedemikian wajiblah segala orang yang akhil baligh, laki-laki dan perempuan,
merdeka atau hamba sahaya dan sebagainya mengenal segala Sifat yang wajib, yang
mustahil dan yang harus pada Allah Ta’ala serta segala Rasul Allah itu
sebagaimana sabda Nabi saw.: ‘ Awaluddin Ma’rifatullah ‘;
Ertinya : ”
Pertama-tama Agama itu mengenal Allah .”
Yakni mengenal segala yang
wajib, yang mustahil dan yang harus bagi Zat dan Sifat Allah Ta’ala. Bukannya
mengenal kepada diri Zat Allah dan ketentuan daerahNya dan tempatNya dan
rupaNya, mustahil demikian itu dan adalah ditegah oleh Allah Ta’ala seperti
firmanNya dalam Al-Quran Surah ‘Ali Imran ayat ke 30 ;
Ertinya: “..telah
dipertakuti Allah akan kamu pada mendapatkan kepada ZatNya itu..”
Dan
firmanNya dalam Surah Al-An’aam, ayat ke 103 ;
Ertinya: “..Tiada mendapat
akan Dia segala penglihatannya dan DiaNya yang boleh mendapat akan segala
penglihatanNya. “
Dan sabda Nabi saw:
Ertinya: “..Maha Suci
Tuhanku, tiadalah ku kenal Tuhanku akan sebenar-benar pengenal kami akan Tuhan
ku..”
Dan kata Saidina Abu Bakar;
Ertinya: “..Lemah pendapat
daripada yang mendapat akan yang didapat, itulah pendapat.”
Kata setengah
Ulama’;
Ertinya: ” Tiap-tiap barang yang tersangka-sangka ia dengan
segala sangka kamu itu dan kamu dapat akan dia dengan segala akal kamu
itu,
maka ia itu baharu jua seperti kamu.”
Maka nyatalah segala
pengetahuan orang yang sesat itu yang menyangka-nyangka ia pada ‘itiqadnya Allah
Ta’ala itu bertempat atau berupa atau boleh menyamakan Dia dengan sesuatu
disangkakannya benar-benar DIRINYA itulah ALLAH TA’ALA. Maka ‘itiqad ilmu orang
itu salah; yang lemah, besar menjadi kafir.(Na’uzubillah..)
Maka
hendaklah engkau fahamkan ia akan makna Kalimah Syahadah ini baik-baik dengan
dalil Naqli iaitu dalil Al-Quran dan Hadis serta dalil Aqli’ iaitu akal yang
nurani pada mengambil nazar yang sahih pada menilik kejadian 7 petala langit dan
7 petala bumi.
Siapa yang menjadikan dianya itu ? Bolehkah ia jadi dengan
sendiri atau adakah ada orang lain yang boleh menjadikan dia atau tidak boleh
menjadikan dia ? Demikian juga tilik pula oleh mu pada kejadian diri kita ini
seperti firman Allah Ta’ala :
Ertinya :”Katakanlah ya, Muhammad (kepada
mereka) : ‘ Tilik oleh kamu semuanya apa-apa yang ada didalam tujuh petala
langit dan bumi “.
Maka adalah yang nyata kepada segala orang yang
berakal itu tanda bekas Qudrat dan Iradat Allah Ta’ala jua yang nyata; yakni
bekas tanda Kuasa Allah dan KehendakNya juga yang nyata. Bukan langit dan bumi
sahaja yang Allah Ta’ala suruh tilik, bahkan pada diri kita ini pun disuruh
tilik sebagaimana firmanNya dalam Al-Quran :
Ertinya: ” Pada diri kamu
itu, mengapakah tiada kamu tilik..? “
Yakni pada kejadian diri kamu ini
mengapakah maka tiada kamu membicarakan. Dan lagi firman Allah Ta’ala
:
Ertinya: ” Lagi akan Kami perlihatkan akan segala tanda Kami taraf alam
ini dan pada diri mereka itu hingga nyatalah bagi mereka itu
bahawasanya
Allah itu ADA (Ujud) sebenarnya “.
Dan lagi firman-Nya
:
Ertinya: ” Maka hendaklah dibicarakan oleh manusia itu daripada apa ia
dijadikan itu; iaitu ia dijadikan daripada air yang terpancar keluar daripada
antara sulbi bapanya dan antara tara’ib ibunya”.
Bukannya keluar itu daripada
sulbi dan tara’ib yang (tanyir) ia keduanya itu iaitu Qudrat Allah Ta’ala dan
Iradat juga kerana keduanya didalam perintah Qudart dan Iradat Allah
Ta’ala.
