Wednesday, March 22, 2017

BERTEMPUR DGN JIN ISLAM DALAM BADAN SEORANG PELAJAR JURUSAN SYARIAH DAN B.ARAB

2/1/2014 – Seorang pemuda dari Johor menghubungi untuk mendapatkan rawatan, katanya sesak nafas. Saya bertanya, “hanya sesak nafas, takkan nak datang sejauh ini”. Dia kata akan datang juga kerana sudah tidak tahan dengan sakit yg tidak diketahui puncanya ni.

Sesudah sampainya ke Tampin, dia menghubungi memberitahu bhw dia didalam perjalanan dan saya menghantar message memberikan alamat. Sesat juga mencari lokasi namun dengan bertanya beberapa orang, akhirnya sampai juga kerumah saya.


Pemuda ini datang bersama kedua orang tuanya dengan menaiki Mercedes berwarna hitam. Rupa-rupanya ditemani, patut lah sanggup datang dan saya pasti dia mempunyai masalah yg kronik. Dia hanya menyatakan sakit susah nak bernafas, badan tegak tak boleh bergerak dgn cepat, tangan kirinya mcm tak bermaya, di suruh baring, katanya tak mampu baring nanti tak dapat bernafas.


Ibunya menceritakan, ke hospital sudah, segala pemeriksaan sudah di buat, X-ray, scan , MRI ….apo laieee kat hospital tu yang canggih-canggih tolong khabarkan. Dan kata doctor , tiada masalah dan tiada sakit apa-apa. Kata ibunya lagi, dah hamper 7 tahun macam ni , dah puas berubat. Berubat ??? Dengan siapa??? Doktor Pakar, katanya tiada sakit. Ustaz-ustaz??? Takde yg mampu ke merawat sakit hamba Allah ini, kan Rawatan AL Quran itu menggunakan kemukjizatan AL Quran? Apa ayat ruqyah yang di baca itu tidak member I bekas ke???


Tidak mahu banyak bicara kerna pemuda ini pun kurang bicara, menanggung sakit. Saya suruh duduk menyandar di kerusi, terapi dimulakan……….2 Kalimah Syahadah…….zikir…….mulut pesakit terkumat kamit, sekali sekala mengaduh. Kelihatannya bukan sakit fizikal. Sekali sekala terkeluar sesuatu perkataan dari mulutnya, ingin berbicara namun tersangkut.


Terapi di teruskan dan ilham datang menyuruh “sembelih”, pesakit seperti menggelupur mcm lembu kena sembelih. Sah….jin-jin dalam badan sudah kepanasan dan jin-jin ini sekor demi sekor saya sembelih secara simbolik. Tidak guna keris , tidak guna pisau dan tidak guna apa-apa senjata tajam pun. Hanya jari telunjuk sebagai simbolik diibaratkan seperti pisau penyembelih, berkali-kali penyembelihan dilakukan.


Akhirnya, bersuara…..aku dihantar oleh Hj.Jamal….jiran. Kata ibunya, itu lah yg selalu di ucapkan bila di ruqyahkan. Jiran tu marah sebab dia mengaji (membaca quran) dengan kuat. Rumah kat Syria ni katanya hanya terdinding dgn papan nipis. Ooooo…kataku, belajar di Syiria, bidang apa? Syariah dan Pengajian Bahasa Arab, balik kesini dah 2 tahun masa tengah perang dulu, dia diantara 80pelajar yg terkandas di awal berlaku perang di sana, kata ibunya lagi.


Kata ibunya, perawat lain kata ini jin kafir. Kataku pula…..ini jin Islam. Adakah Jin kafir mampu bertahan kalau di bacakan ayat-ayat al quran??? Jin-jin ini marah sebab dia mengganggu ketenteraman orang lain walau MENGAJI tetapi biarlah kalau ibadah tu, kita dengan Allah shj, tak perlu orang lain tahu. Tak perlu tasbih di tangan, tak perlu berpakaian macam orang Arab kalau kita ni melayu, tak perlu gerak bibir …KERANA …ia makanan hati dan hati itu tempat duduknya Roh. Roh sesuatu yg tersembunyi dan ia tidak memerlukan sesuatu yg dinampakkan, yg tersembunyi juga yg akan masuk dan NAIK ketas hadratNya.
Hidupkan hati dengan zikir sir….tidak berhuruf dan bersuara. Pemuda ini mengangguk kepala. Ustaz lah budak ni kalau dah mengaji agama. Kataku lagi, mengaji agama di Universiti tidak mencpai matlamat AWWALUDDIN MAKRIFATULLAH. Dah habis nanti cari guru pondok sambung belajar Ilmu Ketuhanan.


Terapi terus berjalan….jin-jin ni dan tak mampu bertahan…..”aku nak keluar tetapi kawan-kawan aku ramai” kata jin itu. Kataku, “aku peduli apa , kalau berurusan denganku, aku tiada kompromi, kalau engkau degil nak duduk dalam jugak, terima shj apa yg aku bagi.......tak nak terbakar, keluar lah”. “Aku keluar aku keluar”. Jin-jin ini dudk di dada dan rusuk kiri……..saya tekan rusuk kiri, menjerit jin-jin ini.
Bila pesakit kelihatan tenang, dapat ucap syahadah, saya lepaskan. Sudah nampak gerak badannya selesa , tidak lagi keras, perjalanan nafas sempurna, Alhamdulillah. Saya bertanya, “bagaimana dapat cari saya?” Kata ibunya, “dia cari sendiri”…..kami dah puas berubat ustaz, kali ni dia cari sendiri………Kataku, cari dengan mata hati baru jumpa saya, kalau dgn mata yg buta, takkan nampak.
Malam ni dia memberitahu akan datang lagi. Mahu selesaikan dgn segera sebelum pulang ke Syria.