Thursday, June 9, 2011

CPR TIDAK PERLU

Cardiopulmonary resuscitation (atau CPR) ialah kaedah logik kuno yang tidak perlu sama sekali. Ilmu rawatan alternatif amat maju ke hadapan dalam mengkaji punca dan rawatan mangsa yang mengalami masalah pernafasan akut kritikal (pengsan akibat kejutan atau lemas atau sebagainya).


Oksigen berada di mana-mana

Ketika seseorang berada dalam keadaan tidak sedarkan diri misalnya seperti mangsa Cardiac Arrest, darah mangsa mempunyai oksigen yang terlarut dalam darah. Respirasi (proses pertukaran gas oksigen dan karbon dioksida) masih berlaku walaupun tidak berlaku inspirasi (proses penarikan nafas). Masalah mereka bukan kekurangan oksigen tetapi masalah untuk mengalirkan darah beroksigen ke otak.




Penggunaan defibrilator (alat kejutan elektrik tunggal) dan menekan paru-paru teknik CPR tidak membantu mengalirkan darah beroksigen ke otak. Mereka yang terselamat daripada kaedah ini bukan disebabkan kejayaan teknik defibrilator atau CPR, sebaliknya disebabkan jantung respirasi paksaan telah membuatkan darah beroksigen mengalir ke otak. Kaedah ini menyebabkan pesakit mengalami sakit kepala atau muntah akibat darah mengalir ke otak tidak dengan cara yang harmoni.


Cardiocerebral Resuscitation (CCR)

Untuk menyelamatkan nyawa, bukan Cardio Pulmonary yang diperlu diberikan pemulihan, tetapi Cardio “Cerebral” yang perlu dipulihkan. Cardiopulmonary ialah saluran darah di jantung, manakala Cardiocerebral ialah saluran darah di otak.

Oleh itu, kaedah CPR sepatutnya diganti dengan kaedah “CCR” (Cardiocerebral Resuscitation). Cerebral terdapat di bahagian belakang kepala di atas tengkuk. Kekurangan oksigen terlarut di bahagian tersebut disebabkan oleh “tenaga bertekanan rendah” (kelesuan tubuh) telah menghalang pengaliran darah serta suhu panas telah mengembangkan dinding kapilari dan arteri karotid (saluran darah utama ke kepala) sehingga menyempitkan saluran darah. Kaedah CCR telah lama dipraktikkan dalam hampir semua rawatan alternatif iaitu dengan cara tuaman ais di bahagian belakang tengkuk. Ais dapat mengembalikan ikatan tisu kapilari dan arteri supaya dapat memberi cukup ruang yang dapat meningkatkan isi padu darah mengalir ke otak.






Gambar rajah di bawah menunjukkan kesan dinding kapilari dan arteri terhadap suhu yang panas dan sejuk. Suhu panas akan menyempitkan (atherosclerosis) Lumen (diameter saluran darah) dan meninggikan isi padu darah. Suhu sejuk akan melebarkan Lumen dan mengurangkan isi padu darah serta mengoptimumkan pengaliran oksigen. Berikut ialah kaedah umum rawatan CCR yang boleh dilakukan sendiri di rumah tanpa perlu kemahiran asas bantuan kecemasan



1. Cuba sedarkan mangsa. Jika mangsa tidak sedarkan diri, CCR akan dimulakan.

2. Dapatkan ais yang diletakkan ke dalam piring. Sebaiknya gunakan ais kiub atau yang dipecahkan menjadi ketulan kecil sebesar kiub.

3. Ramas tangan anda dengan ais dan sapukan tangan anda sehingga rata dan biarkan kesan lembap untuk menurunkan suhu belakang tengkuk secara lembut dan perlahan.

4. Kemudian ambil seketul ais dan terus sapukan di belakang tengkuk. Pastikan anda telah lakukan kaedah No. 3 di atas (sapu tangan yang diramas ais dahulu) supaya kesan penurunan suhu tidak terlalu drastik.

5. Untuk kesan yang lebih pantas dan berkesan, titiskan Aromatherapy Seri Wajah CVT di atas kiub ais semasa melakukan kaedah No. 2 di atas.

6. Tuaman ais dilakukan secara berterusan sehingga pesakit sedarkan diri.



Kaedah CCR ini akan memastikan pesakit tidak kelesuan, tidak mengalami sakit kepala, tidak kehausan atau tidak keliru (biasa disebut mai-mai).



