Wednesday, August 11, 2010

"Kisah benar dari seorang guru Biologi.."

PERTEMBUNGAN ANTARA SAINS MODEN DENGAN ILMU WAHYU
(AL-QURAN) & HADIS.

Dalam artikel ini saya menceritakan pengalaman diberikan
Allah anak sulung dengan memberikan anak manja ini makanan
rapu. Sebenarnya, melalui anak yang sulung ini, begitu
banyak Allah memberikan ilmu melalui pengalaman
membesarkannya. Alhamdulillah bersyukur saya di atas segala
nikmat yang diberikan Nya.



Dari tahun 1980 hingga 1985, saya mengajar di tiga buah
sekolah dari SMK Sultan Ahmad Shah Cameron Highland, Sekolah
Mahmud Raub dan akhir sekali di Sekolah Menengah Sains Raub.
Saya mengajar subjek utama biologi tingkatan 4 dan 5 di
samping beberapa subjek lain. Dalam subjek biologi ini saya
menggalakkan pelajar saya untuk memakan hati kerana menurut
sains, hati kaya dengan pelbagai khasiat seperti sumber zat
besi yang sangat diperlukan oleh tubuh badan . Saya tidak
pernah membuktikan sama ada benar dakwaan sains ini tetapi
itulah yang perlu saya ajarkan kerana ia terdapat di dalam
sukatan pelajaran biologi dari dulu sampai sekarang.


Para doktor juga telah diberikan ilmu yang sama iaitu hati
sama ada hati ayam atau hati lembu mengandungi sumber zat
besi yang tinggi yang sangat diperlukan tubuh. Namun Islam
mengajarkan sesuatu yang bertentangan sama sekali dengan
ilmu sains ini iaitu mafhumnya lebih kurang begini
"Janganlah kamu makan organ dalaman" . Walau pun
Nabi berkata jangan tetapi ulamak lebih menjatuhkan hukum
makhruh dalam keadaan ini dan bukan mengharamkannya. Organ
dalaman adalah organ selain daging yang terkandung dalam
tubuh haiwan seperti:

1. Hati
2. Paru-paru
3. Perut
4. Hempedal
5. Buah pinggang
6. Jantung
7. Telur ayam yang belum keluar dari perut ayam
8. Telur ikan
9. etc.



Sains menggalakkan makan hati kerana khasiat zat besinya
yang sangat diperlukan manusia sedangkan Islam melarang dari
memakan hati ini . Mana yang anda pilih? Sains atau pesan
Nabi Muhammad SAW ini?


Kembali kepada pengalaman membesarkan anak sulung 25 tahun
lalu, setelah berbagai makanan rapu termasuk berbagai jenama
minuman bergas diberikan, sewaktu anak saya berusia 2 tahun,
ia sudah menghadapi satu masalah, beliau mudah letih dan
tidak bermaya. Saya dan isteri membawa anak kesayangan ke
klinik di Raub Pahang. Doktor Cina di klinik ini sangat
rapat dengan saya dan isteri kerana isteri doktor ini
mengajar matapelajaran Biologi di sekolah yang sama dengan
Isteri saya.


Setelah membuat semakan dan ujian termasuk melihat di dalam
kelopak mata bahagian bawah, doktor mengatakan bahawa anak
saya sudah mempunyai masalah anemia atau bahasa mudahnya
kurang darah atau lebih tepatnya darah anak saya ini
kekurangan sel darah merah menyebabkan warna darahnya kurang
merah . Doktor menasihati kami berdua agar memberikan anak
sulung kami ini makan banyak hati seperti hati ayam . Doktor
juga ada memberikan supplement untuk anak kami tersebut.


Bermula dari saat ini setiap kali balik dari sekolah,
sewaktu singgah di pasar Raub, saya akan membeli sekilo hati
ayam untuk diberikan kepada anak disamping makanan ayah dan
ibunya . Walaupun dengan supplement dan hati ayam yang
diberikan, keadaan kesihatan anak saya semakin merosot . Ia
semakin sangat mudah letih. Beliau hanya akan menjadi
penonton apabila sepupunya bermain atau rakan-rakannya
berlari berkejar-kejaran.

Perniagaan doktor ini semakin maju maklumlah saya kerap ke
kliniknya boleh dikatakan setiap bulan selain dari sakit
demam. Pada usia anak saya ini 4 tahun, doktor Cina ini dah
surrender dan merujukkan kes anak saya ini ke Hospital
Univer siti Petaling Jaya . Saya dan isteri terpaksa
mengambil cuti membawa anak menemui doktor pakar
kanak-kanak. Anak saya diambil darahnya dan doktor minta
anak saya dimasukkan ke dalam wad kanak-kanak. Bacaan
hemoglobin dalam darah anak saya cuma 4.2 sedangkan orang
biasa sepatutnya dalam lingkungan 12 dan ke atas . Allah
saja yang mengetahuinya azab yang kami lalui. Hasil
pemeriksaan doktor, mereka mengatakan anak saya kena anemia
Talesemia (umur sel darah merah pendek berbanding normal 120
hari). Saya tidak ada ilmu ketika itu tentang apa itu
(Talesemia). Saya menelefon kakak ipar saya di Tapah
bertanyakan apa itu Talesemia. Subhanallah, penjelasannya
sangat mengerikan. Kanak-kanak penghidap talesemia selalunya
meninggal dunia sebelum usia mencecah 7 tahun . Adakah saya
akan kehilangan anak sulung yang dikasihi?


