Pengajian Kitab Hikam
WARIDAT RUHANIYYAH DAN NAFHATUL ILAHIYYAH
|
Sambungan Keterangan oleh Tok Pulau Manis
Dan kata Sheikh(Ibnu Atoillah As-Kandari)
Sedikit tiada ada Waridat Ilahiyyah itu melainkan dengan
terkejut, kerana memeliharakan baginya daripada mendakwa akan dia
segala hamba dengan sebab diperoleh sanggarahanya
|
Keterangan
Untuk memudahkan kefahaman kita, elok rasanya kita
susun kembali kalam hikmah di atas menjadi;
Tidak akan terjadi
sesuatu yang dikatakan Waridat Ilahiyyah itu melainkan dengan terkejut yakni
secara tiba-tiba atau secara mendadak. Kedatangan Warid secara tanpa di
sangka-sangka ini adalah bertujuan untuk memelihara daripada mendakwa
hamba-hambaNya kerana telah bersungguh-sungguh mengadakan
persiapan(sanggarahanya) bagi menerima sesuatu Warid.
Secara kasarnya dapatlah kita fahami kalam hikmah di atas
adalah ditujukan kepada sesuatu yang berkaitan kehaibatan kedatangan sesuatu
Kurnia Allah Taala yang disebutkan sebagai Warid sehingga langsungnya boleh
menghapuskan pelbagai sangkaan dan khayalan sehingga menyanggah dakwaan
seseorang hamba.
Apakah yang dimaksudkan dengan Waridat Ilahiyyah atau
di tempat lainnya disebut sebagai Warid Ilahi ini? Apakah pula kehaibatan
dan keistimewaannya sehingga menafikan campur tangan dari hamba-hambaNya?..
Bagi mengetahuinya, kita lanjutkan perbincangan ini
dengan mengikuti.........
Keterangan Selanjutnya oleh Tok Pulau Manis
Bermula segala Waridat Ilahiyyah itu hadiah
daripada Allah Taala dan Tuhfatun(Kurnia Pembukaan) Keramat;
dipermuliakan dengan dia akan segala hambaNya. Maka tiada ada ia pada
gholibnya melainkan dengan terkejut supaya jangan mendakwa akan dia dan melihat
akan diri mereka itu ahli baginya kerana wujud segala Warid mereka itu.
Keterangan
Waridat Ilahiyyah itu ialah satu hadiah Kurniaan Allah Taala
yang bangsa Ketuhanan yang juga sesuatu Kurnia Pembukaan Keramat yang datang
dan melimpah ke atas hati/jiwa seorang hamba yang dipilihNya tanpa sesuatu
kerana atau sebab. Ia datang bukan untuk meluluskan kehendak hamba dan
kehadirannya pula cara datangnya ia dengan tiba-tiba . Datang secara
mengejut dan tidak disangka-kan; itulah gholib atau
kebiasaannya. Kekuatannya sehingga meluluskan sesuatu yang mencarik adat
atau terkeluar daripada jalan yang teradat oleh akal. Semata-mata sebagai
satu Manifestasi AgungNya, MuliaNya dan EsaNya Zat itu untuk dilimpahkan
kepada "kekasih"Nya. Ianya merupakan satu hadiah kurniaan
untuk mempermuliakan seorang hamba di sisiNya. Sedikitpun tidak bertalian
atau berhubungan dengan pilihan, kehendak dan usaha dari seorang
hambaNya. Yang Menjadi milik MutlaqNya; dan beruntunglah
mereka-mereka yang berada di bahagian ini.
Antara hal Waridat Ilhaiyyah ini ialah seumpama tarikan yang
langsung dari Allah Taala yang mencabut pandangan mata hati seorang hamba
daripada lalai menilik akuan (benda-benda alam dan kejadian alam) kepada
Memandang(Syuhud) kepada Yang Mengatur Segala Urusan atau lain-lain pembukaan
Nama(Asma), atau lain Sifat-SifatNya Yang Maha Tinggi.
Demikianlah sebahagiannya; bagaimana Allah Taala
memperkenalkan(Menzhohirkan dan Membatinkan) DiriNya kepada hamba-hamba
pilihanNya. Ada ulama yang mengatakan proses ini dinamakan Pengalaman Hakikat
yang menghasilkan Makrifat. Dinamakan juga sebagai Ilmu Rabbani (ilmu
yang dinisbahkan kepada Ketuhanan) atau Ilmu laduni (ilmu yang diterima secara
langsung dari Allah), tidak didapati dengan belajar atau dengan beramal.
