Jenis-jenis Ilmu Dan Bahagian-bahagiannya
|
Ketahuilah bahawa ilmu terbahagi kepada dua
bahagian utama iaiitu:
· Ilmu Syari'i
· Ilmu 'Aqli
Ilmu-ilmu Syari'iah adalah bersifat 'Aqliah bagi orang yang mengetahuinya dan kebanyakan Ilmu-ilmu 'Aqliah adalah bersifat Syari'iah bagi orang yang mengenalinya. [Kenyataan di atas jika difahami ianya adalah untuk menunjukkan hubungan yang erat antara ilmu-ilmu Syari'iah dan ilmu 'Aqliah sebagaimana yang akan dinyatakan seterusnya.]
Firman Allah yang bermaksud;
"Dan sesiapa yang Allah tidak kurniakan
nur kepadanya, nescaya tidak ada baginya nur."(Surah Al-Nur : 40)
Bahagian Pertama (Ilmu Syari'ah)
Ilmu Syari'ah terbahagi kepada dua macam iaitu:
A. ILMU USUL(Umbi).
B. ILMU FURU'
A. IlMU USUL
Ilmu Usul (Umbi) ini terbahagi pula kepada tiga
jenis iaitu;
1. Ilmu Tauhid.
- Ilmu
ini membicarakan tentang zat Allah Taala, Sifat-sifatnya yang
Qadimiah(Sediakala) Sifat-sifatnya yang Fi'liah(berupa perbuatan) dan
Sifat-sifatnya yang Zaatiah(berupa Zat) yang berbagai-bagai nama menurut
nama-nama sebagaimana yang tersebut.
- Ia
membicarakan tentang Nabi-nabi dan Imam-imam selepas mereka dan sahabat.
Juga membicarakan tentang mati dan hidup,
- membicarakan
tentang Qiyamat, kebangkitan, perhimpunan di padang Masyar, kiraan amalan
dan kelihatan Allah Taala.
Ahli-ahli fikir dalam ilmu ini berpegang pada:
- mula-mula sekali dengan ayat-ayat Al-Quran
- kemudian dengan hadis-hadis Rasulullah SAW.
- kemudian dengan dalil-dalil 'Aqliah dan bukti-bukti
Qiyasiah(Syllogism yang menjadi matlamat tertinggi dalam ilmu mantik atau
lojik)
Mereka mempergunakan bahan-bahan qias perdebatan
dan 'Anadi' (qias Pertentangan) dan hujungan-hujungan kedua-duanya yang diambil
dari Logik(Mantik) Falsafah dan mereka meletakkan perkataan bukan pada
tempatnya. Mereka mempergunakan istilah-istilah
- Jauhar,
- A'radh
- Dalil
- Nazor(tilik)
- Istidlal
dan
- Hujah
sedangkan berlainan makna tiap-tiap istilah ini
bagi tiap-tiap golongan.
Ahli-ahli Tasauf maksudkan suatu yang lain
manakala ahli-ahli Ilmu Kalam maksudkan suatu yang lain pula. begitulah
seterusnya. Risalah ini tidaklah bermaksud untuk mentahkidkan makna tiap-tiap
perkataan itu menurut pendapat tiap-tiap golongan. Oleh itu kita tidak akan
bincangkan di sini.
Ahli-ahli fikir dalam usul dan ilmu tauhid yang
mengambil bahagian khas ( dalam mengemukakan dan mempertahankan ilmu mereka)
dengan "Kalam" atau "Kata-Kata" digelarkan
"Mutakallimun" (ahli-ahli ilmu kalam). Oleh sebab ini ilmu tauhid
terkenal juga dengan gelaran "ILMU KALAM".
2. Ilmu Tafsir.
Al-Quran adalah sesuatu yang paling agung dan
paling penting dalam agama. Di dalam Al Quran terdapat kemusykilan yang tidak
dapat diselesaikan oleh akal tiap-tiap orang selain dari orang yang dikurniakan
oleh Allah Taala untuk memahami kitabnya. Dalam hal ini Rasulullah ada bersabda
yang bermaksud:
"Tiap-tiap ayat Al Quran itu ada sahaja
zahir dan batin dan batinnya itu mempunyai tujuh lapisan pula"
Dalam suatu riwayat yang lain dinyatakan sebagai
mempunyai sembilan
batinnya.
