Tuesday, October 30, 2018

Garis Panduan Kesihatan Dari Quran Dan Sunnah




"Segala kebaikan yang berlaku kepada anda (O Manusia) adalah dari Tuhan, segala yang buruk yang berlaku kepada anda adalah dari tindakan anda sendiri". (Quran 4:79).

Oleh itu, patologi (penyakit) ditakrifkan oleh ahli patologi terkenal William Boyd sebagai fisiologi (keadaan semulajadi) yang salah. Ia adalah gangguan kami dengan proses semulajadi yang membawa kepada hasil yang tidak wajar.

Tubuh manusia boleh dibandingkan dengan mesin yang dicipta oleh manusia. Perakam pita yang menarik mempunyai banyak bahagian mekanikal dan elektronik tetapi kehidupan tidak sampai sehingga arus elektrik mengalir melaluinya.

Begitu juga, dalam komponen-komponen tubuh manusia ada bahagian dan cairan anatomi tetapi juga roh (jiwa). Memandangkan penjagaan mesin memerlukan kebersihannya, memberikannya kerehatan, dan aliran elektrik dengan voltan yang betul, dan menggunakannya dengan berhati-hati dan bijak, begitu juga dengan keperluan badan dan tubuh secara menyeluruh.

Sebelum kita datang ke penjagaan fizikal tubuh manusia, marilah kita bercakap tentang penjagaan rohani.
Penjagaan rohani melibatkan perbuatan menyembah. Masalahnya ialah Iman (iman) tidak boleh diterjemahkan ke dalam kepercayaan, atau Salaat kepada Sembahyang, atau Wudu kepada mencuci tangan, muka dan kakinya atau; Sawm kepada puasa atau Zakat ke dalam amal atau haji ke ibadah haji ke Mekah. Mereka memberi hak kepada diri mereka sendiri.

A. Iman:
Kepercayaan pada Tuhan adalah keperluan pertama dan terpenting bagi kestabilan rohani.
Kepercayaan kepada Tuhan termasuk kepercayaan pada sifat-sifat-Nya, malaikat-Nya, buku-bukunya, Hari Penghakiman, Syurga dan Neraka dan kepercayaan bahawa - semua yang baik dan buruk berada dalam jangkauan-Nya.
Imam Rumi menyatakan Keikhlasan adalah kunci Solat. Dalam penyakit, menurut Imam Ghazali, kesadaran Tuhan meningkat dan manusia menjadi lebih dekat dengan Tuhan dengan menyedari kelemahannya sendiri.
Tanpa kepercayaan yang benar, doa, amal, atau puasa atau ziarah tidak akan diterima. Inti kepercayaan adalah menghilangkan diri dari semua tuhan palsu di sekeliling kita, atau di dalam diri kita, dan untuk tidak menyembah sesiapa kecuali Tuhan saja.

basalt: Terdapat tiga aspek kesihatan Salat:

I. Wudu:
Membasuh semua bahagian yang terkena badan, tangan, kaki, muka, mulut, lubang hidung dan sebagainya. 5 kali sehari adalah prosedur pencegahan yang sihat.
Pencucian tangan sedang ditekankan lebih banyak di hospital sekarang untuk mencegah penyebaran kuman. Walau bagaimanapun, orang bukan Islam tidak tahu bahawa cuci tangan sangat penting - ia telah diperintahkan dalam Quran (5: 7) 1400 tahun yang lalu. Dan untuk mandi kebersihan lengkap dinasihatkan (4:43).

2. Bacaan Al-Quran:
Ini mempunyai kesan penyembuhan pada tubuh, minda dan hati. Kesan penyembuhan ini disebabkan oleh kesan bunyi (echo) dan makna. Surat Alif berseru kepada gema hati dan surat YA menyegarkan untuk gema kepada kelenjar pineal di dalam otak.