Tidak ada jalan atau persiapan yang boleh memastikan seseorang akan
memperolehinya
Maka anugerah besar ini pada gholib atau kebiasaannya akan
datang secara mendadak tanpa disentuh oleh apa-apa persiapan seorang
hamba. Bila tiba-tiba datangnya, maka terjauhlah hamba yang
berkenaan dari wujudnya lagi pelbagai dakwaan palsu. Tidak akan ada sama
sekali dakwaan-dakwaan seperti
- kerana
kuatnya Mujahadah dan amal-taatku;
- kerana
hatiku memang bersih dan bersedia untuk menerimanya;
- kerana
hal-ahwalku sudah melayakkan aku menjadi ahli-ahli yang memiliki Warid itu
- kerana
tidak kerana istimewanya aku, maka mana mungkin Warid itu
dikurniakan padaku.
Wajah-wajah dakwaan ini pula tidaklah semestinya secara
terang dan nyata terluncur dari lisan seseorang, tetapi bahkan boleh
muncul dari dalam tilikan dan kecenderungan hati hamba.
Jadi....jika difahami antara maksud kalam hikmah di
atas, seseorang yang mengaku bahawa mereka telah mendapat anugerah
Warid Ilahiyyah ini dengan punya pelbagai kelebihan dan keistimewaan,
maka camkanlah yang mereka-mereka ini adalah adalah dakwa yang tertipu
dengan sangkaan dan khayalan mereka.
Tegasnya hamba yang menerima kehadiran Warid yang tiba-tiba
ini, adalah seorang yang telah siap terpelihara daripada sebarang dakwaan
itu dan ini kerana;
"Apabila
terbit matahari Makrifat di bumi hatimmu, maka hilanglah bintang-bintang
Petunjuk, hilanglah Ulum-ulum(Pengetahuan) dan hancurlah sesuatu yang
tidak hancur".
Ingin ditegaskan lagi sekali;
"Apabila terbit
matahari Makrifat di bumi hatimmu, maka hilanglah bintang-bintang
Petunjuk, hilanglah Ulum-ulum(Pengetahuan) dan hancurlah sesuatu yang
tidak hancur".
Melanjutkan lagi perihal ini, kita ikuti
Sambungan Keterangan oleh Tok Pulau Manis yang
selanjutnya;
Dan adalah segala Tuhfatun Allah Taala dan
HadiahNya itu Maha Suci daripada dikeranakan dengan sesuatu pekerjaan dan
dimuqabalahkan(dihadapkan) dengan segala amal; tetapi iaitu semata-mata
KaramNya dan FadholNya daripada RahmatNya pada segala hambanya supaya jangan
sebut mereka itu.
Keterangan
Perlu disedari adalah segala jenis Tuhfatun Allah atau
Kurnian Pembukaan Ketuhanan ini adalah merupakan satu keramat atau keistemewaan
yang boleh mencarik adat.
- Bukan
kerana diajar atau belajar
- Bukan
kerana kecerdikan dan kepintaran
- Bukan
kerana banyaknya zikir
- Bukan
kerana sempurnanya amal taat
- Bukan
kerana itu atau ini
Bahkan HadiahNya
itu Maha Suci daripada dikeranakan dengan sesuatu pekerjaan dan
dimuqabalahkan(dihadapkan) dengan segala amal. yakni Kurnia Allah Taala itu Maha
Suci daripada sesuatu sebab atau kerana atau apa-apa persembahan dari hamba.
Pembukaan bangsa Ketuhanan yang melimpahkan mereka dengan
cahaya hakiki yang menjadikan mereka sebagai ahli Makrifat dengan TuhanNya
adalah semata-mata KaramNya dan FadholNya
daripada RahmatNya
yakni semata-mata kerana KemurahanNya dan Limpah KurniaNya daripada Rahmat
Kasih SayangNya untuk seorang hamba. Semata-mata bertujuan supaya jangan sebut mereka itu yakni menjauhkan hamba-hambaNya daripada mendakwakan
sesuatu dengan dirinya.