Rasulullah bersabda lagi dengan maksudnya:
"Tiap-tiap huruf dari huruf-huruf
Al-Quran mempunyai had.
Maksudmya sama dengan 'Nihayah' yang bermaksud batas) dan tiap-tiap had
mempunyai Mutholi'(tempat tinggi untuk meninjau). Allah Taala telah
memberitakan dalam Al-Quran mengenai seluruh ilmu, segala maujudah yang nyata
dan yang tersembunyi, yang kecil dan yang besar, yang dapat dirasa dan yang
dapat difahami oleh akal. Ini ditunjukkan oleh firmannya yang bermaksud:
Dan tidak(gugur) biji yang basah dan tidak
kering melainkan terdapat dalam Kitab yang nyata. (Surah Al-An'am, ayat 59).
Allah berfirman lagi yang bermaksud:
"Supaya mereka perhatikan ayat-ayatnya dan
supaya ingat orang-orang yang mempunyai fikiran".(Surah Al-Shod, ayat 29).
Bila Al-Quran itu suatu yang paling agung,
ahli-ahli tafsir manakah yang dapat keluar dari ikatannya???.
Ya!!! tiap-tiap dari ahli tafsir hanya dapat
menghuraikan Al-Quran menurut tenaga sahaja, menerangkannya sekadar kekuatan
akalnya dan menurut kadar isi ilmunya. Dengan kebolehan-kebolehan yang terbatas
ini sekalian ahli tafsir itu berkata-kata sedangkan sebenarnya mereka
patut berkata bahawa dalam ilmu Al-Quran itu terkandung Ilmu Usul dan Ilmu
Furu', Ilmu Syarie' dan Ilmu 'Aqli.
Meskipun begitu ahli tafsir mestilah memandang
Al-Quran dari segi bahasa, dari segi perumpaannya, dari segi susunan pengucapan,
dari segi tingkat-tingkat nahu, dari segi 'adat Arab, dari segi pendapat
hukamah-hukamah, dari segi perkataan ahli tasauf hingga dapat mendekatkan
tafsirnya kepada tahkiq. Andainya tafsir itu cuma terbatas setakat suatu segi
sahaja dan hanya memberikan keterangan menerusi suatu kepandaian sahaja,
tidaklah keterangan itu memuaskan hati dan masih memberi peluang kepada hujah
dan alasan dari orang lain untuk menentangnya.
3. Ilmu Akhbar(Hadis-hadis)
Bahawa Nabi SAW adalah orang Arab dan A'jam yang
paling fasih, ia adalah guru yang diwahyukan kepadanya dari Allah Taala,
akalnya adalah meliputi seluruh Alam Atas dan Alam Bawah, tiap-tiap
perkataannya , malah tiap-tiap ucapannya terdapat disebaliknya lautan rahsia
dan perbendaharaan teka-teki .Maka mengetahui Akhbarnya dan mengenali hadisnya
adalah suatu soal yang besar dan suatu kerja yang hebat, sesiapa pun tidak
berkuasa untuk menyelami ilmu perkataan Nabawi melainkan dengan cara ia
membetulkan diri menuruti perintah-perintah Nabi SAW dan menghilangkan
kebengkok-bengkokkan dari Qalbunya dengan pedoman syarak Nabi SAW.
Sesiapa yang ingin memperkatakan tafsir Quran
dan Takwil Akhbar(Hadis) dan ingin supaya tepat kata-katanya, orang itu pada
mula-mula sekali mesti menguasai Ilmu Bahasa, mendalami Ilmu Nahu dan mempunyai
pengetahuan yang dalam bidang 'Irab(perubahan baris-baris akhir kalimah kerana
faktor-faktor mendatang menurut Ilmu Nahu)dan pandai dalam berbagai-bagai
Tasrik (kepandaian mengubah sesuatu kalimah yang asal menjadi bermacam-macam
bentuk untuk pengertian-pengertian yang dikehendaki oleh seseorang),
Ini adalah kerana Ilmu Bahasa adalah tangga
untuk mendaki kepada seluruh ilmu. Sesiapa yang ingin naik ke atas satoh rumah,
lebih dulu ia perlu menyediakan tangga, kemudian baru mendaki, Ilmu Bahasa
adalah jalan yang penting dan tangga yang besar ertinya. Seorang penuntut ilmu
tiada dapat memisahkan dia dari hukum-hukum bahasa.