"Wahai Umat Manusia: Telah datang kepadamu petunjuk dari Tuhanmu dan penyembuhan untuk penyakit itu di dalam hati kamu, dan bagi orang-orang yang beriman petunjuk dan rahmat". (Quran 10:57)
"Dan Kami menurunkan Al-Quran yang mana penyembuhan dan rahmat kepada orang-orang yang beriman; orang-orang yang zalim itu tidak memberi apa-apa selain kerugian selepas kerugian". (Quran 17:82).

Pergerakan di Salat adalah ringan, seragam, dan melibatkan semua otot dan sendi. Output kalori adalah dikehendaki untuk menjaga keseimbangan tenaga.

C: Zakat (Amal):
Perkataan itu sendiri bermaksud pembersihan dan pertumbuhan. Di sini ia dimaksudkan untuk menyucikan pemurnian kekayaan yang diperoleh secara sah. Banyak kejahatan kita lakukan dengan wang atau untuk mencintai wang, dan dalam cintakan wang seseorang menjadi ganas dalam tingkah laku.
"Dan dia adalah ganas dalam cintanya kekayaan" (Quran 100: 8).

Dalam Islam pemilikan kekayaan adalah milik Tuhan. Kita adalah pelaku kepercayaan itu.
Oleh itu, konsep ini mewujudkan keamanan di hati dan tingkah laku kita dalam kehilangan wang atau keuntungan luar biasa. Dalam dua keadaan ini kita berterima kasih kepada Tuhan.

D. Puasa:
Puasa Islam: puasa Islam ditetapkan sebagai cara melatih minda kita, dan tubuh dalam pengekangan diri.
"Wahai orang-orang yang beriman yang berpuasa, diperintahkan kepadamu, sebagaimana yang diperintahkan kepada orang-orang sebelum kamu, supaya kamu dapat belajar menahan diri." (Quran 2: 183).
Oleh itu, dalam tempoh yang cepat mungkin tidak hanya menghilangkan selera/nafsu makan, kopi, merokok, tetapi juga kemarahan dan keghairahan seksual yang berlebihan.
Malah, puasa tidak hanya memberi rehat kepada perut tetapi juga menstabilkan rembesan hormon yang mengawal kelakuan kita.

E. Hajj (Ziarah ke Makkah):
Moral adalah penyerahan Nabi Ibrahim dan penyerahan mutlak kepada kehendak Tuhan, peluang untuk bertaubat, dan perhimpunan sosial dan politik Ummah yang menggambarkan persaudaraan dan persamaan.
Walau bagaimanapun, ini boleh digunakan untuk pengaturcaraan dan menguji kita untuk ketahanan fizikal, keperluan untuk semua lelaki dan wanita yang mampu. Jalan-jalan yang panjang, panas, matahari, dahaga, latihan fizikal, dan lain-lain adalah untuk mengingatkan kita tentang Hari Penghakiman.
Kita harus melaksanakan Haji apabila kita muda dan baik secara fizikal daripada menunggu usia tua. Kita harus menjaga diri kita dalam keadaan baik sebelum dan selepas haji.
Selepas menerangkan rukun-rukun iman sebagai asas untuk kesihatan rohani, mari kita bincangkan tentang penyelenggaraan struktur fizikal di mana roh berada.

(A) Pemakanan:
Allah sangat suka ciptaan-Nya sehingga Dia prihatin walaupun dengan apa yang kita makan dan dimasukkan ke dalam tubuh kita.
Otot, tulang, paru-paru, hati, otak dan rembesan kita dibuat daripada produk mentah yang kita makan. Jika kita menyediakan kilang dengan produk mentah sampah, kilang itu tidak akan menghasilkan tulang dan otot yang kuat, pengepaman yang baik (jantung) dan paip bersih (urat saraf).

"Wahai manusia: Makan apa yang sah dan baik di bumi" (Quran 2: 168).
Dilarang kepada kita adalah bangkai, darah dan daging babi (lihat Al-Quran 5: 3) dan minuman keras (Quran 5:91, 92, dan 2: 219).