Arteriosklerosis

Punca utama masalah cardiovaskular yang menjadi kebingungan pakar jantung adalah akibat daripada atherosclerosis (arteriosklerosis) atau penyempitan diameter Lumen (rongga daluran darah). Punca arteriosklerosis adalah akibat suhu yang panas, bukan kolesterol. Malah kolesterol tidak ada kaitan atau sama sekali tidak menjejaskan sistem peredaran darah. Suhu panas akan menyebabkan dinding saluran darah mengembang dan membengkak sehingga menghalang pengaliran darah.



Bantuan Oksigen

Mereka yang mengalami masalah lelah, sesak nafas, tercekik atau sebagainya ialah mereka yang mengalami masalah kekurangan oksigen terlarut dalam darah. Ia berlaku akibat kegagalan proses respirasi (pertukaran gas oksigen dan karbon dioksida di paru-paru).

Memberi bantuan oksigen (menggunakan topeng tangki oksigen) bukan jalan terbaik untuk mengatasi masalah ini. Cara terbaik ialah memberi isyarat kepada otak supaya membenarkan proses respirasi berlaku di paru-paru. Di dalam paru-paru terdapat cukup oksigen untuk proses respirasi dan otot diafragma masih lagi boleh menarik nafas seperti normal.

Rangsangan otak boleh dilakukan dengan cara terapi klorofil. Larutan klorofil diletakkan di atas lidah, lidah akan mengesan kehadiran klorofil maka serta-merta otak memberikan isyarat kepada paru-paru supaya melakukan respirasi (penerimaan gas oksigen dan membebaskan gas karbon dioksida). Tandanya mangsa akan melakukan inspirasi (penarikan nafas) yang panjang sejurus setelah klorofil diletakkan.



Mangsa lelah yang tidak sedarkan diri mengalami masalah kecelaruan ikatan molekul hemoglobin. Akibatnya paru-paru terhenti melalukan respirasi kerana mengangka hemoglobin yang berubah ikatan molekul itu sebagai racun atau pencemaran asing. Akibatnya pertukaran paru-paru enggan menerima oksigen untuk diserap ke dalam hemoglobin yang “disangka” bahan asing oleh otak. Molekul klorofil mempunyai bentuk yang sama dengan hemoglobin. Dengan mengambil larutan klorofil, ia akan memberi terapi kepada hemoglobin supaya kembali kepada bentuk dan ikatan molekul yang asal. Selain itu, otak boleh bertindak dengan serta-merta menerima dan menyerap oksigen kerana menyangka ada hemoglobin yang mencukupi di dalam tubuh.





Perbandingan CPR dan CCR



CPR

-Peratus kejayaan tidak mencapai 100%

-Tidak menjamin Serebrum mendapat bekalan oksigen

-Kelihatan jelik dan jijik untuk teknik pernafasan mulut ke mulut atau tekanan di dada!

-Risiko saluran vena karotid bengkak dan pecah.

-Pesakit mengalami masalah dimentia atau kekeliruan seketika setelah sedar.

-Gangguan jantung dan punca kepada pneumonia. Jangan terkejut bahawa hentak kuat di dada akan menyebabkan jantung gagal mengawal suhu paru-paru yang menyebabkan risiko pneumonia.


CCR

-Peratus kejayaan 100%

-Serebrum mendapat bekalan oksigen secukupnya.

-Mudah, cepat, selamat dan boleh dilakukan tanpa latihan.

-Kelegaan dan kesegaran serta kesedaran nyata selepas pulih.

-Mampu menguatkan vena karotid supaya kes yang sama tidak berulang.



Pengiktirafan CCR

American Heart Association telah mengiktiraf kaedah CCR yang telah lama dipraktikkan dalam rawatan alternatif serta menyenaraikan kaedah ini sebagai metode dalam bantuan kecemasan serta dapat menggantikan kaedah CPR yang dipraktikkan oleh rawatan klasik.

Kaedah CCR seperti yang diamalkan oleh rawatan alternatif telah dipraktikkan di hospital kerajaan di Arizona dan statistik mendapati kaedah CCR ini berjaya menyelamatkan nyawa lebih 4 kali ganda berbanding kaedah CPR daripada 4.7% kepada 17.6%.

Antara faktor yang amat diyakini mengapa selama ini kaedah CPR yang kuno ini berjaya adalah kerana hembusan nafas dari mulut ke mulut yang sejuk telah berjaya melancarkan pengaliran darah beroksigen di bahagian karotid.

Semoga anda bergembira dan berbahagia dengan maklumat yang diberikan

Oleh : Prof. Dr. Hj. Ariffaizal Ariffin
Color Vibration Theraphy