Oleh itu Ilmu Bahasa adalah asal segala asal.
Yang mula-mula mesti diketahui dalam bahasa ialah mengenai bahan-bahan yang
sama tarafnya dengan perkataannya sepatah demi sepatah kemudian mengetahui
kata-kata perbuatan seperti kata-kata yang terdiri dari tiga huruf dan empat
huruf dan lain-lainnya.
Seorang Ahli Bahasa mesti pula mengetahui
syair-syair Arab, dan yang paling penting serta paling rapi ialah syair-syair
jahiliah, kerana ia mengasahkan fikiran dan memperhaluskan jiwa. Selepas
syair-syair, bahan-bahan (dari perkataan) dan nama-nama itu mesti menguasai
ilmu nahu, kerana ia untuk ilmu bahasa serupa dengan timbangan dacing untuk
emas dan perak, Manthiq untuk Ilmu Falsafah 'Arudh (Ilmu timbangan syair atau
Ilmu Persajakan) untuk syair. Lengan untuk baju dan sukatan untuk biji-bijian.
Tiap-tiap suatu tiada ditimbang dengan timbangan yang tiada jelas padanya
hakikat pertambahan dan pengurangan.
Oleh itu Ilmu Bahasa adalah jalan menuju kepada
Ilmu Tafsir dan Akhbar(Hadis). Ilmu Al-Quran dan Akhbar adalah dalil bagi ilmu
tauhid, manakala tauhid adalah ilmu yang hanya dengan dia sahaja baru
terselamat para hamba dan dengannya mereka terlepas dari ketakutan hari
kebangkitan kembali. Inilah
Ilmu Usul secara perincian.
B. Ilmu Furu' (Ilmu
Cawangan).
Sesuatu ilmu itu boleh berupa 'Alami atau
'Amali. Ilmu Usul adalah ilmu yang berupa Ilmu 'Alami manakala Ilmu Furu'
adalah ilmu yang berupa 'Amali.
Ilmu Amali ini mengandungi tiga hak :
1. Hak Allah Taala :
Ini adalah mengenai bahagian-bahagian ibadat
seperti bersuci, sembahyang, zakat, haji, jihad zikir, perayaan-perayaan
(Al-'Ayaad dengan makna pertama perayaan agama dan makna kedua
pengulangan-pengulangan maksudnya Tajali-tajali yang berulang-ulang atas Qalbu
dengan cara mengulangi amalan-amalan) perhimpunan (Jama'ah ), dan lain-lain
amalan sunat dan fardhu.
2. Hak para hamba
Ini adalah mengenai bahagian-bahagian 'Aadat
(kemasyarakatan) yang terbahagi kepada dua bidang:
- Mu'amalah
(Pergaulan) seperti jual beli, syarikat, pemberian(Al-Hibah), pemberian
pinjam dan hutang, Qishos dan segala bahagian Diyat(denda berupa wang dari
kesalahan pembunuhan atau pencederaan).
- Mu'aakodah(Perjanjian)
seperti nikah, tholak, pembebasan hamba, perhambaan, pembahagian pesaka
dan segala hujungannya.
Dua bahagian yang tersebut di atas ini dinamakan
'FEKAH'. Ilmu Fekah adalah ilmu yang mulia, berfaedah, mengenai semua(manusia)
lagi perlu. Tidak terlepas manusia daripadanya kerana keperluannya kepadanya
adalah umum.
3. Hak Jiwa.
Hak jiwa ialah sesuatu yang berkaitan dengan
Ilmu Akhlak. Akhlak itu kalau tercela wajib disingkirkan dan dibuang. Jika
terpuji, wajib dipakai sebagai perhiasan segala jiwa. Akhlak yang tercela dan
sifat-sifat yang terpuji memang terkenal dalam Kitab Allah dan hadis-hadis
Rasulullah SAW. Sesiapa yang berakhlak dengan salah satu daripada sifat-sifat
yang terpuji itu, ia akan masuk syurga.
