Monday, August 2, 2010

SEJARAH DAN KAEDAH RAWATAN NUR SYIFA`

Assalamualaikum wbt… Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Segala puji bagi Allah , Tuhan semesta alam. Selawat dan salam ke atas baginda Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW dan ahli keluarga nya.

Adapun tujuan pengwujudan blog perubatan Islam ini bukanlah untuk menyaingi Pusat Rawatan Islam yang sedia ada malah untuk turut sama memeriahkan bidang perubatan alternative ini yang sekian lama di lupakan oleh bangsa nya sendiri disamping tujuan dakwah dan untuk turut sama meninggikan martabat perubatan Islam yang merupakan pusaka warisan leluhur yang suci Baginda Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW.

Saya bukanlah pengamal perubatan Islam sepenuh masa namun saya banyak menghabiskan masa dalam mengkaji dan menyelidiki ILMU PERUBATAN ISLAM ini sehinggalah mendapat limpah kurnia dari Ilahi akan segala kehebatan ilmunya melalui guru-guru mursyid dan ijazah Baginda Rasulullah sendiri di malam “Lailatul Qadar”. Limpah kurnia ini menjadi satu tanggungjawab dan amanah yang terpaksa di pikul demi untuk memartabatkan ilmu pusaka warisan ini yang kian di lupai malah ada yang merendahkan martabatnya dan mengagungkan satu keilmuan yang tidak ada sumber dari Al Quran dan Hadis.

Kajian ini bermula apabila saya mendapati sebahagian besar dari pusat rawatan islam yang sedia ada tidak mempunyai kaedah rawatan yang syumul yakni menyeluruh keatas segala jenis penyakit yang DIA turunkan ke atas mukabumi ini. Saya sendiri melalui kaedah yang diamalkan semasa itu iaitu Amalan Bacaan Asas 10 pertama ayat-ayat syifa`, kaedah pengubatan dengan Surah Yaasin serta amalan perubatan tradisional juga tidak mampu untuk menghadapi dan merawati penyakit-penyakit kronik dan misteri, baik dari jenis penyakit yang baru muncul mahu pun dari jenis gangguan makhluk-makhluk halus.

Alhamdulillah, hasil pertemuan dengan beberapa pengamal perubatan Islam yang lebih senior ( bukan dari kalangan mereka yang tersohor namanya tetapi dari mereka yang mendapat limpah kurnia dari Ilahi ), saya mendapat ilham untuk memohon terus kepada Yang Maha Berkuasa dan Yang Maha Penyembuh akan ilmu Nya yang mampu merawati segala jenis penyakit baik medic mahu pun non-medic.

Hasil penyucian diri selama 3 tahun dengan amalan pembacaan surah-surah amalan Junjungan Yang Di Kasihi, Solat Taubat dan Hajat serta amalan Solat Tahajud yang berterusan dan amalan-amalan zikir dari mursyid yang dikasihi iaitu Ustaz Ahmad Che Din dari Yayasan Angkatan Bina Jati Diri (ABJAD) dan guru pembimbing yang mengijazahkan amalan Silat Batin Sunan Kalijaga serta mursyid dari Negeri Perak yang mengijazahkan amalan-amalan rahsia para nabi, maka dengan Rahmat Nya di suatu malam di bulan Ramadhan, malam yang di berkahi, saya di datangi oleh Junjungan Yang Di Cintai Rasulullah SAW yang mengijazahkan 2 ayat yang menjadi amalan para Syeikh Tariqat, para kiyai dan tok-tok guru pondok/pesantren yang mana barang sesiapa yang berdoa dengannya, pasti di kabulkan Nya.