Sains setakat ini belum mengesahkan apa-apa kesan yang bermanfaat kepada larangan.

Darah dan daging bangkai boleh dipenuhi dengan kuman dan unsur-unsur berbahaya lain seperti antibodi. Daging daging babi adalah tinggi dalam kolesterol, garam dan mungkin mempunyai cacing, dan alkohol dan minuman keras lain yang melambatkan pembentangan kita, penghambatan kita dan mengganggu keupayaan kita untuk menilai kebaikan dan keburukan.

Oleh itu, seseorang di bawah pengaruh alkohol mungkin mahu bertelanjang, terlibat dalam perbuatan seksual yang menyalahi undang-undang, menjadi ganas dan menyalahgunakan tanpa mengetahui apa yang dilakukannya. Mengenai kerosakan perubatan akibat alkohol, seluruh buku telah ditulis.
Komponen kedua dalam pemakanan (selepas kebenaran sah dan percubaan yang menyalahi undang-undang) adalah kesederhanaan yang sah.

Obesiti adalah tragedi besar Amerika, satu bentuk kekurangan zat makanan, yang menjejaskan sejuta orang, dari semua umur. Sembilan puluh sembilan peratus daripada obesiti adalah disebabkan oleh makan berlebihan. Allah menasihatkan untuk menjadi sederhana dalam kuantiti.
"Tetapi membazir bukan kerana berlebihan untuk Allah tidak suka pembaziran" (Quran 7:31).
Makanlah dari benda-benda yang baik yang kami sediakan untuk rezekimu, tetapi janganlah berlebih-lebihan di dalamnya, supaya murka-Ku turun kepadamu, dan barangsiapa yang turun murka-Ku akan binasa. "(Quran 20:81).

Menurut satu Hadis Nabi Muhammad, kita dinasihatkan supaya meninggalkan sepertiga dari perut kita kosong setelah selesai makan. Saya memahami Hadis ini hanya apabila saya memecahkan pengisar / pengadun saya di dapur selepas memasukkannya ke bahagian atas dan kemudian menghidupkan mesin. Lagipun, apa perut, jika bukan pengisar, pengisar, pengadun dan pemproses makanan, semua dalam satu!
Sesetengah jenis makanan iaitu buah-buahan terutama ditekankan dalam Al-Quran (36:57, 43:73, 16:67)
"Dan dari buah kelapa sawit dan buah anggur anda mendapat minuman dan nutrisi yang sihat: Lihatlah di sini adalah tanda bagi orang-orang yang bijak" (Quran 16:67).

Buah-buahan rendah kalori, tinggi vitamin dan mineral, dan serat dan gula adalah fruktosa dan bukan sukrosa. Dalam satu kajian baru-baru ini oleh fruktosa Dr. Anderson telah terbukti tidak menaikkan gula darah dan menurunkan gula darah tinggi pesakit diabetes. Madu adalah fruktosa.

(B) Kebersihan:
Allah adalah murni dan suka kemurnian. Dia bersih dan suka kebersihan.
Oleh itu, kebersihan tubuh dan minda ditekankan dalam Quran (4:43). Miswak (menyikat gigi) bukan ciptaan baru 200 tahun yang lalu. Ini ditekankan sebagai sebahagian daripada rutin harian kita oleh Nabi Muhammad.
Beliau juga menasihatkan kami mengenai flossing (Khilal) seperti yang kini dinasihatkan oleh semua doktor gigi. Malah, dia diketahui telah mengatakan bahawa jika ia bukan kesusahan bagi umat Islam, dia akan menasihatkan menggunakan Miswak sebelum setiap doa iaitu lima kali sehari.
Kebersihan fikiran kita adalah prasyarat untuk kebersihan keseluruhan (badan dan minda).