Sambungan Keterangan oleh Tok Pulau Manis
Dan kerana inilah kata Kailani r.a;
Bermula Warid Ilahi itu
- tiada datang ia dengan didakwa;
- dan tiada datang atas suatu perkara;
- dan tiada datang atas suatu waktu yang
makhsus(tertentu);
- dan tiada hilang dengan suatu sebab(dosa
maksiat);
bersalahan dengan segala jalan
Syaithoni(mencarik syara').
Keterangan
Menurut keterangan Ahli sufi di atas, Warid Ilahi itu
ialah;
- tiada
datang ia dengan didakwa
yakni Yang datang tanpa didakwa oleh yang menerimanya. Jika
ada dakwa-dakwaan, maka itu bukanlah Warid Ilahi yang sebenar.
Bersih daripada sebarang pandangan.
- tiada datang atas suatu perkara yakni Yang datang kerana adanya sesuatu perkara seperti
segala persiapan seperti amalan atau ibadat-ibadat yang tertentu atau
kerana sesuatu hal-ahwal seseorang hamba. Ia boleh datang kepada
seorang pelacur, penjenayah, pembunuh atau kepada seorang abid atau
seorang murid atau seorang guru atau sesiapa sahaja.
- tiada
datang atas suatu waktu yang makhsus yakni
Yang tidak akan datang mengikut sesuatu tempoh waktu yang tertentu
mengikut sebarang jangkaan dan kiraan seseorang hamba. Ia boleh
hadir sewaktu maksiat, sewaktu bala, sewaktu taat atau sewaktu
nikmat. Lebih umum lagi ia boleh datang pada waktu sedar, pada
waktu tidur, pada waktu berjalan, berlari atau bila-bila masa
sahaja Yang DikehendakiNya.
- tiada
hilang dengan suatu sebab
yakni Yang tidak akan hilang
dengan sebab sesuatu dosa atau maksiat, aib, atau cela atau
kecuaian seorang hamba.
Tegasnya Warid Ilahi ini ada kehebatan dan keistmewaan yang
tersendiri sebagaimana di atas. Dan ianya tidak sama dan bersalalahan
sekali dengan jalan-jalan Syathoni. Boleh datang dalam keadaan yang
mencarik adat dan bertentangan dengan kebiasaan hukum adat.
Pada seorang Salik, mereka sepatutnya memerhati dan
betul-betul memahami jalan-jalan Warid itu, agar dapat dibezakan mana
yang baik dan mana yang jahat, yang mempedayakan dan menyesatkan.
Untuk itu, marilah sama-sama kita jelujuri pula berkenaan dengan
jenis-jenis Warid yang ada mengikut pengkelasan ulama Sufiah.
Sambungan Keterangan oleh Tok Pulau Manis
Maka segala Warid itu empat perkara;
- Pertama, Warid Ilahi
- [Kedua, Warid] Malaki
- [Ketiga, Warid] Nafsani dan
- [Keempat, Warid] Syaithoni.
Keterangan
Maka Warid Ilahi itu iaitu datang daripada
Hadirat Al-Ghaib. Maka tiada ia melainkan dengan terkejut iaitu tiada
tersalah ia selama-lamanya
Warid jenis yang pertama ini ialah sebagaimana yang sedang
kita bincangkan seperti di atas. Ia datang daripada Hadirat Al-Ghaib
yakni tanpa sebarang wasitah atau sesuatu sebab yang menengahinya.
Semata-mata dari limpah kurniaan Ilahi. Dalam keterangan di atas,
disebut bahawa Warid yang datang dengan tiba-tiba ini tidak akan tersalah
selama-lamanya yakni menyentak atau menarik si penerima kepada bimbingan dan
petunjuk ke arah jalan "kebenaran" jalan yang Haq dan kepada
kesempurnaan Agama dan Tauhidnya. Warid ini akan menyingkirkan si hamba
daripada pandangan yang rendah dan sebarang persekutuan sehingga membersihkan
mereka daripada sifat berjahat adab daripada sebarang dakwaan hamba.
Dan [Warid] Malaki itu iaitu tiap-tiap barang
yang dalamnya kebajikan. Dan dinamai ia akan Ilham.