Bahagian Yang Kedua (Ilmu 'Aqli)
Ilmu 'Aqli atau ilmu yang berproblem lagi
musykil. Ilmu yang boleh berlaku SALAH atau BETUL. Ia terletak pada tiga
tingkat iaitu:
Tingkat Pertama
Tingkat mula-mula, Ilmu Matematik dan Ilmu
Logik(Manthiq). Dari Ilmu Matematik lahir Ilmu Hisab yang membicarakan tentang
angka-angka, geometri (ilmu ukuran-ukuran dan bentuk-bentuk), Ilmu Astronomi(berhubung
dengan falak, bintang-bintang, kawasan-kawasan bumi dan apa-apa yang
berhubungan dengannya). Terbit dari Ilmu Astronomi ini sebagai cawangannya
ialah Ilmu Astrologi(Ilmu Nujum dan hukum-hukum dan Horoskop). Dari Ilmu
Matematik itu lahir pula ilmu-ilmu muzik yang membicarakan tentang nisbah
tali-tali alat bunyi.
Ada pun ilmu logik adalah membicarakan tentang
cara menentukan had (Al-Had ) dan Resam (Al-Resam) dalam sesuatu yang dapat
dicapai dengan konsep (Tasawwur). Juga ia meninjau dari cara qias ( Al-Qias )
dan bukti ( Al-Burhan ) dalam ilmu-ilmu yang dicapai dengan pengakuan
(Al-Tasdiq). Ilmu Logik berpusing di sekitar kaedah ini.
- Bermula
dari kata-kata tunggal,
- kemudian
kata-kata bersusun,
- kemudian
khasiat-khasiat
- kemudian
qias
- kemudian
bahagian-bahagian qias
- kemudian
matlamat bukti(Mutholib Al-Burhan).
Inilah dia penghabisan Ilmu Logik.
Tingkat Kedua
Tingkat tengah ini ialah Ilmu Tabie. Ilmu Tabie
ini ialah suatu ilmu yang membicarakan tentang:
- Jisim
Mutlak(Jisim semata-mata jisim yang terdiri dari benda dan rupa tanpa
ikatan dengan mana-mana ruang. Di sini dibicarakan tentang
pembahagian-pembahagian jisim, gerak, perubahan dan apa yang berhubung
dengan gerak itu seperti zaman, ruang dan kosong) dan
- Rukun-rukun
Alam (membicarakan tentang langit-langit dan empat anasir yang berada
daripada bahagian bawah falak bulan, tabiat-tabiat anasir itu dan
lain-lain),
- Jauhar-jauhar
dan 'Aradh,
- Gerak
dan Diam, tentang Hal Ehwal Langit,
- Sesuatu
Yang Berupa Tindakan dan Kesan Tindakan.
Dari ilmu ini, lahir perbicaraan tentang:
- Hal-ehwal
Tingkat-tingkat Maujudah,
- Bahagian-bahagian
Jiwa
- Mizraj
dan
- Kualiti
Deria dan
- Cara
Pencapaiannya Terhadap Sesuatu Yang Dapat Dicapainya.
Kemudian membawa kepada perbicaraan tentang ilmu
kedoktoran iaitu ilmu mengenai badan-badan, penyakit-penyakit, ubat-ubat,
pengubatan dan apa yang berhubung dengannya. Di antara cawangan Ilmu Tobie
ialah
- Ilmu
Kesan-kesan Atas
- Ilmu
Benda-benda Galian
- Pengetahuan
Khasiat Benda dan berakhir pada
- Ilmu
Perusahaan Kimia iaitu pengubatan jasad-jasad yang sakit pada
bahagian-bahagian dalam benda-benda galian.
Tingkat Ketiga.
Ini adalah tingkat tertinggi yang membicarakan
tentang
- MAUJUD
kemudian
- membahagikan
kepada
"WAJIB"(tiap-tiap
apa yang wujudnya dari zatnya sendiri bukan dari yang lain. Wujud yang
begini keadaannya ialah wujud Allah, sebab inilah diistilahkan dengan
"WAJIBAL WUJUD" ertinya "Yang Wajib Ada") dan
- "MUMKIN" (tiap-tiap yang wujudnya bukan dengan zatnya sendiri,
malah bergantung dengan zat yang lain. Kalau tidak ada zat yang lain ini,
maka ia tidak. Wujudnya yang begini keadaannya adalah wujudnya makhluk.
