Tingkat-tingkat Jiwa
Dalam Mendapatkan Ilmu
|
Ketahuilah bahawa
ilmu-ilmu adalah terhunjam dalam seluruh jiwa manusia dan semuanya sesuai untuk
menerima seluruh ilmu. Kalau suatu jiwa itu terluput dari mendapat habuannya,
tidak lain hanya kerana suatu sebab yang mendatang, menimpa ke atasnya dari
luar. Sebagaimana sabda Nabi SAW. yang bermaksud:
"Dijadikan
manusia dalam keadaan suci, kemudian dirosakkan mereka oleh
syaitan-syaitan".
dan sabdanya lagi yang bermaksud:
"Tiap-tiap yang
dilahirkan adalah dilahirkan dalam keadaan semulajadi".
Jiwa berakal(Al-Nafsul
Naathoqah) manusia memang layak untuk menerima pencaran jiwa keseluruhan(Al-Nafsul
Kulliyah) di atasnya dan bersedia untuk menerima gambaran-gambaran yang
dapat difahami oleh aqal(Ma'quulah) dengan kekuatan kesucian aslinya dan
kemurniaannya yang asal. Tetapi sebahagiannya menderita sakit dalam dalam dunia
ini diserang oleh berbagai penyakit yang menyebabkan tiada dapat mencapai
hakikat-hakikat, manakala sebahagiannya masih dalam keadaan kesihatan yang asal
tanpa sakit dan rosak dan sentiasa bersedia(untuk menerima ilmu) selagi masih
hidup.
Jiwa-jiwa yang sihat
ialah jiwa-jiwa Kenabian(Al-Nufus Al-Nubuwiyah) yang bersedia untuk
menerima wahyu dan bantuan(pertolongann atau penguatan dari Allah), berkuasa
untuk melaksanakan penyelongkaran dalam Ilmu kejadian dan kebinasaan, kerana
jiwa-jiwa itu adalah kekal dalam kesihatan aslinya dan tidak berubah Mazrajnya
oleh bencana penyakit. Oleh itu Ambiya' adalah menjadi para doktor-doktor jiwa
dan menjadi para penyeru makhluq supaya menyucikan semulajadi mereka.
Ada pun jiwa-jiwa yang
sakit dalam dunia yang hina ini terdiri dari beberapa tingkat:
1. Jiwa-jiwa yang sedikit sahaja dikesani oleh
penyakit yang menimpa dan sedikit sahaja awan kelupaan menyeliputi
lintasan-lintasan fikiran mereka. Mereka berusaha dalam pengajian dan mencari
kesihatan asli. Dengan ini hilanglah penyakit mereka dengan pengubatan yang
mudah. Tersingkaplah awan kelupaan mereka dengan hanya sedikit pengajian
sahaja.
2. Jiwa-jiwa yang belajar sepanjang usia dan
berusaha dalam pengajian itu. Mereka mencari kesihatan asli, maka hilanglah
penyakit itu dengan pengubatan yang mudah dan tersingkaplah awan kelupaan
mereka dengan hanya sedikit pengingatan.
3. Jiwa-jiwa yang belajar sepanjang usia,
berusaha mendapatkan ilmu dan membetulkan dalam seluruh zaman mereka, sedangkan
mereka tidak faham sedikit pun kerana rosak mazraj mereka, sebab mazraj ini
bila rosak tidak akan dapat diubati lagi.
4. Jiwa yang mengingat
dan lupa, cuba melatihkan diri (dengan beramal untuk mengembalikan ingatan itu)
tetapi tiada berdaya. Mereka hanya mendapat Nur yang sedikit dan pancaran yang
malap.