Dengan kaedah Ilmu Penyembuhan Tapak Tangan (artikel Rahsia Wudu` dan Kekuatan Tangan),

“Jadi tangan mewakili tubuh, dan ketika kamu membuka tubuh untuk membentuk sebuah lingkaran, seluruh tubuh berada di dalam tangan, sebagaimana itu diajarkan dalam reflexology. Melalui berbagai titik yang berbeda pada tubuh, kamu dapat disembuhkan. Level lebih tinggi dalam reflexology adalah tidak menyentuh; dalam hal demikian, kedua tangan bertindak sebagai semacam penerima energy positive, dan ketika kedua tangan direntangkan seperti sebuah piringan satellite (sebagaimana diajarkan dalam penyembuhan Islamic), tanpa berpikir atau berkhayal, namun menempatkan tubuhmu sebagai sebuah lingkaran sempurna, energy yang dipancarkan dari cosmos disalurkan kepadamu dan tubuhmu menerimanya, menyerapnya masuk kedalam tubuhmu dan mengkonsentrasi kannya melalui jantung………”

” Menggosok menimbulkan api dari dua batang kayu. Menggosok menimbulkan energy. Dengan menggosok kedua tangan selama wudu, air mencegah energy dari merembes keluar; itu membekukannya. Itulah sebabnya Silah al-mumin al-wudu (senjata kaum beriman adalah wudhu.) Segera setelah kamu menggosok, itu menimbul kan energy dan dengan menggosok di bawah pancuran air itu akan menahan energy di dalam tubuh untuk dilepaskan kemudian. Ketika kita menggosok kedua tangan kita mempersiapkan energy untuk disimpan dan ditabung untuk digunakan melawan musuh (kemudian)…….”

“Ketika kamu menggosok-gosokkan jari tangan kamu meng-aktivkan 99 asma ‘ul-husna Allah, yang pada gilirannya meng-aktivkan titik sembilan itu yang berada di dalam tubuhmu. Dengan contoh kita dapat mengatakan apabila titik sembilan di-aktivkan, penerima itu kini dalam posisi “menyala”, energy masuk ke dalam (tubuh), itu mulai menerima, dan itu dibuat digital dan dilepaskan sebagai sebuah gambar dan sebuah suara, sangat mirip dengan yang kita lihat dalam masa kini dengan technology digital. Demikian juga, tangan itu adalah lingkaran, dan ketika kita menggosok-kan mereka dan membuka mereka (kedua tangan kita itu), mereka mulai bertindak sebagai lingkaran satu terhadap lainnya, mengambil energy apapun yang mereka terima dan mengelolanya.”

Dan gabungan dari kaedah Silat Batin Sunan Kalijaga…………………..

“Seseorang Hamba adalah Faqir dimana Gerak dan Diam adalah takluk dalam Kudrat dan Iradat ALLAH. Kita hanya mempunyai kudrat memohon tetapi tiada kudrat melakukannya....walaupun hanya mahu meminun secawan air atau mengerakkan hujung jari, melainkan datangnya gerak Kudrat dan Iradat dari ALLAH. Justeru itu gerak dan jurusnya hanya dimohon kepada ALLAH.”…….

“Gerak Fakir adalah gerakan yang berasaskan kepada 3 LANGKAH.

1. Niat (IRADAT)
2. Makrifat (HUBUNGAN DGN ALLAH)
3. Gerak (KUDRAT/ILMU)

“Makrifat, Niat dan Gerak.

Makrifat adalah ilmu pengenalan dengan Allah. Seseorang itu wajib mengenal Tuhannya. Awal pengenalan dengan Tuhannya adalah dengan mengenali DIRInya sendiri. Ringkasnya pengenalan mengikut Gerak faqir adalah memahami 7 SIFAT MAA'NI iaitu:

1: Kudrat (kuasa)
2: Iradat (kehendak)
3: Ilmu (ilmu)
4: Hayat (hidup)
5: Sama' (mendengar)
6: Basar (melihat)
7: Kalam (berkata-kata)

Ketahuilah bahawa sifat AL-HAYAT adalah 'ketua' bagi segala sifat, manusia boleh hidup tanpa 6 sifat (melihat, mendengar, berkata-kata, ilmu, kuasa, kehendak) tetapi tanpa al-Hayat, maka manusia akan mati. NAFAS adalah dari Ruh al-Hayat.Hidup jasad dengan nafas, hidup nafas dengan sifat al-Hayat Allah.

Niat adalah gerak hati. Gerak hati adalah kuasa pilihan yang diberi oleh Allah pada setiap manusia. Setiap Gerak(IRADAT) hati akan datang kudrat Allah. Manusia (hakikatnya) tiada kudrat, segala gerak perbuatanya adalah gerak Allah(KUDRAT). Allah mengurniakan kudrat tetapi ada kudrat yang diredai dan ada kudrat yang tidak diredai-Nya.