Warid jenis yang kedua ini pula merujuk kepada apa yang
dikatakan sebagai Ilham atau Ilmu Laduni. Warid Malaki atau Ilham atau
Ilmu Laduni ini adalah yang juga datang secara terus dari Allah, tanpa
kerana sesuatu sebab dari hamba. Dikurniakan kepada hamba-hambaNya yang
terpilih yang terdiri daripada para Aulia dan Sholihin. Warid jenis ini
akan memberikan kekayaan Ilmu kepada yang menerimanya. Segala kemusykilan
yang didatangkan kepadanya dapat dijawab dan dihurai dengan jelas tanpa
menimbulkan sebarang keraguan lagi; sedangkan dirinya tidak pernah
belajar atau diajar mengenai perkara-perkara tersebut. Tidakkah ini boleh
kita katakan inilah sebenar-benarnya ahli ilmu atau Ulama kerana mereka
mendapat Ilmu Secara Terus dari Allah?
Dengan kerana ini, Kehadiran Warid Malaki ini
membawa pelbagai kebajikan untuk hamba yang menerimanya; bahkan
kepada mereka yang hampir dan mereka yang meyakini tindak-tanduk dan perkataan
mereka.
- Dilimpahkan
dengan pelbagai petunjuk yang mampu menghuraikan teka-teki dan kesamaran
lautan hikmah dan makna di sebalik Kalam Allah dan Hadis Rasulullah
SAW.
- Menyedarkan
dirinya dan yang lain dari mabuk dunia dan kurungan dirinya kepada
mengingati dan mengenali TuhanNya.
- Mengajak
dan membimbing manusia daripada Persekutuan dalam Pegangan dan Pandangan.
Semata-mata kebajikan; tiada lainnya.
Warid Malaki ini datang dengan membawa semata-mata kebajikan untuk
hamba-hambaNya yang terpilih sebagai satu Rahmat untuk Semesta Alam..
Dan [Warid] Nafsani itu iaitu barang yang di
dalamnya bahagian nafsu dan dinamakan ia Haajis(lintasan)
Warid Nafsani itu ialah sesuatu yang terdapat di dalamnya
unsur-unsur nafsu yang berkecenderungan kepada ghairuLlah yakni sesuatu selain
daripada Allah. Kesannya Warid jenis ini ialah membawa seseorang kepada
pelbagai sangkaan dan khayalan. Sebab itulah dinamakannya sebagai Haajis
atau lintasan(khotir). Pemerhatian dan tumpuannya kepada sesuatu yang
batil seperti mengharapkan terbuka sesuatu yang ghaib atau mendapat
keistemewaan-keistimewaan tertentu atau mencari harga bagi hal-ahwalnya
akan mengundangkan pelbagai lintasan yang terdiri daripada pelbagai sangkaan
atau khayalan yang tidak sebenar.
- Disangkakan
dirinya dekat dengan Allah tetapi sebenarnya jauh
- Disangkakan
amal-taatnya sudah sempurna tetapi sebenarnya terlalu banyak aib,
cacat dan celanya.
- Disangkakan
telah mendapat makrifat tetapi sebenarnya jahil
- Disangkakan
dirinya telah menyempurnakan pelbagai adab tetapi jahat adab sebenarnya
- Disangkakan
telah Wushul ilaLlah(sampai kepada Allah) tetapi sebenarnya hanyalah
khayalannya semata.
- Dan
lain-lain sangkaan yang merujuk kepada adanya harga amal dan dirinya.
Sama-samalah memohon perlindungan dengan Allah dari
dibayangi oleh lintasan-lintasan dan tipu daya yang susah untuk dikenali
ini. Memang seronok dan menggembirakan kerana salah satu daripada sifat-sifat
nafsu ialah berseronok dengan pelbagai khayalan dirinya.
Dan [Warid] Syaithoni itu iaitu barang yang
membawa kepada segala jalan yang menyalah Haq Taala. Dan dinamakan dia
Waswas.
Yang keempat ini lagi teruk. Dinamakan Warid Syaithoni
kerana semata-mata mengheret seseorang kepada jalan yang sesat atau yang
menyalah Haq Allah Taala. Hasilnya tidak lain; semata-mata
meletakkan pemikiran dan kepercayaan seseorang di dalam kaedaan yang
ragu-ragu. Melumpuhkan keyakinan kepada Yang Haq dan mengheret seseorang
untuk sama-sama sesat dengan mereka(Syaithon). Sebab itu ianya dinamakan
Waswas kerana bersimpang-siurnya bisikan dan bujukan syaitan dan iblis yang
sentiasa mencari peluang untuk menyesatkan seseorang hamba.