Sudah tidak tahu apa yang perlu dibuat, saya berkunjung ke
sebuah farmasi di Kajang mencari sesuatu yang boleh saya
usahakan untuk mengubati masalah anak saya. Saya ternampak
sebuah ubat supplement buatan Amerika dalam bentuk cecair
bernama NUTROPLEX. Saya tawakkal membelinya dan memberikan
ubat ini kepada anak saya. Alhamdulillah bacaan hemoglobin
anak saya meningkat sehingga ada waktunya kepada bacaan 7.
Satu perkara lain selain masalah masalah yang telah
disebutkan di atas, anak saya ini kerap sekali menghadapi
demam secara purata 2 kali sebulan dari usia 2 tahun
sehingga berusia 13 tahun . Pendek kata, sekolah memang
terpaksa selalu tidak hadir kerana demam.


Begitulah masalah yang kami hadapi membesarkan anak sulung
ini sehingga berusia 13 tahun. Kerap demam dan tidak bermaya
serta mudah letih. Kemuncak masalah ini ialah bila satu
ketika saya mendapat panggilan telefon dari isteri
mengatakan anak saya terpaksa dimasukkan ke hospital kerana
demam yang serius. Waktu ini saya sudah mula berguru dengan
arwah guru saya. Segala masalah anak saya sudah sedia dalam
makluman arwah guru cuma menanti saat yang sesuai sahaja
untuk memberitahu kepada saya.


Dalam saat kebingungan mengenangkan anak dimasukkan ke
hospital kerana demam yang serius, saya menelefon arwah guru
saya. Setelah saya menjelaskan cerita sebenarnya, arwah
memberitahu saya agar mencari sebanyak mungkin buah delima
masak di mana-mana kampung dan berikanlah makan kepada anak
saya. Alhamdulillah saya berjaya mencari agak banyak juga
buah delima kampung dan saya menyuapkan kepada anak saya.
Alhamdulillah selepas beberapa hari, anak saya dibenarkan
keluar dari wad hospital .


Bermula dari saat inilah saya terpaksa akur sahaja dengan
apa yang disarankan oleh arwah guru saya. Sebelumnya, saya
memang banyak membantah kata-kata arwah guru, maklumlah saya
lulusan universiti (biologi & kimia) sedangkan arwah
guru sekadar pengamal perubatan tradisional dan tok guru
agama . Arwah guru saya menasihati agar:
1. Elakkan dari makan sebarang organ dalaman seperti hati
dsbnya
2. Elakkan makanan rapu seperti coklat, maggi mee,
twisties, ding dang, double decker, burger, naget, sausage
dan sebagainya
3. Elakkan minuman bergas
4. Elakkan jeruk-jeruk kering dan basah
5. Makan s ayu r-s ayu ran yang berzat seperti s ayu ran
hijau dan pahit.
6. Makan buah delima
7. Makan epal hijau


Selepas tiada pilihan (doktor dan pakar sudah diusahakan)
melainkan mencuba kaedah rawatan arwah guru semata-mata ,
akhirnya saya bersyukur kepada Allah SWT bahawa inilah
kaedah yang tepat untuk merawat kes anak saya. Sejak dari
saat ini, anak saya ini kelihatan semakin sihat dan segar
dan akhirnya kekerapan menghidap demam pun telah menjadi
sejarah . Syukur Alhamdulillah terima kasih kepada Mu ya
Allah di atas rahmatMu.


Bermula dari saat ini saya sudah berpusing 180 darjah. Saya
menyumpah kepada ilmu sains yang mengajarkan bahawa makan
hati boleh membawa kebaikan kepada manusia .. Saya menyumpah
juga kepada diri saya yang selama ini mengajarkan kepada
pelajar-pelajar saya satu ilmu yang sebenarnya membawa
mudharat kepada manusia. Ampunilah dosa ku ya Allah kerana
mengajarkan ilmu sesat di sekolah dahulu (ilmu makan hati
untuk menambah darah).


Saya yakin bahawa saranan ilmu sains bahawa memakan hati
haiwan adalah baik untuk menambah darah adalah ilmu songsang
yang diajarkan oleh orang Yahudi agar umat manusia menjadi
tidak sihat . Orang Yahudi ini beranggapan jikalau dunia ini
dipenuhi oleh orang Yahudi semata-mata, alangkah indahnya.
Mereka ingin membunuh umat lain selain Yahudi secara senyap.
Tanggapan saya ini adalah berdasarkan bahawa orang Yahudi
ini sangat mempelajari ilmu di dalam Al Quran dan hadis cuma
mereka tidak beriman sahaja . Mereka ingin menggunakan ilmu
ini untuk merosakkan dan membunuh umat Islam. Saya berkata
demikian kerana ilmu sains dari barat mengajarkan untuk
memakan hati sedangkan orang Yahudi , Amerika dan England
tidak makan hati . Mereka juga tidak makan kepala ikan
seperti disarankan Nabi sedangkan orang Mel ayu Islam di
Malaysia makan hati dan kepala ikan .


Memakan hati bukan sekadar tidak membantu meningkatkan
paras hemoglobin darah malahan memakannya akan mengundang
pelbagai mudharat lain yang Allah dan Rasul Nya saja yang
mengetahui dengan tepat . Pengalaman anak saya serta
didiagnosed oleh doktor sebagai pesakit leukemia sudah cukup
mengajar saya betapa mudharatnya memakan hati. Anak saya
telah memakan hati ayam dengan begitu banyak sekali semenjak
berusia 2 hingga 13 tahun . Subhanallah.


Kepada mereka yang taksub dengan ilmu sains dan perubatan
moden, waspadalah, berbagai agenda tersembunyi dimasukkan
oleh Yahudi dan Nasrani di dalam ilmu sains dan perubatan
moden . Mereka mengajarkan tidak ada ubat bagi menyembuhkan
penyakit seperti diabetes, jantung dan bengkak hati
sedangkan Allah dengan jelas menyatakan setiap penyakit
diturunkan Allah bersama ubat melainkan mati .