Para pelajar Gerak Faqir wajib mendalami gerak hatinya. Gerak hati wajib dikawal oleh ilmu dan akal yang tunduk kepada wahyu. Gerak faqir adalah datang dari gerak Allah setelah para pelajar berjaya memahami ilmu mematikan dirinya. Maka setelah seorang pelajar itu benar-benar berada pada maqam tiada dirinya (fana), maka akan timbullah disana gerak Allah yang berdasarkan Kudrat, Iradat dan Ilmu-Nya mengikut apa saja niat atau permintaan.”

Serta berkat Doa yang makbul iaitu Kunci Pembuka Khazanah langit dan Bumi……….

“Meskipun ada beribu-ribu doa, bacaan dan amalan oleh orang-orang Sufi, namun ada beberapa formula yang tertentu yang lebih darjat dan manfaatnya, seperti yang dikemukakan disini, yang digelar "Maqalad as-Samawi wal-Ard" yang bererti "Kunci Pembuka Khazanah Langit dan Bumi". Meskipun khas untuk menyembuhkan penyakit - mengelakkan penyakit pada sehari bacaan itu diamalkan - faedah dari sebutan itu bukan terhad kepada penyakit badan sahaja tetapi juga penyakit yang lain, seperti tersebut dalam hadith.”

“Ertinya :

Tiada yang disembah melainkan Allah, Allah Maha Besar,Maha Suci engkau segala puji bagi Allah. Aku mohon ampun kepada Allah, tiada Tuhan yang patut disembah melainkan dia. Dia yang awal, dia yang akhir, dia yang zahir,dia yang bathin, yang menghidupkan, yang mematikan. Dia yang hidup tanpa mati, padanya segala kebaikan dan ia berkuasa atas segala sesuatu.

Nabi Muhammad s.a.w bersabda. ” Wahai Uthman ! – Barang siapa membacanya 100 kali sehari akan dikurnia 10 faedah:- ……………2 di antaranya…..


* Dua orang Malaikat dilantik untuk memeliharanya siang dan malam daripada penyakit dan kesiksaan.

* Dia dikurniakan perbendaharaan rahmat dan berkat.

Dan berkat Doa Ismullah Al-A’zam

“Diantara nama-nama itu terdapat 1 nama yang teragung dikenali sebagai ismullah al-a’zam”, yang bila diucapkan dalam doa, Allah akan mengabulkannya (disebut di dalam hadith).
Daripada Abdullah ibn Buraidah dari¬pada bapanya, bahawa Rasulullah s.a.w. telah mendengar seorang lelaki berkata di dalam doanya yang bermaksud: “Ya Allah! Sesungguhnya aku memohon kepada-Mu dengan bersaksi bahawa sesungguhnya Engkau adalah Allah. Tiada Tuhan selain Engkau Yang Maha Esa, yang menjadi tempat bergantungnya segala sesuatu, yang tidak melahirkan dan tidak pula dilahirkan dan tidak ada yang menandingi-Nya.”

Maka Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Demi zat yang aku ada dalam kekuasaannya, Sesungguhnya anda telah meminta kepada Allah dengan nama-Nya yang paling Agung yang bilamana Dia dimintai dengan nama (asma)-Nya itu, Dia pasti akan memberi dan jika dimintai dengannya pasti akan dikabulkan“.

Maka , telah terhasil satu kaedah rawatan yang nampak ringkas tetapi manafaatnya tidak ternilai. Menurut guru-guru saya, tiada penyakit yang tidak dapat di rawati dengan kaedah ini malah ini adalah kaedah / martabat perubatan yang tertinggi yang pernah di turunkan kepada para Nabi dan para Wali Nya. Telah banyak di buktikan dengan penyembuhan penyakit kronik dan misteri yang mana dengan kaedah rawatan masakini memerlukan belanja perubatan yang tinggi dan prosidur perubatan yang rumit dan menyakitkan.

Namun…..” "Apa jua kehebatan yang dimiliki tetap tidak boleh memecahkan pintu takdir ALLAH"
(petikan kitab Hikam Syeikh Ibnu 'Athoillah).”

Bersambung……….”pengalaman-pengalaman merawati penyakit kronik dan misteri”.
Wassalam.