Tuesday, May 14, 2013

PENGALAMAN MERAWAT PESAKIT KANSER OVARI

1hb Januari - menerima panggilan dari seorang wanita mahukan dirawat kakaknya yg berada dihospital , selepas pembedahan kanser ovari.

Saya memberi syarat bhw mesti keluar hospital dahulu jika mahu dirawat.


2hb. Januari - Pesakit sudah keluar dari hospital dan wanita tadi menelefon lagi , mendesak untuk mendapatkan rawatan dari saya.


Saya menduga lagi dgn memberi syarat fidyahnya, dan wanita ini serta keluarganya bersetuju. Ini adalah sebagai perjanjian dan bila ada mutual aggrement, barulah lahir keikhlasan dari kedua belah pihak. Saya mahu lihat sejauh mana keluarga ini mempercayai kaedah rawatan Islam dan mereka mmeyakinkan saya.


5hb januari - Jam 9.45 sampai dirumah pesakit. Sebuah keluarga India Muslim dan ahli keluarganya sudah menanti, ramai sekali. Menurut ceritanya, pesakit telah 5 tahun menderita kanser ovari dan telah melakukan pembedahan "membuangnya" dan telah buat kimoterapi. Wanita tadi bercerita bhw baharu semalam pesakit bersuara, "aku kena buat dek orang".

Saya menjengok masuk kebilik, wahhh...sudah tinggal tulang, langsung tak bergerak. Tidak makan selama beberapa hari dan asyik muntah pabila disuakan apa-apa makanan.

Saya mulakan terapi, diubun-ubun dibacakan, Surah yaasin, di bahagian abdomen dibacakan Al Mulk dan dinahagian kaki yg bebgkak di zikirkan sahaja., kesemua tempat ini adalah berdasar kepada Gerakan dari Allah ke atas tanganku jua. Saya hanya berserah diri, tawakal selepas berdoa. Pesakit muntah tiba-tiba....sedikit shj kerana tidak makan apa-apa.

Sesudah selesai, kami berborak bercerita tentang tanda-tanda dan mimpi yg dialami pesakit. Tiba-tiba sianak berkata, "sudah dapat gerakkan kaki", "sudah boleh angkat tangan""mak dah senyum".

Kata maknya pula (pesakit), mak rasa ringan dan sedikit bertenaga dan melontarkan senyuman kepada saya. Mereka mengangkat pesakit membetulkan kedudukannya, :Ustaz, dah ringanla badan mak, sebelum ni kami empat orang angkat , berat giler" Semua ahli keluarga menunjukkan riak wajah yg gembira.

Wanita itu bercerita, sebelum ini ahli keluarga tidak yakin dgn Perubatan Islam, puas dia menjelaskan dan menunjukkan laman web saya. Hmmm....itu sebab saya duga dulu, saya letak syarat, dan mereka setuju.

Alhamdulillah, Allah jua tempat meminta. Yg Menyembuhkan adalah Allah jua, saya hanya meminta danberdoa padaNya. Namun usaha saya menaiki motosikal dimalam hari meredah kegelapan malam, dgn hujan renyai-renyai, sesat mencari jalan, dihargainya oleh ahli keluarga dgn fidyah yg ditetapkan.

Ya Allah, Engkau shj Yg Mengetahui hati-hati hambaMu