Maka adalah Qudrat Allah itu suatu SifatNya yang ‘Maudud’ dengan
dia mengadakan mumkin; daripada tidak ada kepada adanya dan daripada adanya
kepada tidak ada.
Dan Iradat Allah itu suatu SifatNya yang maudud dengan
dia menentukan mumkin dengan setengah barang yang harus atau mumkin itu. Bukan
semuanya yang harus itu ditentukan oleh Iradat itu seperti gerak dan diam; ada
dengan tiada; panjang dengan pendek; besar dengan kecil; tebal dengan nipis;
atas dengan bawah; kiri dengan kanan; hadapan dengan belakang dan
lainnya.
Maka semuanya itu harus balik bagi ‘semumkin’ ini tetapi
mustahil boleh berhimpun dua yang berlawanan kepada ‘semumkin’ ini kerana yang
ditentukan oleh Iradat Allah itu suatu daripada keduanya bukan
keduanya.
Demikian juga Firman Allah :
Ertinya: “Maka tidakkah
dilihat oleh kamu yakni tidakkah kamu lihat dan kamu bicarakan akan air mani
yang kamu tempuhkan ke dalam rahim perempuan itu, kamukah menjadikan akan dia
itu atau Kamikah yang menjadikan anak itu ?”
Dan Firman-Nya :
Ertinya:
“Maka tiadakah kamu lihat akan benih yang kamu tanam itu, adakah kamu
menumbuhkan akan dia atau Kamikah menumbuhkan akan dia ?”
Dan lagi Firman-Nya
:
Ertinya: ” Mengapa tiada menilik, membicarakan akan mereka itu kepada unta
itu betapa dijadikan Allah akan dia dan tiada ditilik mereka itu kepada segala
langit yang tujuh
betapa ditinggikan akan dia dan tiadakah ditilik mereka itu
kepada gunung,
betapakah didirikan akan dia dan tiadakah ditilik mereka
itu
kepada bumi, betapakah dihamparkan akan dia.
Maka ingatkan olehmu
(ya, Muhammad) hanya sesungguhnya engkau itu mengingatkan saja tiada boleh kuasa
engkau itu dengan mengerasi atas mereka itu. “
Kata Syeikh Ibrahim
Al-Qani didalam Kitabnya yang bernama :
Ertinya: ” Tilik olehmu kepada dirimu
yakni bicarakan olehmu dahulu kepada kejadian dirimu kerana dirimu itu yang
terlebih hampir tempat menilik.”
Perintah Allah Ta’ala darpada yan
lainnya kemudian daripada sudah menilik kepada kejadian dirimu itu, maka
berpindahlah engkau bagi menilik alam yang tinggi iaitu segala langit. Kemudian
maka berpindahlah engkau bagi menilik alam yang indah itu.
Ertinya: “Engkau
dapatlah dengan menilik sekelian itu akan perbuatan tukang yang indah-indah
perbuatannya tetapi dengan dialah berdiri tanda tidaknya dahulu dan baharu
adanya ini.”
Ertinya: ” Dan tiap-tiap barang yang harus itu baharu adanya
daripada dahulu, niscaya mustahil atasnya itu sedia sekali-kali.”
Kerana
itulah Hadis Nabi saw:
Ertinya: ” Fikirkan oleh kamu pada segala yang
dijadikan Allah Ta’ala dan jangan kamu fikirkan pada diri Zat Allah Ta’ala
“.
Inilah kata Imam Sanusi….
Ertinya: ” Bermula perbuatan itu baharu
dan ia itulah bekas menunjukkan ia atas 4 nama :-
i) Zat yang Hidup. ii)
Zat yang Tahu iii) Zat yang Kuasa. iv) Zat yang Berkehendak.
Ertinya: ” Dan
nama itu menunjukkan ia atas segala sifat; dan iaitu Hidup – dan jikalau tiada
ZatNya itu Hidup, tiadalah bersifat Yang Hidup. Jikalau tiada ZatNya itu
bersifat dengan Tahu, tiadalah bernama Zat Yang Tahu dan; Kuasa, jikalau tiada
ZatNya itu bersifat dengan Kuasa, tiadalah bernama Zat Yang Kuasa dan;
Mengkehendaki, jikalau tiada ZatNya bersifat dengan Mengkehendaki niscaya
tiadalah bernama Zat Yang Mengkehendaki.”
Ertinya: ” Dan segala sifat itu
menunjukkan ia atas ZatNya kerana tiada berdiri segala sifat itu dengan
sendirinya “.
Maka nyatalah dengan firman Allah Ta’ala dan Hadis
Rasulullah s.a.w. kata segala ulama’ yang besar-besar itu bahawasanya Allah
Ta’ala itulah menjadikan alam ini.