Perbezaan-perbezaan ini
timbul dari pengarahan jiwa-jiwa itu terhadap dunia dan tenggelam di dalam
dunia ini menurut kuat dan lemahnya seperti orang sihat bila ia sakit dan orang
sakit bila ia sihat. Bila masalah ini telah terurai, akan timbullah jiwa-jiwa itu dengan
Ilmu Laduni dan akan mengetahui bahawa mereka memang Alim(mengetahui) pada awal
semula jadinya dan murni pada permulaan ciptaannya. Sedangkan mereka
menjadi jahil itu adalah kerana sakit yang dideritai ketika bersama dengan
jasad yang tebal ini dan ketika tinggal dalam rumah yang kotor dan tempat yanng
gelap.
Bahawa jiwa-jiwa itu
belajar untuk mendapatkan ilmu yang tidak ada, bukanlah menciptakan aqal yang
luput, malah
belajar itu adalah merupakan usaha jiwa-jiwa tersebut untuk mengembalikan ilmu
asal lagi instintif(berdasarkan naluri
bukan dihasilkan oleh taakulan atau ajaran) dan menghilangkan
penyakit yang timbul dari pengarahan jiwa-jiwa itu kepada kekotoran jasad dan
segala yang berhubung dengan kepentingan jasad.
Seorang bapa yang
pengasih lagi penyayang kepada anaknya, bila ia mengarahkan perhatiannya kepada
soal menjaga anak sahaja, ia akan lupa segala urusan yang lain dan masanya
penuh dengan soal membicarakan anak sahaja. Begitu juga jiwa, kerana terlampau
memperhitungkan kepentingan kerangka(jasad) ini dan tenggelam di dalam lautan
tabiat dengan sebab lemah dan pengasingannya. Ia memerlukan pelajaran sepanjang
usianya untuk mengingatkan kembali apa yang telah dilupakan dan untuk
mendapatkan semula apa yang telah luput. Pengajian ini tidak lain dari hanya pengembalian
jiwa kepada jauharnya dan pencungkilan apa yang berada dalam hati nurani kepada
tindakan untuk menyempurnakan zatnya dan mencapai kebahagiannya.
Bila suatu jiwa telah
lemah dan tidak dapat kembali kepada hakikat Jauhariahnya, hendaklah ia berguru
pada seorang yang pengasih lagi Alim dan memohon pertolongan daripadanya supaya
ia menolong dalam mencapai cita-citanya, seperti seorang sakit yang tidak tahu
cara mengubati penyakitnya sedangkan ia berusaha menyembuhkannya. Ia terus
menemui doktor yang pengasih, menerangkan hal dirinya dan meminta supaya
mengubatinya.
Kita pernah menyaksikan
seorang Alim menderita suatu penyakit yang tertentu seperti sakit kepala dan
dada, menyebabkan lari ilmu dari jiwanya. Ia lupakan segala maklumatnya dann
ingatannya terhadap segala apa yang didapatinya dulu menjadi keliru dan
tertutup. Bila ia sihat kembali, hilanglah lupanya itu dan kembalilah jiwa
mengingati maklumatnya, lalu teringatlah semula apa yang telah dilupainya
semasa sakit.
Dari sini kita dapat
mengetahui bahawa ilmu-ilmu itu tidaklah binasa, sebenarnya ia dilupakan. Perbezaan antara "Mahwun" ertinya
"sapu" dan "Nasyan" ertinya "lupa" ialah sapu itu ertinya
binasa ukiran-ukiran dan tulisan-tulisan, manakala lupa ialah kekeliruan di
antara ukiran-ukiran dan tulisan-tulisan itu. Seperti awan yang mendung atau
awan yang menutup sinar matahari dari pandangan orang bukan seperti jatuh
matahari yang ertinya perpindahan matahari dari atas bumi menuju ke bawah bumi.
Perhatian penuh jiwa
dalam pengajian bermakna menghilangkan penyakit dari jauhar jiwa supaya ia
kembali kepada apa yang telah diketahui pada awal-awal semulajadi dan telah
dikenalinya pada awal kesuciannya.