Sebab itulah makhluk diistilahkan dengan "MUMKINAL WUJUD"ertinya "Yang Mungkin Ada"). kemudian
- membicarakan
tentang Penciptanya dan ZatNya
- segala
sifat-sifatNya,
- perbuatan-perbuatanNya,
- perintah-perintahNya,
- hukum
dan qadaNya serta
- susunan
kelahiran maujudah daripadaNya, kemudian
- membicarakan tentang sesuatu yang tinggi(Al-'Uluyah)
- Jauhar-jauhar Mufrad,
- Akal-akal Abstrak, dan
- Jiwa Yang Sempurna kemudian
- membicarakan tentang malaikat-malaikat dan
syaitan-syaitan
- dan berakhir dengan Ilmu Nubuwah,
- soal-soal mukjizat dan
- hal-ehwal keramat, dan kemudiannya
- membicarakan hal-ehwal Jiwa-jiwa Suci,
- hal-hal tidur dan sedar dan maqam-maqam mimpi.
Di antara cawangan-cawangannya ialah
- Ilmu Tillasmaat (Ilmu membuat
tangkal atau azimat) dan
- Ziijaat (ilmu yang
membicarakan tentang kedudukan falaniah-falaniah) dan
- apa yang berhubungan
dengannya.
Ilmu-ilmu ini mempunyai perincian-perincian,
lapangan-lapangannya dan tingkat-tingkatnya yang memerlukan ruangan yang
lanjut. Tetapi sudah cukuplah dengan ringkasan ini.
Ringkasan Fasal Di
Atas
|
Ilmu yang menjadi kecintaan jiwa manusia itu
terbahagi kepada dua bahagian yang penting iaitu:
- 1. Ilmu Syari'i
- 2. Ilmu 'Aqli
Ilmu Syari'i terbahagi kepada dua iaitu:
- i. Ilmu Usul (Ilmu Umbi) atau Ilmu
'Alami
- ii.Ilmu Furu'(Ilmu Cawangan) atau Ilmu
Amali
Ilmu Usul terbahagi kepada kepada tiga iaitu:
- Ilmu Tauhid
- Ilmu Tafsir dan
- Ilmu Hadis
Ilmu Furu' pula terbahagi kepada dua iaitu :
- Ilmu Feqah
- Ilmu Akhlak (Hak Jiwa)
Ilmu Fekah pula terbahagi kepada dua iaitu;
- Haq Allah (Ibadat)
- Hak para hamba yang terbahagi kepada dua iaitu
- Mu'amalah dan
- Mu'aqadah
Manakala Ilmu Aqli pula terbahagi kepada tiga tingkat iaitu:
- Tingkat Pemulaan
- Tingkat Pertengahan dan
- Tingkat Tinggi.
Tingkat Permulaan terbahagi kepada dua iaitu:
- Ilmu Matematik dan
- Ilmu Logik
Ilmu Matematik terbahagi kepada;
- Ilmu Hisab
- Geometri
- Astronomi
- Astrologi
- Horoskop dan
- Muzik
Tingkat Pertengahan ialah Ilmu Tabie yang terbahagi kepada:
- Ilmu
Kedoktoran
- Kaji
Jiwa
- Benda-benda
galian dan
- Perusahaan
Kimia
Tingkat Tinggi ialah;
- Ilmu Ketuhanan
- Ilmu Tillasmaat dan
- Ilmu Ziijat
Persoalannya kini
dimanakan kedudukan Ilmu Tasauf di antara kesemua ilmu di atas????. Ikutilah
perbincangan seterusnya yang akan menghuraikan asal Ilmu Tasauf, tempat
duduknya di antara kesemua ilmu yang ada. Jika anda mengikuti tajuk ini dan
tajuk seterusnya dengan serius akan akan mendapat jawapan ini sekaligus jawapan
kepada teka-teki Imam Ghazali dengan kenyataannya pada awal tajuk ini iaitu:
Ilmu-ilmu Syari'iah adalah bersifat 'Aqliah bagi orang yang mengetahuinya dan
kebanyakan Ilmu-ilmu 'Aqliah adalah bersifat Syari'iah bagi orang yang mengenalinya.