Maka wajiblah kita ketahui akan wajib
lagi nyata Ujud Zat Allah Ta’ala itu dan wajib Zat itu ersifat Qidam, ertinya
Sedia adanya; Baqa’ ertinya Kekal adanya Zat Allah Ta’ala; dan Mukhalafah
tuhulilhawadis ertinya Menyalahi ada Zat Allah Ta’ala itu bagi segala yang
baharu ini; Wahdaniah ertinya Esa Zat Allah Ta’ala itu ertinya ‘Tiada menduai
bagi ZatNya dan Tiada yang menduai SifatNya dan Tiada yang menduai bagi
PerbuatanNya.
(Ketahui olehmu) hai segala orang yang belajar maka dengan
kata kita serta ‘itiqadkan Nabi Muhammad itu Persuruh Allah wajib padanya
siddiq, ertinya benar.
Terkandunglah Iman kita aka segala malaikat dan
Iman kita akan segala Nabi dan Iman kita akan segala Rasul dan akan segala Kitab
yang diturunkan Allah kepada setengah Rasul itu iaitu 104 Kitab dan Iman kita
kepada Hari yang kemudian iaitu Hari Qiamat.
Maka terkandunglah sekelian
yang tersebut itu semuanya pada kata kita: “MUHAMMAD RASULLAH”, ertinya Muhammad
itu Persuruh Allah Ta’ala, kerana Nabi Muhammad itu membenarkan ia akan sekelian
itu.
Maka nyatalah yang terkandung pada kata kita: ‘Muhammad itu Persuruh
Allah Ta’ala ‘.
Dan 18 Simpulan Iman kita dan ;
4 daripada yang wajib
dan;
4 daripada yang mustahil lawan yang wajib itu menjadi ;
—-
8
dan;
2 harus menjadi;
====
10 dan;
4 – Iman kita akan segala
Malaikat dan segala Rasul dan akan segala Kitab
____ dan akan segala Hari
Qiamat, menjadi;
14 dan;
4 segala lawannya menjadi;
—-
18 (Lapan
Belas).
====
Maka 18 ini dengan 50 dahulu pada kata; ” LA ILLAHA
ILLALLAH “, itu menjadi
68 Simpulan Iman kita.
Maka terkandunglah pula
sekelian itu pada kata ;
” LA ILLAHA ILLALLAH , MUHAMMAD RASULULLAH
“
Ertinya: “Tiada Tuhan Melainkan Allah”,” Nabi Muhammad itu Persuruh Allah
“
Maka tatkala sudah kita ketahui dan faham kita akan sekelian itu maka
sempurnalah, sahlah kita kata ;
“Asy-hadu al-La illa haillallah Wa-asy
haduan-na Muhammaddar-Rasulullah”
Ertinya: “Aku ketahuilah akan bahawasanya
Tiada Tuhan yang disembah dengan sebenar-benar sembah, Melainkan Allah dan Aku
ketahui akan bahawasanya Nabi Muhammad Rasulullah itu Persuruh
Allah.”
Dan jikalau belum kita ketahui maknanya sekeliannya itu adalah
perkataan kita itu berdusta juga adanya belum lagi ada pada kita Ma’rifat,
ertinya ‘ Mengenal ‘. Maksiat lagi taklid juga, ertinya mengikut-ikut kata orang
jua. Seperti Sabda Nabi s.a.w :
Ertinya: ” Apabila kamu ketahuilah terang
seperti matahari nyatanya, maka naik saksilah kamu.”
Yakni tiada lagi syak
dan tiada zan dan tiada waham, semata-mata yakinlah kamu. Maka daripada Nabi
diambil qias oleh segala Ahli Sufi r.a pada bicara Zikirullah itu hendaklah
dilihat nyata cahayanya terang didalam hati seperti cahaya matahari atau cahya
bulan atau seperti emas atau seperti perak yang baru tiada karatan lagi; yakni
tiada syak dan tiada zan dan tiada waham ertinya tiada {kuras}dan sangka lagi
didalam hati.
Nyata tersurat didalam hati itu yakni tetap teguhlah
yakinnya dan pengenalannya akan imannya pada ” La illaha illallah, Muhammad
Rasulullah “ itu yakni tasdiqnya akan dia didalam hatinya teguhlah dan tetaplah
tiada berubah-ubah lagi kehendaknya itu. Telah diketahuilah serta fahamlah ia
akan sekelian itu didalam hatinya.
Bukannya ada tersurat, yang
tersuratnya didalam hatinya daging sekepal yang bernama jantung itu ada Kalimat
Allah atau Muhammad didalam jantung ia seperti ambilan orang salah.
**
WALLAHHU ALAM **
RUJUKAN : DARIPADA KITAB USUL TAHQIQ