Bila anda telah
mengetahui sebab dan maksud pengajian dan hakikat jiwa dan jauharnya, maka
ketahuilah bahawa jiwa yang sakit adalah memerlukan pengajian dan pengorbanan
usia dalam mendapatkan ilmu-ilmu. Ada pun jiwa yang kurang sakit dan sedikit
sahaja penyakitnya, kecil merbahayanya, tipis awan mendungnya, sedangkan
mazrajnya sihat; maka ia tidak memerlukan penambahan pengajian dan kepenatan
yang lanjut. Malah dengan sedikit Nazhor(Tilik) dan fikir sudah cukup untuk
memulihkan kembali asalnya, sampai kepada permulaan dan hakikatnya, melihat
rahsia-rahsia jiwa dan mencungkil apa yang ada di dalam dari kekuatan kepada
tindakan serta menjadikan apa yang tersembunyi di dalamnya sebagai pakaian
untuknya.
Dengan ini lengkaplah
dia dan sempurnalah keadaannya. Ia mengetahui banyak perkara dalam waktu yang
singkat dan menggambarkan maklumat dengan teratur baik. Ia menjadi
Alim(mengetahui), sempurna lagi dicekapi (Mutakallimah: maksudnya dicapai dari
sebelah hijab atau dengan kata lain, mendengar suara dari Alam Hakikat atau
Alam Ketuhanan tingkat Wahidiah atau Al-Aqlul Kulli yang memberikan
ajaran-ajaran).
Ia mengambil cahaya dari
pengarahan terhadap Jiwa-Jiwa keseluruhan (Al-Nafsul Kuliyyah) dan Jiwa-Jiwa
Keseluruhan ini pula melimpahkan cahayanya ke atas Jiwa Bahagian (Al-Nafsul
Juz'ie). Kedua-dua jiwa ini hampir serupa keadaan dipandang dari segi kerinduan
kepada asal. Ia(jiwa-jiwa yang kurang sakit) memutuskan urat-urat dengki dan
umbi dendam dan meninggalkan keutamaan dan perhiasan-perhiasan dunia. Bila
jiwa-jiwa telah sampai kepada tingkat ini, sesungguhnya ia telah mengetahui,
selamat dan berjaya. Inilah yang dikehendaki untuk semua orang.
Ringkasan Fasal Di Atas
|
Setelah mengemukakan
tentang cara-cara mendapatkan ilmu dari fasal sebelum ini, Imam Ghazali
memberikan perhatian yang khas kepada cara Ilham. Inilah yang menjadi tujuannya
dalam kitab Al-Risaalatulli Duniyyah ini; iaitu cara-cara yang masih dibuka
pintunya oleh Allah Taala untuk manusia mengambil ilmuNya iaitu Ilmu Laduni.
Tetapi sebelum daripada
menerangkan cara-cara mendapatkan ilmu dengan Ilham itu, Imam Ghazali telah
menerangkan terlebih dahulu tingkat-tingkat jiwa untuk menentukan jiwa yang
bagaimanakah keadaannya dapat mencapai ilmu dengan cara Ilham tersebut. Ia
membahagikan jiwa kepada dua bahagian iaitu;
- Jiwa yang sihat seperti jiwa Nabi-nabi dan
- Jiwa yang sakit yang terbahagi pula kepada empat(4)
iaitu;
- 1. Jiwa yang sedikit
sahaja dikesani penyakit, dapat diubati dengan mudah dan mendapat Ilmu
Laduni dengan mudah.
- 2. Jiwa yang agak
berat penyakitnya, dapat diubati dengan mudah tetapi memakan masa yang
lanjut untuk mendapatkan Ilmu Laduni.
- 3. Jiwa yang berat
penyakitnya, memakan waktu yang lanjut untuk mengubati dan memakan waktu
yang lanjut pula untuk mendapatkan Ilmu Laduni.
- 4. Jiwa yang sangat
berat penyakitnya, walaupun diubati dengan cara beramal tetapi tidak
sembuh seperti asal lagi. Hanya mendapat pancaran Nur yang malap sahaja.