(C) Nilai senaman dalam mengekalkan kesihatan
Walaupun kita tidak banyak mendapat Al-Quran mengenai latihan khusus, cadangan, Kehidupan Nabi penuh dengan cadangan.
Beliau menasihati semua umat Islam untuk mengajar anak-anak mereka berenang, memanah dan menunggang kuda. Dia, dia sendiri berjalan dengan laju dengan perlumbaan dengan isterinya, Aisha (semoga Allah senang dengannya).
Yang paling penting, dia pernah bekerja dengan tangannya sama ada di rumah, di dapur, atau dengan sahabatnya mengumpul kayu untuk api, berperang semasa perang dan sebagainya.
Sayang sekali bahawa lelaki dan wanita Islam telah menjadi tidak aktif dan, kerana penggunaan berlebihan kanji, obesiti telah merayap ke dalamnya. Kita harus menjaga diri kita patut pergi untuk Jihad dan berasa sihat dalam masa aman.

Kenyataan penyakit

Banyak penyakit kronik yang biasa (iaitu penyakit jantung koronari, tekanan darah tinggi, kencing manis, penyakit ulser peptik, obesiti dan kemurungan) juga mempunyai etiologi buatan manusia yang biasa, makanan kaya, terlalu banyak makanan, terlalu banyak garam, terlalu banyak gula, merokok, tekanan dan alkohol.
Jika kita menyahkan garam, gula dan kolesterol yang berlebihan dari diet kita, dan jangan minum dan merokok, dan tetap aktif, mungkin pam (jantung) tidak akan berkarat dari dalam.

Apa yang perlu dilakukan oleh orang Islam apabila penyakit disahkan?

A. Menerima itu sebagai kehendak Tuhan sebagai Kaffara atas dosa-dosanya, dan minta dia menghapuskan penderitaan.
"Dan jika Allah menyentuh engkau dengan kesakitan, tidak ada yang dapat melepaskannya melainkan Dia: jika Dia menyentuh engkau dengan kebahagiaan Dia mempunyai kuasa atas segala sesuatu." (Al-Quran 6:17).

B. Ramai orang Islam tidak akan mencari rawatan perubatan awal, bertentangan dengan amalan dan ajaran Nabi. Dalam agama Kristian terdapat satu sekte yang percaya kepada penyembuhan iman yang membiarkan ahli-ahlinya mati daripada pergi ke doktor.
Usamah bin Shareek berkata: "Saya bersama Nabi dan beberapa orang Arab datang kepadanya bertanya" Wahai Rasulullah, adakah kami mengambil ubat untuk sebarang penyakit. "Dia berkata," Ya, Allah menyediakan ubat kerana Allah tidak mencipta penyakit tanpa menyembuhkan kecuali satu. Mereka bertanya yang mana, dia menjawab usia tua '.

C. Meningkatkan pengetahuan anda terhadap kesihatan dan penyakit, ubat-ubatan dan kesan sampingan. Pengetahuan ini bukan monopoli doktor. Anda boleh memilikinya dan menggunakannya untuk mencegah penyakit itu, mengenali awalnya apabila gejala muncul, mencari rawatan perubatan awal, kemudian memantau perjalanan penyakit, melaksanakan rawatan (iaitu pengetahuan diet untuk penderita diabetes) dan mengenali kesan sampingan dari ubat .

Mereka pesakit yang melakukan perkara di atas membuat saya sangat gembira bahawa saya boleh mempercayai kesihatan mereka kepada mereka kerana mereka mempercayai saya. Ringkasnya, tubuh kita yang sihat adalah hadiah dari Tuhan. Kami adalah pemegang amanah. Kita tidak sepatutnya menyalahgunakannya, dan tidak memberikan produk mentah yang salah untuk kilang itu dan kita perlu mengekalkan mesin halus dan sensitif yang luar biasa ini, untuk menikmatinya. Ia adalah wadah jiwa kita.
http://www.khilafatworld.com/…/health-guidelines-from-quran…