Sambungan Keterangan oleh Tok Pulau Manis
Dan tatkala ada memeliharakan Waridat itu
daripada segala wajah hikmah, maka memeliharakan dia(Warid) atas orang
yang Ahli al-Khidmat.
Keterangan
Apabila seseorang hamba yang sedar dan faham akan tiap-tiap
hikmah yang terdapat di sebalik keadatangan Warid itu yakni tidak mendakwakan
dirinya atau menyempurnakan segala kebajikan untuk dirinya dan hamba-hamba
Allah yang lain, maka mereka itu adalah yang terdiri daripada
hamba-hambaNya yang menyempurnakan adab dan yang tahu menjaga adab-adab Warid
Ketuhanan.
Hasilnya, mereka akan dipeliharakan pula oleh Warid
kurnia Allah Taala itu sebagai seorang yang disempurnakan(diahlikan) dirinya
sebagai ahli al-Khidmat.
- Ada
yang dipelihara untuk tetap sebagai seorang yang mengistiqamahkan segala
sholat-sholat sunat di sebalik yang fardu.
- Ada
yang dipelihara untuk tetap sebagai yang sentiasa berpuasa di siang hari.
- Ada
yang dipelihara untuk tetap kepada kedua-duanya sekali iaitu yang berpuasa
di siang hari dan Qiyam di waktu malam;
- Ada
yang dipelihara untuk sentiasa basah lisannya dengan pelbagai bacaan
al-Qur'an, zikir dan wirid.
- Ada
yang dipelihara untuk tetap duduk sebagai seorang alim ulama yang
membimbing manusia ke arah beragama sebagaimana semestinya;
- Ada
pula dipelihara untuk tetap sebagai seorang pejuang dan penegak
agama menentang kaum kafir
- Ada
pula yang dipelihara untuk menjadi seorang yang berakhlak mulia yang sedia
membantu dan menolong saudara-saudaranya dengan melupakan kepentingan
diri.
Dan yang lain-lain lagi sebagaimana yang terzhohir dari
peribadi abid, zahid dan lain-lainnya.
Apa yang perlu difahami, mereka adalah ahli-ahli Al-Khidmat yang berkhidmat kepada Allah mengikut kedudukan dan ketetapan dan cara masing-masing.
Apa yang perlu difahami, mereka adalah ahli-ahli Al-Khidmat yang berkhidmat kepada Allah mengikut kedudukan dan ketetapan dan cara masing-masing.
Ini perlu diingat.....kerana mereka ada keistimewaan dan ada
kedudukannya yang tersendiri di sisi Allah.
Sambungan Keterangan oleh Tok Pulau Manis
Dan tertentulah bahawasanya orang yang
mengharuskan akan dia(Warid) itu, maka sungguhnya telah membinasakan
hurmat[Warid yang dikurniakan itu]. Maka kerana demikian, kata
Muallif; (Sheikh Ibnu Atoillah As-Kandari)
Jika dari keterangan sebelumnya, dihuraikan bagaimana
seorang yang tahu menjaga hikmah-hikmah kedatangan sesuatu Warid sehingga
membolehkan mereka diahlikan sebagai Ahli Al-Khidmat, maka keterangan
yang berikutnya adalah berkenaan dengan yang sebaliknya.
orang yang mengharuskan akan dia(Warid) itu
ialah merujuk kepada mereka yang "tidak memperwajibkan" diri
mereka untuk menjaga adab-adab dan hikmah yang ada di sebalik sesuatu
Warid. Orang yang tidak menjaga dan memelihara(yakni tidak memperwajibkan
dirinya) sesuatu Warid yang dikurniakan itu sesungguhnya telah membinasakan
hurmat atau adab-adab sebagai seorang yang mendapat Warid.
Tok Pulau Manis sebagaimana berikut:
Maka kerana demikian, kata Muallif;
(Sheikh Ibnu Atoillah As-Kandari)
Barangsiapa engkau lihat akan dia memberi jawab daripada
tiap-tiap yang ditanyai daripadanya daripada Makrifat dan Tauhid; dan
mengibaratkan daripada tiap-tiap yang dipandang daripada Sir dan Kashaf dan
menyebutkan bagi tiap-tiap yang diketahui daripada ghaib, maka engkau
mengambil dalil dengan demikian itu akan diperoleh jahilnya akan Haq TuhanNya
dan akan hikmatnya pada makhluk.
|