Cara mengubat jiwa yang
sakit itu ialah dengan menemui seorang guru yang pengasih lagi Alim. Maksudnya
seorang guru dalam ahli dalam Ilmu Tasauf
Ilmu Laduni ini
sebenarnya ialah ilmu yang telah ada sejak awal semulajadi pada jiwa manusia. Kejahilan terjadi kerana
kesakitan yang dideritai jiwa ketika bersama dengan jasad. Oleh itu bila
penyakit itu diubati, jiwa kembali sihat seperti asalnya dan dapatlah kembali
Ilmu Laduni yang telah dilupakan itu.
Fasal yang seterusnya
ialah bahagian yang terakhir yang menjadi matlamat dari Kitab Al-Risaalatulil
Duniyyah karangan Imam Ghazali. Sila ikutilah perbincangan seterusnya tentang
Ketahuilah bahawa "ILMU LADUNI" itu adalah penyerapan Nur Ilham yang terjadi selepas penyempurnaan (JIWA) sebagaimana firman Allah yang bermaksud: "Demi satu jiwa serta Yang Menyempurnakannya" (Surah Al-Syams:7). Perkembalian (kepada asal) ini adalah dengan tiga cara:
1. Mempelajari semua ilmu dan mengambil sebahagian
yang lebih besar dari kebanyakannya. (Penjelasannya: ialah dengan
mempelajari dasar-dasar semua ilmu, kemudian kebanyakan dari ilmu-ilmu ini
hendaklah diketahui pula sebahagian yang lebih besar dari kandungan. Katakanlah
lebih daripada 50%).
2. Latihan yang benar dan Murraqobah yang betul, kerana Nabi SAW.
pernah menunjukkan kepada hakikat ini dengan sabdanya yang bermaksud: "Siapa yang beramal
dengan apa yang telah diketahuinya, Allah akan mempusakakan Ilmu mengenai apa
yang belum diketahuinya". Bersabda lagi Nabi SAW. yang bermaksud: "Siapa yang
menyerahkan dirinya untuk Allah (beramal) selama 40 pagi, Allah Taala
melahirkan mutiara-mutiara hikmah dari Qalbu ke atas lidahnya".
3. Berfikir; bahawa jiwa itu bila beramal (menerusi
ilmu-ilmu yang dipelajari) dan berlatih (beramal) dengan (keadah) ilmu kemudian
berfikir mengenai maklumat menurut syarat-syarat berfikir, akan dibuka
kepadanya pintu ghaib seperti seorang ahli perniagaan yang menyelenggarakan
hartanya dengan syarat-syarat(yang ditentukan untuk) penyelenggaraan, akan
dibuka kepadanya pintu-pintu keuntungan. Bila ia melalui jalan yang salah ia
akan jatuh di dalam kerugian. Begitu juga seorang pemikir itu, bila ia menempuh
jalan yang betul ia akan menjadi seorang yang bijaksana dan terbuka saluran
dari Alam Ghaib dalam Qalbunya; lalu ia menjadi seorang Alim yang sempurna,
beraqal, berilham lagi mendapat pertolongan (dari Allah) sebagaimana sabda Nabi
SAW. yang bermaksud:
"Berfikir sesaat itu lebih baik daripada beribadat selama 60
tahun".
Firman Allah yang
bermaksud: "Dan
sesiapa yang Allah tidak kurniakan kepadanya Nur, nescaya tidak ada baginya
sebarang Nur". (Surah An-Nur:40)
Dan Allah yang menjadi
Wali orang-orang Mukmin, Selawat dan Salam ke atas Sayyidina Muhammad dan Ahli
Keluargnya dan Sahabatnya. Cukuplah Allah yang menjadi Wakil. Tiada daya dan
upaya melainkan dengan Allah yang Maha Mengetahui lagi Maha Besar. Bermula
segala puji-pujian itu bagi Allah Seru Sekelian Alam.